Langzame RAm (Minitrix)

Gestart door Gottardo, 09 februari 2009, 00:53:52 AM

Gottardo

Mijn Minitrix RAm (eerste serie, dus de SBB-uitvoering zonder digitale sound) vertoont een merkwaardig rijgedrag : hij rijdt vaak (niet altijd) aan een erg trage snelheid (naar schatting omgerekend aan 25 km/u bij 14V, waardoor het hele achteropkomende treinverkeer stil komt te liggen).  En naarmate de rittijd vordert, rijdt hij vaak trager en trager.  Een week later heeft hij dan weer een vrij normale snelheid en een week later rijdt hij weeral traag.

Weet niet goed wat het kan zijn.  't Is een motor met vliegwiel (en ik rij met impulsbreedtesturing - kan soms rare effecten hebben op vliegwielen).  De 3 rijtuigen zijn verlicht (dus grote stroomafname) en rijden "zwaar" wegens de slepertjes (maar het blijven per slot van rekening slechts 3 rijtuigen).  De lok zonder rijtuigen rijdt inderdaad wat sneller, maar toch nog steeds absurd traag.

Heeft iemand anders hetzelfde probleem met de RAm ? Wat is er tegen te doen ?

Gerolf

#1
Geen vreemde geluiden bij dat trage rijden? Mij lijkt het een motorprobleem.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

nmbs

#2
Denk dat je motortje eens aan revisie toe is [:)]
Maar kan ook iets anders zijn natuurlijk, is moeilijk te zeggen vanop afstand

Mvg Stephane

Gottardo

#3
Dank je voor de snelle reacties.

Geen vreemde geluiden.  Ik weet ook niet of het motortje al versleten zou zijn: het treintje reed al sinds aankoop zo.  Intussen heeft het misschien een 15-tal uur gereden.  Misschien moet ik het eens opsturen naar Trix.  Ik heb de lok nog niet geopend, kan misschien verhard vet zijn of ??n of ander te vast aangedraaid onderdeeltje.  Misschien toch eens openen en naar olie- en vettoestand kijken (het zou niet de eerste keer zijn dat een lok in olie/vet zwemt).


Michiel

#4
Wacht nog met iets opsturen naar Trix nu met die faillisement-affaire. De curatoren zullen je dankbaar zijn. Ik wacht al 3 maanden op mijn opgestuurde onderdelen [:(]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gottardo

#5
Daar heb je gelijk in, Saraan - misschien geen goed idee iets op te sturen in deze omstandigheden bij M?trix.

2 ervaringen dienaangaande bij Trix :

1) ik had een krokodil die om de 20 ? 30 seconden rijden een bokkensprongetje maakte.  Na een half jaar in de kast te hebben laten liggen, afgegeven bij Trix (op hun stand op de Messe in Dortmund).  Na anderhalve maand kwam hij terug, echter ingesteld op een digitaal adres.  Ben naar mijn treinenhandelaar moeten gaan om hem terug om te programmeren op analoog.  Terug thuis bleek dat hij omgepoold was (dus hij reed in omgekeerde richting tov de andere treinen) en -veel erger- de bokkensprong om de 20 ? 30 seconden was er nog steeds.  Terug naar de handelaar (weer een paar maanden later, want ik kom niet dagelijks bij die handelaar) vanwaaruit de Trix-handelsreiziger hem meegenomen had.  Na ditmaal een 5-tal maanden bericht dat hij terug in de winkel lag.  Bij afhaling bleek dat ze bij Trix ditmaal de ?ne of andere platine gewoon eruit gehaald hadden.  Sindsdien rijdt hij zonder bokkensprongen ?n in de juiste richting.

Wat hiervan te denken (oftewel de moraal van het verhaal) ? Enerzijds werden ?l deze dienstverleningen gratis uitgevoerd (zowel door Trix als door mijn (Duitse) handelaar); anderzijds heeft de lok pas een kleine 2 jaar na aankoop zijn eerste echte rondje gereden zonder bokkensprongen (ook doordat er steeds wel een paar maanden verliepen tussen de verschillende winkelbezoeken) (aankoop herfst 2006 - eerste rondje zomer 2008).

