Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Nieuwe Uitdaging in N

Gestart door Ferre, 20 februari 2009, 08:54:45 AM

Ferre

Maanden later ...

en er staat nog steeds niets op papier ...

oh er heeft al veel op papier gestaan, maar nooit was het naar mijn zin, vele uurtjes vloeken, onder de middagpauze op het de papierproppen tot aan de vuilbak gooien, tot ergernis van de collega's ... tijdens het werk, dromen over wat, hoe  ...

het lukt me voorlopig echt niet om iets op papier te zetten, ohja, ik heb me al veel laten inspireren door de prachtige baan van Michiel, maar het lukt me niet om het naar mijn eigen hand te zetten.

Dus .... hooggewaardeerde forumleden ... ik roep bij deze jullie expertenhulp in, om mij op weg te helpen.

De afmetingen van de beschikbare ruimte zien jullie hieronder.
het idee dat ik heb is nog steeds, een onderliggen schaduwstation, en een dubbelsporige hoofdlijn, met eventueel zijlijntje ...
naar duits 'voorbeeld' ... tijdperk .. jaren 80/90

help me out pls :-)



Dank u wel

Stefan aka Ferre

Michiel

Hallo Ferre,

De afmetingen hieronder, zijn dat de afmetingen van de kamer waar jouw baan moet komen, of van de treintafel zelf? Indien het de maten zijn van de teintafel, staat ie vollig vrij en kan je er volledig omheen lopen, of zijn er kanten tegen de muur aangebouwd? En, welke kant is de "voorkant", de kant waar je meestal zou staan bij het bedienen van je baan?

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ferre

Hey Michiel,

De afmetingen op de tekening zijn die van de treintafel zelf.

Ik kan er volledig omheen zo, alleen de kant van 2m (de "voet" van de L staat tegen de muur).

De kant waar ik meestal zou staan, is in de "hiel" van de L. (aan de 1m70)




stgermain

citaat:
Geplaatst door Saraan

Elk merk heeft zijn eigen geometrie, en hanteert dus zijn eigen spoorafstand die (meestal) overeenkomt met de afstand dat je krijgt wanneer je met 2 wissels een overloop maakt. Bijvoorbeeld voor Fleischmann is dat 33.6mm en voor Peco 28.x mm (zo uit het hoofd, want zit op mijn werk... ssshhht)

Er bestaan NEM normen die een aanbevolen afstand aanraden, maar het best is om in wisselstraten de geometrische afstand van de fabrikant aan te houden. Daarbuiten, in vrije baan of langs perrons kan je die NEM afstand gerust aanhouden, die veel kleiner is.

Voor Saraan gebruik ik Fleischmann rails, en gebruik in scherpe bochten en wisselstraten de 33.6 mm. In vrije baan en langs perrons gebruik ik 25 tot 28mm. Dat maakt optisch en groot verschil, en bevorderd de indruk van "echtheid". Althans dat is mijn methode...

groeten,



Hoi, als nieuweling in de hobby heb ik ook besloten om een N-baan te (proberen) maken. Maar wat jullie hier schrijven over de afmetingen van bochten en rails en de grote verschillen op optisch vlak, daar snap ik niks van.

Staat dit ergens uitgelegd welke keuze in spoorafmetingen ik het best maak toevallig?

Bedankt.

Michiel

In N zijn er nog maar weinig railproducenten overgebleven met een volledig gamma aan sporen en wissels. In concreto heb je Fleischmann (rails met bedding), Minitrix (rails zonder bedding) en Peco (rails zonder bedding in 2 versies: gewoon en fijn). Mogelijk (maar weer ik niet zeker) dat Fleischmann nu ook weer de Roco rails gaat uitbrengen?

Als beginner zou ik Fleischmann of Minitrix aanbevelen. Koop een startset naar keuze en naar voorkeur. Vraag dan meteen de catalogi van beide merken (krijg je dan wel gratis) waarin het hele gamma sporen is uitgelegd met afmetingen een aansluitvoorbeelden. Dat lijkt me veruit het meest practische. [;)]

Succes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

joeri

hallo

ik wil best de uitdaging eens aan gaan om het schaduw station te tekenen, ik heb het teken programma van fleischmann , ik zal u iets laten weten als dit klaar is

mvg joeri

swa

Tot grote tevredenheid gebruik ik, door puur toeval, arnold rails. Ik kocht destijds als beginner het hele zootje op van iemand die het beu was, en wist toen niets over wat er bestond. Onwetende heb ik toen toch een goede  keuze gemaakt, want ik vind arnold rails top.
Er zijn ondertussen wel (zware) problemen geweest met de leverbaarheid van arnold materiaal, door o.a. de overname door Hornby!
Momenteel is echter alles terug verkrijgbaar, en zou ik arnold zeker mee in overweging nemen t.o.v. de andere N-merken.

Ferre

citaat:
Geplaatst door joeri

hallo

ik wil best de uitdaging eens aan gaan om het schaduw station te tekenen, ik heb het teken programma van fleischmann , ik zal u iets laten weten als dit klaar is

mvg joeri



hey joeri, alle idee?n zijn meer dan welkom

ben ondertussen ook nog steeds bezig met het zoeken naar een goed plan.
tekenen, wegsmijten, tekenen, bekijken, laten rusten, nadenken, wegsmijten ... enz ... ;-)

Michiel

citaat:
Geplaatst door swa

Tot grote tevredenheid gebruik ik, door puur toeval, arnold rails. Ik kocht destijds als beginner het hele zootje op van iemand die het beu was, en wist toen niets over wat er bestond. Onwetende heb ik toen toch een goede  keuze gemaakt, want ik vind arnold rails top.
Er zijn ondertussen wel (zware) problemen geweest met de leverbaarheid van arnold materiaal, door o.a. de overname door Hornby!
Momenteel is echter alles terug verkrijgbaar, en zou ik arnold zeker mee in overweging nemen t.o.v. de andere N-merken.

