Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Keuze systeem

Gestart door doomslu, 21 februari 2009, 18:48:37 PM

doomslu

Ik ben er me terdege van bewust dat dit draadje zou kunnen ontaarden in de traditionele tweestrijd?
Toch durf ik het aan om de vraag te stellen, want ik merk dat nog steeds veel brave zielen totaal onvoorbereid een keuze maken die hen later misschien duur kan komen te staan.
In het belang van de nieuwe modelspoorders dus...

Indien deze discussie mocht ontsporen dan sluit ik het boeltje onmiddelijk af en verwijder het draadje. Beloofd.

De vraag dus, wat zijn volgens jullie de argumenten voor en tegen 2-rail en 3-rail ?

Misschien kan ik uit jullie antwoorden wel een artikeltje destilleren dat de beginnende liefhebber kan helpen zijn keuze op een verantwoorde wijze te maken.

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

En ik zal maar alvast zelf beginnen.

Ik ben blij dat ik lang geleden, geheel onbewust trouwens, de keuze voor 2-rail heb gemaakt, vooral omdat ik nu meer keuze heb in railmateriaal. Ik vind vooral de wissels van het 3-rail systeem niet mooi met die hoge punten.
Aangezien ik analoog rijd kosten mijn locs ook steeds minder dan de 3-rail versie en dat is voor mij een argument.
Het befaamde keerlus-probleem ken ik niet omdat ik een besturingssysteem gebruik dat dat oplost.
Het grootste nadeel aan mijn keuze is dat ik niet met rijtuigverlichting kan werken, maar dat heeft uiteraard niks te maken met de keuze 2-rail/3-rail, doch met de keuze voor "analoog".

Voil? dat is mijn standpunt vanuit ??n welbepaalde invalshoek. Voor anderen kunnen andere argumenten belangrijk zijn. Hou jullie dus niet in !
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Om te beginnen: ik ben tegen geen enkel systeem, of het nu AC, DC of digitaal (voor mijn part ook op water), en 2 en 3 spoor.
Zoals bij zovelen was het puur toeval met welk systeem/merk we begonnen zijn. Bij mij was dat een beginset van Fleischmann, met het gekende rood O&K dieseltje, twee wagonnetjes en een ovaaltje.
En zoals zeer velen, blijf je het systeem trouw, alhoewel nu ook digitaal.
Het belangrijkste voordeel zijn de sporen. 2-rail is zoals het grootbedrijf. Een ander voordeel was dat je uit veel merken kon kiezen die je zonder ombouwen (op de koppeling na) door elkaar kon inzetten, iets dat inmiddels voor de AC rijder veel verbeterd is.
Dus voor mij: 2-rail digitaal-ik zou niet willen ruilen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Eerst maar eens de voordelen van 3-rail noemen: geen keerlusprobleem, en voertuigdetectie is vrij eenvoudig door middel van het massacontact.
Toch wil ik zelf geen 3-rail, in de eerste plaats omdat ik die puntcontacten foeilelijk vind.
Een andere reden ligt in een voordeel van 2-rail analoog: de rijrichting wordt bepaald vanuit de baan. Dus als ik een trein naar echts wil laten vertrekken dan zet ik de richtingschakelaar op rechts, en die trein gaat naar rechts, maakt niet uit welke trein het is. Dit in tegenstelling tot 3-rail en ook 2-rail digitaal. Daar wordt de rijrichting in de loc bepaald, en moet je voor vertrek altijd eerst vaststellen hoe dat ingesteld staat.

citaat:
Geplaatst door doomslu

Het grootste nadeel aan mijn keuze is dat ik niet met rijtuigverlichting kan werken, maar dat heeft uiteraard niks te maken met de keuze 2-rail/3-rail, doch met de keuze voor "analoog".

Wel eens gehoord van mijn systeem Permaloog? Werkt als 2-rail analoog, maar er staat altijd spanning op de baan, ook als de trein niet rijdt. Bijzonderheden, zie mijn website.

ysbeer

Ik ben altijd een aanhanger geweest van 2 rail (want dat is eigenlijk het verschil).
Ook ik vind de puntcontacten vooral in de wissel foe lelijk,maar zelfs zonder die contacten vind ik de 2 rail wissel veel mooier.
De keus aan materiaal is veel groter.
Ik rij analoog,niet omdat ik iets tegen Digitaal heb maar meer uit het gezicht van de geld buidel.
Ik heb alles geautomatiseerd en inderdaad de verlichting dat is jammer,verder zijn er geen nadelen.
wim

Greg

Ok, hier is mijn bijdrage.

