Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Nieuwe Uitdaging in N

Gestart door Ferre, 20 februari 2009, 08:54:45 AM

Ferre

Hallo beste Msm-forummers !

Na jarenlang met HO "gespeeld" te hebben, ga ik nu een nieuwe uitdaging aan in N.

De reden ?

Ten eerste hebben we bij mijn vader thuis een grote HO baan staan, maar die zijn we aant afbreken, ombouwen naar digitaal brengt teveel problemen met zich mee, alsook dat we tot het besef kwamen dat deze baan niet echt realistisch was qua scenery, was echt een speelbaan, en hier gaan we nu verandering inbrengen door een nieuwe (grotere) baan te bouwen, helemaal digitaal (we beschikken over ruimte van 60 vierkante meter)

Ten tweede, bij mezelf thuis heb ik niks, en dit kan natuurlijk niet :-D, en al lang dacht ik van een baantje te bouwen in N, omdat ik over weinig ruimte beschik.

Nu ben ik al weken (maanden) aan het proberen een spoorplan te maken, maar het lukt me niet, en hierom wil ik graag jullie expertenhulp inroepen, als iemand een ideetje heeft ? altijd welkom !

Ik beschik van een ruimte van ong : 1m20 op 1m50 a 2m
Ik heb materiaal van minitrix, dus zou ik wss hier wel mee verder willen
Mijn gedacht was een schaduwstation op een ondergelegen niveau, en op het bovenste niveau een station met dubbelsporige lijn (ofziets)

Bedank alvast op voorhand !!

Michiel

Ferre, hartelijk welkom op het forum, en van harte welkom bij de N-ers.

Je vraagt hulp bij de ontwikkeling van je nieuwe baan, en ik geloof dat je hier inderdaad op een hoop ervaring en goede wil kan rekenen. Maar ik moedig je toch aan om zelf een plan, een schets of een schema voor te leggen. Niets is zo plezant als te fantaseren over een nieuwe baan, onderzoek te verichten naar tijdperken, regios en nijverheden om de invulling helemaal naar smaak te krijgen.

Je geeft aan dat je een speelbaantje wat beu bent, en nu uitkijkt naar iets realistischer. Maar op de beperkte oppervlakte die je te beschikking hebt, zou ik eerder opteren voor een zijlijn-thema. Voor een dubbelsporige hoofdbaan met station ga je snel terug vervallen tot de speelbaan met veel rails, waar de realiteit een beetje weggedrukt wordt.

Ik stel je voor om je verder te verdiepen in wat je zou willen bereiken; tijdperk, nijverheid, regio... En je te laten inspireren door situaties in het echt. Leer van voorbeelden uit het echte leven, distileer de essentie en schets je het lazerus (niets gaat boven het gemak van potlood en papier!)

En, laat gerust weten hoe de denkoefeningen verlopen. Vraag, leg voor ter discissie en deel je plannen. We zijn steeds bereid om je verder te helpen bij je zoektocht naar het perfecte baanplan.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ferre

Saraan,

Bedankt voor de snelle reactie !!

Ik had al iets of wat dat enigzins op een plan kon lijken, gemaakt met anyrail, ik zal zo spoedig mogelijk er een afbeelding van posten

grtz

Ferre

Ferre

al reeds een updatje [:D]

heb even m'n hersens gepijnigd (letterlijk, heb me gestoten bij het meten [B)] )

Ben tot de conclusie gekomen, dat ik meer plaats vrij kan maken voor een baan

De plaats die ik nu heb bereikt is  2m50  op 1m40 aan de linkerzijde en 1m aan de rechterzijde.

Dit moet volgens mij al een stuk meer mogelijkheden bieden ...

Nu ff inspiratie vinden om een banenplan te tekenen.

Nog ff voor Saraan, Het is zeker niet mijn bedoeling om een volledig bestaande lijn ofzo na te gaan bouwen, het mag allemaal fictief zijn. Bij mij blijft het rijden met treinen prioriteit, maar dit mag wel in een mooi landschap. Idd ik zei dat de vorige HO baan een speelbaan was, met was huisjes in enzo, en ja idd dit wil ik zeker vermijden, het mag een speelbaan worden met een mooi decor, dat is zowat mij bedoeling. Een tijdperk, regio, heb ik voor het ogenblik niet echt in gedachten, Het liefst van al zou ik iets "Belgisch" maken, maar zoals ik van de handelaar gehoord heb, is dit nogal zeldzaam in N momenteel

Ik ga ook eens proberen een plannetje te tekenen van de plaats die voorzien is, mss kan dit voor jullie interessant zijn.

Grtz

Ferre

Ferre

Ondertussen nog wat voort ge-brainstormed ......

Saraan, ik heb jouw baan eens bekeken, Om te beginnen : prachtig projekt in het geheel, echt knap !! proficiat

ik zag ook dat we ongeveer dezelfde afmetingen gekregen hebben van de wederhelften [:D][:D][;)][;)]

Dit heeft mijn ogen nog groter doen opengaan, want als ik jouw plan goed bekeken heb, is er toch wel veel mogelijkheid tot rijplezier op jouw baan, en dat zint me wel.

