Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Ferre

Gestart door Ferre, 20 februari 2009, 23:24:22 PM

Ferre

Ik zal me ondertussen ook maar eventjes voorstellen.

Echte naam: Stefan
Leeftijd : 29

Al sinds kindsaf gefascineerd door treintjes, meer het miniatuur gebeuren dan het echte werk, maar ook dit kan me uren boeien.

Mijn vader "speelt" ook al sinds zijn kindertijd met treinen, vandaar waarschijnlijk dat het er bij mij ook inzit. hij is begonnen met Trix Exress (HO) had daar een baan mee opgebouwd, maar heeft die moeten afbreken wegens teveel problemen, dan is hij overgestapt naar Roco, daar ook terug een baan mee gebouwd, maar die moeten afbreken omdat hij de ruimte nodig had voor zijn werk. Ondertussen hielden mijn broer en ik ons bezig met onze Lima treinen ... Op de grond tijdens de vakanties ...

Toen mijn ouders besloten om een huis te bouwen, was de enige voorwaarde die mijn vader stelde dat er een ruimte moest voorzien zijn voor de treintjes, en natuurlijk is dit ook gebeurd. Daar zijn we in augustus 1989 aan de baan begonnen ... het plan ?? Een groot station, 2 schaduwstations (1 op -1, en 1 op -2) een klein stationnetje op +1 en het ultieme : schaarbeeck vorming nabouwen.. Op zolder .... Alle niveau's zijn gebouwd, een deel geautomatiseerd met een zelf ontworpen blokkensysteem, al de rest analoog bestuurd via 3 bedieningspanelen .. De verbinding met de zolder werd gemaakt door een klimpsiraal van 15 rondjes .. dan door het dak naar de zolder, helaas zijn we daar nooit verder geraakt dan een keerlus met halte ...

Nu, 20 jaar later is er een heleboel veranderd ... Ik ben ondertussen zelf een getrouwde man met kind, dus minder tijd voor de baan ... ook was de laatste jaren de interesse wat afgenomen, maar dit is nu terug, elke dinsdagavond zit ik bij mijn vader, eerst reden we met de baan, nu zijn we ze aan het afbreken, met enorm veel pijn in het hart, de reden : ten eerste, we willen digitaal gaan rijden, ten tweede de baan is op de verkeerde manier gebouwd waardoor er redelijk wat problemen zijn, ten derde, we zijn maar met z'n twee?n meer, dus er is altijd een station dat op "doorlopen" moet staan bij het rijden, ten vierde, het "spelen" is er al wat meer uit, dus willen we nu ook wat meer aandacht aan realisme besteden, hoewel rijden nog altijd prioriteit is.

Ikzelf wil me ook een baantje bouwen thuis, maar helaas niet genoeg plaats voor HO, en omdat de N-schaal me al lang aantrok, heb ik besloten om een N-baan te bouwen ... (zie topic "nieuwe uitdaging in N verder op dit forum) Alles staat nog in de beginschoenen, er is nog niks op papier, buiten de beschikbare afmetingen. Momenteel heb ik enkel een analoog beginsetje van minitrix, hier ga ik ook proberen verder mee te gaan, minitrix, maar kan ook andere sporen gaan gebruiken, dit moet ik ook nog bekijken.

Zo, nu ff vingers laten afkoelen van al het getokkel !!!

Ik zal later eens een poging doen om wat foto's van de baan die nu in afbraak is te posten,

Vragen ? Shoot !

Grtz

Stefan (AKA Ferre)

doomslu

#1
Slechts ??n vraag : laat die foto's maar komen !
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

#2
Welkom, Stefan!
Ferm verhaal - een klimspiraal naar een hogere verdieping [:0]
De microbe zit er blijkbaar goed in. Ik hoop in elk geval dat jullie ooit een droombaan "af" krijgen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

#3
laat maar is zien
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Ferre

#4
Hey allen,

Dank voor de begroetingen,

ik doe mijn best om zo snel mogelijk enkele foto's te posten !

grtz

ferre

Ferre

#5
Heb eindelijk wat foto's online gekregen

ze staan op photobucket, dus makkelijkste is dat ik jullie simpelweg de link geef :

http://photobucket.com/Ferre

vragen zal ik met plezier beantwoorden

[:)]

Gerolf

#6
[:0]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

#7
dat is groot,
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Michiel

#8
Indrukwekkend! En die baan ligt nu in de afbraak!? [:0]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railman56

#9
welkom ferre
indrukwekkende klimspiraal
zijn je bestuurders niet duizeling van al die rondjes draaien? [:D]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Ferre

#10
@ Saraan ; Idd deze baan wordt momenteel afgebroken, met enorm veel pijn in het hart dat wel, maar we gaan beter doen :-)

@ railman : Als je met de videotrain naar boven reed werd het idd soms zwart voor de ogen [:D]

@ janjozef : jazeker, was een grote baan, men moest met 3 zijn om ze te bedienen, ideaal met 4,

De nieuwe wordt nog groter, maar wel met maar 2 bedieningspanelen en de rest per pc, ook de grote klimspiraal verdwijnt, en rijden we dus niet meer tot op zolder. Ons vroeger plan van op zolder nog een baan te bouwen gaat niet meer door,  het is gewoon niet haalbaar door tijdgebrek.

De kamer voorzien voor de baan meet ong 60 vierkante meter, waarvan toch 40 vierkante meter enkel en alleen treinbaan zijn. Ook gaan we proberen een cabine na te bouwen voor onze videotrain, die zoals op de vorige baan ook, volledig onafhankelijk bestuurd wordt.

Grtz

Ferre

railman56

#11
grootse plannen ferre
laat ons aub meegenieten [:p]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

doomslu

#12
Indrukwekkende baan ! Je moet heel veel moed hebben om dat af te breken, maar ik begrijp het wel. Modelbouwtechnieken en ook de algemene opvattingen zijn door de tijd heen ge?volueerd.

Ik wens jullie veel succes met de nieuwbouw. Laat ons af en toe meekijken h?. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Ferre

#13
FF updatje :

De kamer is volledig leeg, de baan is helemaal weg ...

Dinsdagavond (bouwavond) 28/04 hebben we de laatste rondjes van het grote klimspiraal afgebroken, nu is er echt helemaal niks meer.

Dit doet ons wel beseffen hoe hard we het missen van is een trein te laten vertrekken uit het station !!!

Nu zijn we de kamer aan het voorbereiden, het plafond is al geschilderd, nu gaat er glasvezel tegen de muren, latjes tegen de schuine dakkanten, parket, en dan kunnen we aan de onderbouw van de nieuwe baan beginnen. Als er eenmaal iet of wat definitieve plannen zijn zal ik ze online zetten, momenteel nog hard aan het werken hieraan.

De eerste weddenschap loopt : mijn vader beweert dat we op dinsdag 11 augustus de eerste trein een ovaaltje doen rijden op het nieuwe onderstel !! inzet : een fles champagne !!
[:D]


Ferre

#14
Nog is een update, is al ff geleden

We zijn aan de onderbouw begonnen, ongeveer de helft staat er al ...

Ik heb dus ook de weddenschap met mijn vader verloren, op 11 augustus om 21u06 vertrek de eerste trein op een (voorlopig) klein baantje ... Dit kost me een fles champagne, zelfs 2 ,want mijn vader heeft dan nog volk uitgenodigd om de nieuwe baan "in te huldigen" :-D

ik heb een blog aangemaakt, waar spoedig foto's en verhalen op gepost zullen worden !!

http://www.bloggen.be/bxlctr/

Idee?n, opmerkingen, suggesties, altijd welkom