Adresgebieden?

Gestart door Michiel, 19 februari 2009, 12:16:44 PM

Michiel

Ik ben begonnen met het definitief toekennen van adressen met Koploper, en zit met een vraag. Zijn er in DCC conventionele adresgebieden in gebruik? Zoals een adresgebied voor wissels, bezetmelders, schakeldecoders, lokomotieven... Of doet ieder zo een beetje wat hem best uitkomt?

En, als ik bijvoorbeeld mijn bezetmelders van 10 tot 20 laat lopen, kan ik dan nog mijn favorite lokomotief type 10 nog het adres 10 toekennen?

Hoe adresseren jullie jullie aparatuur en lokomotievenpark? Welke logica of norm zit erachter?

met vriendelijke groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

krispy

#1
Of er een norm bestaat weet ik niet ( nooit achter gezocht ) maar heb het bij mij als volgd ingedeeld ( rij met MR-direct )

0-100 : worden gebruikt voor de wissels  ( 75 in gebruik en dus
       nog een marge van 25 stuks )

101-200 : schakeldecoders

250-xxx : functiedecoders

voor mijn loks gebruik ik de 4 cijfers ( rij belgisch tp 4-5 )
vb 7764/5183/1801/2623/...
dit laatste geeft mij het voordeel dat ik de nummers op de loks zie en dus onmiddelijk het adres weet

dit is mijn systeem en werkt volgens mij zeer goed

hoe het bij andere gebeurt weet ik niet

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

INFO

#2
En welk digital systeem gebruik je dan?? Want daar staat en valt alles mee.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

#3
Wim, ik heb een Lenz LZV100 centrale, een LH90 handset en gebruik Koploper voor de automatisering via USB. Ik onderzoek nog hoe ik mijn Lokmouse2 aangesloten kan krijgen, maar dat is een ander verhaal.

Krispy, ik heb me gericht op Belgisch tijdperk II, dus dat worden 6 cijfers voor de lokomotieven! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

#4
Dan heb je 9999 lokadressen,
wisseladressen module adressen 0..64 (met terugmelding) b.v. met de LS100

Terugmelding 65..128 als module basis adres. (LR101)
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

#5
Wim, hartelijk bedankt! Dat ga ik dan in Koploper eens allemaal gaan vastleggen dit weekend.

met vriendelijke groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)