Waarom marklin? Men vader had nog wat gerief van in zijn tijd staan en men nonkel heeft ook modeltreinen en ook van marklin.
Doordat men vader nog wat locs wagonnen en rails had liggen ben ik gestart met een baantje uit zijn gerief.
Nadien wat bijgekocht, om een stukje erbij te zetten, locje bijgekocht,... en uiteraard allemaal marklin omdat ik zo rustig kon opbouwen startende vanaf de basis van mijn vader.
Ik ben ook best tevreden nu ik terug zuiver marklin rijdt. Bij mehano enkele problemen gehad ivm het ontsporen van wagonnen en locs in korte bochten en over moeilijke wisselstraten.
Nu dus opnieuw zuiver marklin en ik vind het prima werken, het CS icm de mfx decoders is een zeer geslaagde combinatie. Erg makkelijk te bedienden, geen geknoei met CV's,....
De stroomafnamen via 3 contactpunten ipv 2 is bedrijfszekerder.
De gemakkelijke terugmelding, de mogelijkheid van wisseltongen openduwen (zo heb ik erg veel wisseldecoders en aandrijvingen kunnen uitsparen bvb in mijn schaduwstationen, toch goed voor +- 500 euro besparing) de afwezigheid van keerlusproblemen zijn voor mij belangrijke pluspunten.
Nadelen zijn er ook, puntcontacten zijn lelijk (al stoort me dit niet zoveel), sleper durft soms (vooral bij andere merken) soms erg veel lawaai maken, de oudere marklinlocs maken het geluid van een stofzuiger (is nu wel al achter de rug)


Dus nog even een samenvatting:

VOORDELEN
---------
- bedrijfszekerder (3 contactpunten)
- makkelijke terugmelding
- openduwen wisseltongen
- MFX-systeem
- geen keerlusproblemen

NADELEN
-------
- contactpunten in het midden
- geluid sleper bij niet-marklin locs
- mogelijkheden op het CS bij DCC decoders
- oude motoren maken veel lawaai

Verder heb ik zeker niets tegen de 2-rail rijder of wat dan ook. Ieder maakt zijn keuze naar zijn prioriteiten.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Anarchy

Geluid van de sleper is vooral bij Mehano loc's, maar daar valt een mouw aan te passen door het lichtjes te plooien tot je de correcte vorm hebt. Roco en LSM hebben al zeker de befaamde fluistersleper en die hoor je niet.

"mogelijkheden op het CS bij DCC decoders" Wat is daar een nadeel aan? [:D]

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

.....
VOORDELEN
---------
- openduwen wisseltongen
Openrijden van wisseltongen kan bij 2-rail ook, mits je het puntstuk stroomloos houdt.
Maar het is onrealistisch, in het grootbedrijf doen ze dat ook niet.
Daarom zie ik dit niet als een voordeelpunt van 3-rail.

Greg

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

.....
VOORDELEN
---------
- openduwen wisseltongen
Openrijden van wisseltongen kan bij 2-rail ook, mits je het puntstuk stroomloos houdt.
Maar het is onrealistisch, in het grootbedrijf doen ze dat ook niet.
Daarom zie ik dit niet als een voordeelpunt van 3-rail.



Ik zie het wel als voordeel. In men schaduwstation worden de uitgaande wissels gewoon opengereden. Voor het zicht maakt het daar niet uit, en je hoort het ook niet. Dus totaal geen probleem voor mij. De rest van men baan is wel voorzien van aandrijvingen op alle plaatsen. Al was het maar omdat het nodig is voor de rijwegen mogelijk te maken. Persoonlijk vind ik het ook geen nadeel als het in een station gebeurd. Ik hang niet met men neus op mijn sporen dus ik zie het toch niet, en het bespaard me veel geld.
Maar het is niet realistisch daar heb je gelijk in.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Greg

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Geluid van de sleper is vooral bij Mehano loc's, maar daar valt een mouw aan te passen door het lichtjes te plooien tot je de correcte vorm hebt. Roco en LSM hebben al zeker de befaamde fluistersleper en die hoor je niet.

"mogelijkheden op het CS bij DCC decoders" Wat is daar een nadeel aan? [:D]



Dat je bij het CS geen 128 rijstappen hebt en van die zaken. Verder krijg je een heleboel extra mogelijkheden bij het ecos om makkelijker met DCC decoders overweg te kunnen.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