2) ik had een Ae 8/14 (dubbele motorisatie in beide lokhelften) waarin na een half jaar perfekt gereden te hebben, ??n lokhelft niet meer wilde meewerken.  Lok ingestuurd.  Een kleine maand later een splinternieuwe andere Ae 8/14 teruggekregen (gratis).  Deze rijdt nog steeds.

Is het jullie trouwens ook al opgevallen dat Minitrix in de handleidinkjes tegenwoordig vermeldt dat de loks niet geschikt zijn voor impulsbreedtesturingen.  Merkwaardig, want ik denk dat velen met dergelijke sturingen rondrijden.  Op die manier is dus al van meet af aan een (groot) gedeelte van de potenti?le klanten "uitgeschakeld".

pahasoft

#6
Hoi,

Helaas is het probleem van de RAm ook een bekend probleem. Ik heb zelf zo'n trein en ook van 3 anderen weet ik dat zij dit probleem hebben.

Inmiddels is bij 2 anderen en mijzelf het probleem opgelost door de motor te vervangen. Er zit nu een faulhabermotor in die bij SB Modellbau. Zelf ik het geregeld via Rokon, daar deze firma mij op de oplossing wees.

Hij rijdt nog steeds prima zijn rondjes. Wat met het oude motorje ook hielp: verwijder in beide draaistellen de middelste asjes. Hierna reed het beter alleen vond ik het geen gezicht.

Gerolf

#7
citaat:
Geplaatst door pahasoft
Wat met het oude motorje ook hielp: verwijder in beide draaistellen de middelste asjes
Hhhm ... dus een te stugge overbrenging of slechte kwaliteit van tandwielen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#8
citaat:
Geplaatst door Gottardo

Is het jullie trouwens ook al opgevallen dat Minitrix in de handleidinkjes tegenwoordig vermeldt dat de loks niet geschikt zijn voor impulsbreedtesturingen.  Merkwaardig, want ik denk dat velen met dergelijke sturingen rondrijden.  Op die manier is dus al van meet af aan een (groot) gedeelte van de potenti?le klanten "uitgeschakeld".



Ja dat is mij ook opgevallen.
Experimenten met verschillende voedingen hebben me aangetoont dat vereweg de meeste loc's nog altijd het mooiste rijgedrag vertonen met een "gewone" Trix-trafo. Jammer dat je met zo'n trafo niet automaties optrekken en afremmen kunt regelen.....

Ook ik heb een TEE-RAm Trix cat. nr. 12224. Problemen met rijgedrag zijn me nog niet opgevallen.

Verder is het me bekent dat Faulhaber (of gelijksoortige klokanker-motortjes) niet van IBM voeding houden.
Groet van Frank

Gottardo

#9
Het schijnt inderdaad zo te zijn dat meerdere RAm's te kampen hebben met dit langzame rijgedrag (ook gelezen op Nederlandse websites "freebit forum" of "beneluxspoor" - ben even kwijt waar ik het precies gelezen had).  En een faulhaber- of sb-motortje kan inderdaad een uitweg zijn.

Toch vind ik het raar : er zijn -naar ik veronderstel- toch ook nog (honderden) Minitrix RAm's die normaal rijden (tot nader order is dit nog steeds voor de meeste het geval - ik heb er trouwens al vele aan (te) hoge snelheid zien rijden op diverse tentoonstellingen).  En ik veronderstel dat daar hetzelfde motortje, met dezelfde tandwieltjes inzitten.  In die zin zou het probleem dus toch te verhelpen moeten zijn op een meer traditionelere manier dan dmv een ombouw ?!?

Stefan Appelmans

#10
Dat is alweer iets dat ik graag t'huis zou hebben, om eens na te zien.[:)]
Dat MOET rijden!
stefan.

Gottardo

#11
Stefan, ik zal het onthouden.  Als er geen oplossing uit de bus komt en als ik het zelf niet meteen vind, zou -als je dit wil- de RAm misschien eens jouw kant uit kunnen komen voor een paar weken "herstelvakantie".  Maasmechelen ligt per slot van rekening niet ver van Luik.