Oeps! Ik wist niet dat Arnold weer met de productie van haar railsassortiment was begonnen. Daarom had ik Arnold niet vermeld. [:I]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Nonkelronnie

citaat:
Geplaatst door Ferre

citaat:
Geplaatst door joeri

hallo

ik wil best de uitdaging eens aan gaan om het schaduw station te tekenen, ik heb het teken programma van fleischmann , ik zal u iets laten weten als dit klaar is

mvg joeri



hey joeri, alle idee?n zijn meer dan welkom

ben ondertussen ook nog steeds bezig met het zoeken naar een goed plan.
tekenen, wegsmijten, tekenen, bekijken, laten rusten, nadenken, wegsmijten ... enz ... ;-)



Stefan,

Gooi eens een paar van je probeersels op het forum. Wie weet kunnen we van 1 van je probeersels (die jij niet super vind) mits een paar wijzigingen toch een mooi sporenplan maken.

Ferre

Dit is wat ik tot nu toe gevonden heb voor het schaduwstation.

Dit lijkt me wel goed, natuurlijk het is een schaduwstation, moet niet teveel tralala rond
het is de rest dat niet wilt vlotten :-s


Michiel

Hallo Ferre,

Ik kan niet zien welk merk van sporen je gaat gebruiken. Indien je met Fleischmann (eigen ervaring) werkt, dan kan je beter een stukje recht (een 20-tal cm of meer) voor de wissels voorzien. De wisseltongen van deze wissels drukken niet goed tegen de aanliggende rail. In een bocht gaan flenzen tegen de buitenrail schrapen, en met sommige scherpe flenzen, worden de wissels open gereden.

Ik vermoed dan met bijvoorbeeld Peco wissels dit geen probleem is, omdat de wisseltongen met een erg stevige veer tegen de rail worden aangedrukt.

Bon, ik heb voor de rest geen tralala meer. [:D][:D]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ferre

hey michiel,

bedankt voor de goede raad !!!

momenteel ben ik vooral met minitrix sporen bezig.
En inderdaad in verband met de wissels enzo ga ik nog proeven doen, vooraleer deze al vast in te bouwen.

mvg

Ferre

Ferre

*BLAAASSSSS*

ff dit topic terug onder het stof uithalen.

en ne goeie om mee te beginnen :
IK WEET HET NIET MEER
[:D]

De laatste dagen ben ik weer veel aan het rondsurfen, voor meer informatie om een mooie baan te maken. maar ik geraak er maar niet aan uit.

Heb mijn onderstel al gebouwd, maar is makkelijk terug uit mekaar te halen, want ik vrees dat het toch wat te groot gaat zijn, qua bereikbaarheid ...
Ik had ook al een testhelix gebouwd, nuja die mag er terug af, veel te klein, de steiging is veel te groot, met als gevolg dat de locs niet omhoog geraken natuurlijk (al doende leert men)

qua baanplan ben ik er ook nog niet uit, het schaduwstation zoals hier al gepost zie ik nog wel zitten, maar voor de rest heb ik nog steeds geen idee.

De besturing, wordt digitaal, dat staat vast, welk systeem weet ik nog niet zeker, momenteel heb ik een roco locmaus .... maar of het dat gaat blijven weet ik niet.
Op de HO baan bij mijn vader gebruiken we de intellibox met Loconet van HDL ...
locmaus moet sowieso Xpressnet worden ...

zoveel vragen, zoveel om over te denken ...

Dus, zijn er mensen die mij wat verder kunnen helpen ?
misschien iemand die wat inspiratie heeft voor een baanplan,
iemand ervaring met de locmaus, is dit doenbaar, of moet ik toch naar een ander systeem uitkijken ?

ik ben sowieso van plan, om nu als eerste een klein testbaantje te maken, om met de digitale toestanden eerst wat uit te testen en te proberen. moet eerst enkele wissels gaan kopen.

ter info : ik zou duits materiaal willen rijden, tijdperk ... euh vanaf de jaren 80
de sporen die ik gebruik zijn minitrix

Shoot !! ;-)

(en bedankt op voorhand)


Ferre

Zo, enkele weken verder

Het plan van de baan zit eindelijk in mijn hoofd !!!
alleen heb ik het nog niet helemaal uitgetekent.

Het schaduwstation wordt ongeveer zoals hier eerder gepost.
De rest weet ik wel hoe ik het ga doen.

Eigenlijk heel veel inspiratie gehaald bij Michiel zijn vorige baan "Saraan" :-)

Het zal er een beetje op lijken, maar niet helemaal.
Qua besturing ben ik er ook uit, het wordt dus de IB met loconet van HDL.
Nu moet de bouw beginnen, maar daarvoor is er eerst budget nodig ...
dus eerst een beetje sparen :-) (of kan ik hier ook 100? vragen op het forum ??? sorry kon het niet laten )

dus binnekort hopelijk de eerste foto's van de bouw van de baan !?

Greetz

Stefan