Etsen: bouw en gebruik van hulpmiddelen...

Gestart door Gerolf, 13 februari 2009, 10:46:34 AM

Gerolf

Eigenlijk zit ik al langer met het idee om de subrubriek "mallen maken" wat te veralgemenen naar iets als "materialen verwerken".
Daar zou dan "etsen" ook onder kunnen vallen, net als frezen, draaien, solderen, ...
Suggesties zijn welkom [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

rubriek: Modelbouwers gereedschappen en hun gebruik... dekt zowat alles, niet?


just4fun

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Op verzoek, vanuit het draadje "MSM86":

Vragen, bedenkingen, ... over de bouw en het gebruik van de hulpmiddelen voor het etsen kunnen hier.


Ik zit nog maar in MSM85 te lezen (wegens kronisch tijdsgebrek) en ben dus niet up-to-date. En daar lees ik dat Gerolf ...-tig telefoontjes (en bezoeken?) heeft gepleegd op zoek naar de juiste UV-lampen.
Jammer, want ik wist dat ge die in de betere elektronica-zaak (en dito site) kunt vinden. Op het forum zit zeer veel know-how, Gerolf, ook op niet-modelspoorvlak ;-).
Vroeger heb zelf een belichtingsbak gemaakt voor m'n eigen printjes. Ooit komen die licht- en etsbak dus nog eens van onder het stof uit om in de modelbouw uit te proberen.
Paul

Gerolf

Zelfs bij de lampen via het "elektronica-circuit" zitten er nog verschillen. De juiste lamp (golflengte) hangt ook af van het spectrum van de lichtgevoelige laag.

Er is uiteraard wat "speling" mogelijk: het is niet zo dat een lamp die "piekt" op 360nm geen 380nm uitstraalt. Hetzelfde geldt voor de UV-gevoeligheid van de lak.
De beste combinatie geeft uiteraard de kortste belichtingstijd.

PS (ik heb intussen dit onderwerp verplaatst, en de naam van de forum-subrubriek "verruimd")
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

citaat:
Geplaatst door just4fun

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Op verzoek, vanuit het draadje "MSM86":

Vragen, bedenkingen, ... over de bouw en het gebruik van de hulpmiddelen voor het etsen kunnen hier.


Ik zit nog maar in MSM85 te lezen (wegens kronisch tijdsgebrek) en ben dus niet up-to-date. En daar lees ik dat Gerolf ...-tig telefoontjes (en bezoeken?) heeft gepleegd op zoek naar de juiste UV-lampen.
Jammer, want ik wist dat ge die in de betere elektronica-zaak (en dito site) kunt vinden. Op het forum zit zeer veel know-how, Gerolf, ook op niet-modelspoorvlak ;-).
Vroeger heb zelf een belichtingsbak gemaakt voor m'n eigen printjes. Ooit komen die licht- en etsbak dus nog eens van onder het stof uit om in de modelbouw uit te proberen.
Paul



-----------------------------------------------------------

kan je dan niet meer info geven aub, over die lampen en die winkel?
Mij dunkt dat dit zeer nuttig zal zijn.
Leg bv eens uit hoe jij die lichtbak hebt gemaakt enz..enz..
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15