Gottardo

#12
Voor degenen die het interesseert : ben nog even op zoek geweest bij onze Nederlandse collega's.  Het probleem was daar ook al bekend.

1) bij Beneluxspoor: http://www.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&topic=3947.0

2) bij n-spoorforum: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=201

ERVIN

#13
Als het zo'n internationaal probleem is, waarom reageert MiniTrix hier dan niet op, die moeten dat nu toch ook weten??

Ik neem nu even LS-Models als voorbeeld,van de BeNeLux-rijtuigen was er ??ntje die een tweede klasse aanduiding had, en aan het raampje van het toilet stond een eerste klasse aanduiding, of vice versa , LS-Models heeft gratis de rijtuigbak aangeboden, dus dat moet dan bij Minitrix toch ook geregeld kunnen worden??

Of is dit een complexer gegeven??

Gottardo

#14
Breek me de mond niet open van wat er -buiten dit merkwaardige rijgedrag- nog allemaal mis is met deze RAm ! Ik weet niet of dit bij h0-ers bekend is, maar bij N moeten we soms wat verwerken.
Specifiek voor de Minitrix-RAm (op de Duitse modeltreinfora wordt deze trein steevast "RAmsch" genoemd, wat zoiets wil zeggen als "afval") kan ik ??n-twee-drie het volgende aanhalen :

1) lok ligt veel te hoog op zijn draaistellen - doorkijk tussen draaistel en chassis is enorm.  De chassisopeningen zijn veel te groot uitgevoerd (dit zogezegd om ook door krappe boogstralen te kunnen rijden);
2) bij de 3 rijtuigen werd een vrij onelegante oplossing gevonden voor de uitzwenkende draaistellen, nl. met een meebewegend stuk chassis.  Enkel wanneer de trein rechtuit rijdt, valt het minder op (alhoewel een kier steeds zichtbaar blijft).  Andere modeltreinaanbieders (Hobbytrain met de RAe / RABe) hebben al sinds de jaren '80 aangetoond dat dit anders kan.  Merk trouwens op dat ook in h0 M?trix voor zijn RAe dezelfde onelegante oplossing met uitzwiepende carrosseriedelen gekozen heeft;

(en nu komen de ongeloofelijke productiefouten)

3) er ontbreekt gewoonweg een raam in het restauratierijtuig (alhoewel de rijtuigen verder perfect op (lengte)schaal zijn) - dit was nog niet eerder vertoond, zeker niet voor een trein die indertijd ongeveer 300 ? kostte;
4) de zilveren raamlijsten werden op de raampjes opgedrukt (raampjes die overigens de correcte grootte hadden), in plaats van op het chassis.  Het visuele effect hiervan is dat de raampjes veel te klein zijn;

(productiefouten 3 en 4 komen enkel voor bij de SBB-versie (= eerst geproduceerde variante).  Ze werden intussen opgelost bij de eropvolgende Northlander-versie en de NS-DE-versie (met sound)

5) er is iets mis met de koppartij (o.a. te grote lampen);
6) en last but not least (nu wordt het echt lachen - of huilen met de pet op zo je wil) het stuurstandrijtuig rijdt als "Bavaria" van Z?rich naar M?nchen, het restauratierijtuig rijdt als "Edelweiss" van Amsterdam (via Brussel-Noord) naar Z?rich en het 3de rijtuig rijdt -eveneens als "Edelweiss"- ditmaal in omgekeerde richting van Z?rich naar Amsterdam.  Enkel van de lok is niet geweten tussen welke steden die nog zou kunnen rijden [:)]

Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat zoiets kan voorvallen bij de produktie van een (toch vrij dure) modeltrein.  Maar ondanks alles -en misschien juist omdat hij in alle fora zo "gekraakt" wordt- hou ik best wel van dit TEE-tje met al zijn gebreken en (voorlopig) onmogelijke rij-eigenschappen.  Ik heb hem indertijd trouwens gekocht in volle bewustzijn van zijn gebreken (behalve dan die rij-eigenschappen).