Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

vitrinekasten

Gestart door Gottardo, 19 februari 2009, 22:38:13 PM

Gottardo

Ik veronderstel dat de meesten onder jullie al snel geconfronteerd worden met plaatsgebrek op de modelbaan (behalve misschien Ervin met zijn prachtige Antwerpse havenbaan ;)).

Een paar vraagjes : wat doen jullie met de treintjes die geen plaats meer vinden op jullie miniatuuremplacement.  Hoe presenteren jullie eventueel jullie verzameling modeltreintjes ? Wie gebruikt hiervoor een vitrinekast ? Welke vitrinekasten hebben jullie hiervoor uitgekozen en waarom ? Welke positieve en negatieve ervaringen hebben jullie hiermee ? Waarop te letten bij de aankoop (of bij de zelfbouw) van een dergelijke vitrine ?

(opnieuw aan een administrator : blijkbaar maak ik in al mijn enthousiasme opnieuw dezelfde fout en heb ik dit item onder "belgische modellen" geplaatst - misschien kunnen jullie het nog eens naar een meer aangewezen plaats verplaatsen (bijv. modelspoor algemeen) - sorry voor het ongemak :I)

doomslu

#1
Geen probleem Johan. Het staat al op zijn plaats. [;)]

Onze Gerolf is bezig met de zelfbouw (wat dacht je) van een vitrinesysteem. Binnenkort in MSM !

Luc
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jean

#2

Zelfbouw, heb er meerdere van in elkaar geschroefd, met plexiglas.
Voordelen: degelijk, iedere gewenste maat, voor een aannemelijk bedrag aan materiaal te construeren.

zie
http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/vitrine/vitrine.jpg


Grtn,
jean

Anarchy

#3
Laten maken op maat hier uit MDF materiaal. Schapjes 18mm dik en 100mm tussen de schapjes. De rugwand 10mm dik en dan plexi van 4mm uit twee stukken zodat die opzij kunnen schuiven.

janjozef

#4
glazen kastje ikea, 49?, na nr 1 nr 2, en dat enkel voor de locs, op het onderschap staan wel mijn boeken, kwestie van iets meer stabiliteit te hebben. Wagons in houten schuivenkastje van ikea aan 7,5?, na nr 25 nr 26

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

dirkkerckhofs

#5
Ha Jan, tof dat je wat reclame maakt voor mijn werkgever. Inderdaad, de DETOLF vitrinekast van ?49,95 is hier uitstekend geschikt voor! Daar kunnen toch al een twaalftal locs of wagons in. En als modelbouwer heb je dan nog eens de voldoening dat je de kast zelf ineen geknutseld hebt [}:)] (sorry, ik kon het mij nie laten!)

Dirk [^]
citaat:
Geplaatst door janjozef

glazen kastje ikea, 49?, na nr 1 nr 2, en dat enkel voor de locs, op het onderschap staan wel mijn boeken, kwestie van iets meer stabiliteit te hebben. Wagons in houten schuivenkastje van ikea aan 7,5?, na nr 25 nr 26

Jan


Gerolf

#6
Mijn systeem in een eerdere fase:



Het artikel heb ik enkele dagen geleden ingestuurd, publicatie mogelijk in het mei-nummer.

Het systeem bestaat uit losse bakjes die ik kan aansluiten op mijn baan. Intussen heb ik 30 van die bakjes in diverse lengtes, en ben ik bezig met 'wat' elektronica om het in- en uitrijden te vergemakkelijken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

#7
citaat:
Ha Jan, tof dat je wat reclame maakt voor mijn werkgever


Ja Dirk maar dat isdan ook het enige dat ik daar al gekocht heb,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gottardo

#8
Heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en vitrinekastjes besteld bij een Duitse internetaanbieder (in dit geval Vitrine24).  Ze bieden daar een modulair systeem aan waarbij je "oneindig" lange vitrines kan samenstellen (telkens per 1 m - dit met behulp van een links-, een rechts- en eventuele middendelen).  Minimaal dus een links- en rechtsdeel.  Ik heb gekozen voor de versie met 8 schapjes (er bestaat ook een versie met 6 schapjes), dus om te beginnen 2m x 8 = 16m om treintjes te plaatsen.  Er zijn groefjes in de schapjes gefreesd zodat de treinen mooi in het gelid zullen staan.

linuxstecheltje

#9
citaat:
Geplaatst door Gottardo

Heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en vitrinekastjes besteld bij een Duitse internetaanbieder (in dit geval Vitrine24).  Ze bieden daar een modulair systeem aan waarbij je "oneindig" lange vitrines kan samenstellen (telkens per 1 m - dit met behulp van een links-, een rechts- en eventuele middendelen).  Minimaal dus een links- en rechtsdeel.  Ik heb gekozen voor de versie met 8 schapjes (er bestaat ook een versie met 6 schapjes), dus om te beginnen 2m x 8 = 16m om treintjes te plaatsen.  Er zijn groefjes in de schapjes gefreesd zodat de treinen mooi in het gelid zullen staan.



ziet er uit zoals dit, ik heb de versie met 10 planken (de koperen trekkertjes op het plexiglas heb ik zelf aangebracht)

TUUT zei de trein, en de statie vertrok...

Gottardo

#10
Ja, iets dergelijks bedoel ik met die modulaire vitrines.  Ik heb echter op de website nergens een aanduiding gevonden van een vitrine met 10 schapjes.  Ik veronderstel dat jouw versie eveneens in totaal 2 m lang is.

Trouwens, dat is een prachtige collectie Belgisch materiaal dat je daar hebt tentoongesteld !

Gottardo

linuxstecheltje

#11
zijn 2 modules van 1m, dus 20m ruimte en het is ondertussen al bijna tijd voor een extra module [8)]

@Gottardo

ik heb je een pm gestuurd.
TUUT zei de trein, en de statie vertrok...

centauri167

#12
heel mooi, zowel het systeem als de collectie, zet je er aub de website eens op van die aanbieder, ook wel interesse

linuxstecheltje

#13
citaat:
Geplaatst door centauri167

heel mooi, zowel het systeem als de collectie, zet je er aub de website eens op van die aanbieder, ook wel interesse



vitrinenschmidt.de
bij mij is het artikel SM04

heeft ook een webshop op ebay waar je ze vaak vanaf 1 euro kan kopen,
heb je ze een stuk goedkoper dan de op hun site vermelde prijs.
(in mijn geval 105 euro inplaats van 200)

wel even de verzendkosten duidelijk navragen voor de vitrine van je keuze.
TUUT zei de trein, en de statie vertrok...

centauri167

#14
Hoe zit het eigenlijk met de betaling ? Overschrijving, visa; op voorhand betalen of bij levering ?
Alvast bedankt.