Met jouw toestemming, zou ik eventueel delen van jouw sporenplan willen gebruiken om m'n eigen baan te maken.

grtz

Ferre

marc goovaerts

Ferre,

Welkom bij de N-enthousiasten ! Inderdaad, een Belgische baan geeft nogal wat problemen om materiaal te vinden. Je zal dus samen met mij e-bay in het oog moeten houden. Al een jaar hou ik er het NMBS-materiaal in N in het oog. Als je wil, stuur ik je een lijstje met de verkoopresultaten aldaar.

Groetjes,

Marc

Gerolf

Een schets van de beschikbare ruimte zou ons mee-denken zeker vergemakkelijken. Meet eerst de plaats op, maak dan enkele schetsen over waar je een baan zou kunnen plaatsen, maak een eerste keuze en ga dan over het sporenverloop mijmeren.

Zoals Saraan al zei: maak het je gemakkelijk, gebruik potlood en papier (eventueel voorgedrukte bladen met je kamerafmetingen).
De computer is nuttig voor de laatste fase van het ontwerpen, om te schetsen zijn je eigen handen v??l sneller.

Het kijken naar de realiteit wil niet per s? zeggen dat je een stuk daarvan compleet moet nabouwen (dat lukt toch nooit, zelfs niet in N), maar het geeft je w?l meer inzicht in het hoe en waarom van emplacementen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Hallo Ferre,

Bedankt voor je compliment. Ik heb er geen enkel probleem mee dat je je laat inspireren door mijn baan. Je mag delen copieren of het geheel, zolang je maar met plezier bezig bent. Maar probeer toch om je eigen voorkeur en wensen te integreren in je baanplan. Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

met vriendelijke groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ferre

Bedankt Marc, ik heb de tweedehands markt ook al een beetje in het oog, en inderdaad, daar zijn wel zaken te vinden, maar volgens mij soms voor overdreven prijzen !

Grerolf, dat ga ik zeker doen, als het werkt mij eventjes tijd gunt, de afmetingen die de baan mag zijn ken ik al, dus nu even denken over het sporenplan

Saraan, bedankt, ik laat me zeker inspireren door jouw baan, maar ze volledig nabouwen is zeker mijn bedoeling niet, er zullen sterk op elkaar lijken, maar niet alles
[:)]

Grts

Ferre

Ferre

heb een klein vraagje, lijkt me een redelijk domme, maar toch stel ik ze

Zijn de bochten hetzelfde tussen fleishmann en minitrix ?

ik bedoel is de R1 van fleishmann dezelfde als de R1 van minitrix ? enzoverder ?

In het kader van aankoop van rails vind ik dit toch wel belangrijke informatie ;-)

Gerolf

Dat is geen domme vraag (die bestaan niet) [;)]
Ik weet het antwoord niet zeker, maar ga er maar van uit dat er verschillen zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ferre,

De R1 van elk merk verschilt. Niet veel, maar voldoende om sporadisch voor problemen te zorgen. Voorbeeld:

De R1 van Fleischmann is kleiner dan de R1 van Roco (weet ik niet zeker, maar dat is mijn sterk vermoeden). De rijtuigen van Roco worden ontworpen om nog net door de R1 bocht van Roco te kunnen. Echter, deze wagons kunnen soms de R1 van Fleischmann net te scherp vinden. Bij de Eurofirma-rijtuigen van Roco gaan de flenzen tegen de rijtuigkast schuren in de R1 bocht van Fleischmann. Dat is niet onoverkomelijk, maar dient als illustratie. Of nog, de voorlopers van een Minitrix stoomlok dreigen snel uit het spoor te wippen in een Fleischman R1 bocht.

De meeste problemen kan je helemaal vermijden door R2 als kleinste bocht te nemen, onge?cht het merk. En anders? R1 gebruiken en leven met de problematiek.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ferre

Michiel,

Bedankt voor de info, hier ben ik al een stuk verder mee !

nog een vraagje : welke is de juiste spoorafstand in N (bv tss 2 rechte sporen ?) 3,5 cm tussen de middens van de rail ?

grtz

ferre

Michiel

Elk merk heeft zijn eigen geometrie, en hanteert dus zijn eigen spoorafstand die (meestal) overeenkomt met de afstand dat je krijgt wanneer je met 2 wissels een overloop maakt. Bijvoorbeeld voor Fleischmann is dat 33.6mm en voor Peco 28.x mm (zo uit het hoofd, want zit op mijn werk... ssshhht)

Er bestaan NEM normen die een aanbevolen afstand aanraden, maar het best is om in wisselstraten de geometrische afstand van de fabrikant aan te houden. Daarbuiten, in vrije baan of langs perrons kan je die NEM afstand gerust aanhouden, die veel kleiner is.

Voor Saraan gebruik ik Fleischmann rails, en gebruik in scherpe bochten en wisselstraten de 33.6 mm. In vrije baan en langs perrons gebruik ik 25 tot 28mm. Dat maakt optisch en groot verschil, en bevorderd de indruk van "echtheid". Althans dat is mijn methode...

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

br212

De NEM 102 en 103 zijn dan van toepassing. Die kunt u hier vinden. Ben het wel met Saraan eens dat het profiel wat al door de fabrikant wordt aangegeven meestal al OK is. Vrij profiel NEM 102 en 103 gebruik ik zelf wel bij stations e.d. als de treinen ook een vrij profiel moeten hebben tot de perronrand bijvoorbeeld.