tonycabus

In mijne joengen tijd[;)] had ik niet veel zakgeld als oudste van negen(!).
Lima maakte toen Belgische modellen (de 125012 met M2's, later ook de 15012 met de PBA-rijtuigen) en die waren in de Sarma of in bijna elke speelgoedwinkel aan leuke prijzen te vinden.
De keuze was snel gemaakt. En mijn loks maakten geen bokkesprongen zoals die van meer gefortuneerde vrienden.
De eerste "grote" baan kwam in de jongenskamer op de zelf ge?soleerde zolder en toen kwamen de eerste Peco wissels en sporen van bij H?hnerbein (dichterbij dan Brussel!) erbij.
Toen ik wat ouder was en al getrouwd kwam Roco met zijn E69, de 216 en........ DE 59 op de proppen. Naar het voorbeeld van de "Silberlinge" bouwde ik dan maar een M2 BD om tot freelance-stuurstandrijtuig. Ik gebruikte een zelfgebouwd op Trix EMS gebaseerd systeem voor de wisselende verlichting van loks, stammen en stellen. En amuseerde me rot. Maakte ook een van de eerste loksounds[:o)] in Hanul, hetzij in de tender, hetzij in een bagagerijtuigje, met een herlaadbaar 9V batterijtje. Lid geworden van de Amsterdamse Modelbouw Club waar ook tweerail troef was. En dan alles in dozen toen ik weer naar de Belgische heimat verhuisde, en daar is alles bijna dertig jaar blijven in zitten. Tot ik werkloos werd, bijna onmogelijk nog een job vond als 55-jarige en dan maar eens op het toenmalige forum van MSM terechtkwam, en daar Argilla en Jean-Luc leerde kennen.
De rest kennen jullie zeker wel h?, eigen forumpje opgestart, MSM-hoofdredacteur Dirk van mijn goede bedoelingen overtuigd, dit forum...
Mederedacteur van het blad geworden, Jean-Luc beter leren kennen, Gerolf leren kennen en Luc, en toen ik met pensioen kon via Jean-Luc met Jean Herckens kennis gemaakt. Diens medewerker geworden, Dwarsligger geworden en daar met drierail begonnen, wat voor mij nieuw was.
Ben ik nu twee- of drierailer? Eigenlijk allebei.
Voor tweerail omwille van de kostprijs, voor drierail omwille van de mogelijkheden.
Het ene hoeft voor het andere niet onder te doen, en wat stroomafname betreft zijn de twee volgens mij ook evenwaardig. Vuile rails geven problemen, in 2- en 3-rail!
Wat Klaas aanhaalde, het isoleren van een staaf in 3-rail voor bezetmelding e.d. kan ik alleen maar bijtreden en heb daarmee een leuk foefje uitgehaald in een schaduwstation "met tik", maar dat lezen jullie nog wel eens in MSM.
Dus geen twee- of drierailer, maar modelspoorder!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Jurgen

Dit is inderdaad een gevaarlijk draadje. [:D]

Ik had als kind een Lima startset gekregen voor mijn Sinterklaas. Ik heb hier veel plezier aan beleefd, maar het contact met de rails was niet altijd wat het moest zijn.

Mijn handelaar heeft me M?rklin aangeraden omwille van de bedrijfszekerheid. Vooral het contact was een groot voordeel.
Ook moest ik mijn treinbaan iedere vakantie opbouwen en op het einde (of een week of 2 later [:I]) weer opbergen. Hierdoor moesten de rails ook degelijk genoeg zijn en de metalen rails van M?rklin waren dus een goede keuze.
Op die manier ben ik dan bij M?rklin gebleven omdat het eigenlijk gewoon plug en play was.
Als kind denk je namelijk niet na over keerlusproblemen en wil je dat alles meteen werkt. Daarvoor is M?rklin dan wel een goede start.

Nadeel vind ik dat toen ik begon weinig Belgische modellen te verkrijgen waren voor het M?rklin systeem. Ondertussen kan dat natuurlijk geen problemen meer geven vermits bijna alle 2-railfabrikanten nu ook modellen aanbieden voor 3-rail.


Ondertussen zijn we zoveel jaren verder en kan ik het system van de MS en CS niet echt plug en play meer noemen. Je moet echt eerst de handleiding lezen vooraleer je begint en dat is iets dat kinderen niet al te snel doen volgens mij.
Maar kom, ondertussen heeft men ook al een iets meer kindvriendelijk regelapparaat, dus dat zal al wel makkelijker zijn.

Ondertussen heb ik dus nog steeds geen spijt van mijn start met M?rklin.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Ik zie het wel als voordeel. In men schaduwstation worden de uitgaande wissels gewoon opengereden.
Wat ik bedoelde is, dat het geen specifiek voordeel van 3-rail is, omdat het in 2-rail ook kan.

Greg

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Ik zie het wel als voordeel. In men schaduwstation worden de uitgaande wissels gewoon opengereden.
Wat ik bedoelde is, dat het geen specifiek voordeel van 3-rail is, omdat het in 2-rail ook kan.



Ok[;)] Dus geen voordeel van het 3-rail systeem. Ik had nogthans altijd het tegengestelde gehoord, blijkbaar had ik het dus totaal verkeerd.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Frank_N

Voordeel 3 rail: 1) geen keerlusprobleem 2) grotere electriese contactzekerheid. 3) eenvoudige terugmelding te maken
Nadeel 3 rail: 1) slijtage sleper, 2) "ritssluiting" 3) geen flexrail (muv. de K rail) 4) 3 rail relatief duurder dan 2 rail.

Voordeel 2 rail: 1) grotere keuze in materiaal (profiel hoogte etc.)
2)door gebruik te maken van flexrail veel fraaiere boogstralen (minder afhankelijk van vaste railgeometrie)
Nadeel 2rail: 1) grotere kans op contactstoring 2) 3-rail wagens kunnen niet zondermeer rijden op 2 rail.

Het is dus moeilijk te zeggen wat "voor of tegen" is. Het gaat om de keuze die men maakt tussen beide railsystemen. Wat voor de een voordeel biedt, biedt voor een ander nadeel.

Meer weet ik er ff niet.

Edit: wissels openrijden gaat zelfs bij N spoor redelijk goed.
Groet van Frank