Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Handleidingen Ce6/8I (Fulgurex)

Gestart door Gottardo, 09 februari 2009, 00:49:26 AM

Gottardo

Een tijdje geleden ben ik mijn technische handleidingen bij een Ce6/8I (K?fferlilok) van Fulgurex kwijtgespeeld.  ('t Is inderdaad altijd wel iets als je een lok repareert - ofwel springt er een veertje weg, ofwel is dat minuscule schroefje verloren - ik speel het dus zelfs klaar om een A4-handleiding kwijt te spelen.)  Is er ergens iemand die me hiervan een duplicaat kan bezorgen (scannen en mailen) ?

Gottardo

Geen enkele reactie op mijn vraagje naar de technische handleidingen !?! [V]

Ben ik dan in de hele Benelux de enige die deze lok gekocht heeft ? Er moet toch zeker iemand zijn in ??n of andere Zwitserse treinenclub die deze K?fferlilok in spoor N in z'n verzameling heeft zitten ?

Groetjes,

Gottardo

ON6KN

Hallo,

Waarschijnlijk wel, ik kan je alvast niet helpen, maar misschien een mailke naar de invoerder of eventueel naar Fulgurex zelf....

Frans

Gottardo

Toch nog een reaktie op mijn vraag van intussen al een paar maand geleden [:)]

Fulgurex contacteren.  Dat dacht ik aanvankelijk ook.  Maar dat is een heel verhaal ! Ik heb over die handleiding effectief al een paar maal contact gehad met Daniel Ingold en Marcel Hufschmid (per mail en op modeltreinbeurzen).

Ze waren steeds bereidwillig om uitleg te geven, en -als ik het mag geloven- zou Mr. Ingold zelfs alle laden bij Fulgurex onderzocht hebben om nog zo'n handleiding op te diepen.  Zonder resultaat echter.

Het is complexer dan het lijkt om 2 redenen :

1) blijkbaar werd de Ce 6/8 I (Kofferlilok) nog geproduceerd onder de "oude" Fulgurex - d.w.z. toen Graaf Antonio Giansanti-Coluzzi nog de plak zwaaide.  Deze Graaf is een paar jaar geleden overleden, en zijn medewerkers Mr. Ingold en Hufschmid hebben de zaak dan overgenomen.  En blijkbaar moet er op ??n of andere manier een strikte scheiding bestaan tussen de "oude" en "nieuwe" Fulgurex, waardoor documentatie van de "oude" Fulgurex niet meer geleverd kan worden;

2) er is nog een tweede moeilijkheid (die ikzelf niet zo goed snap).  Blijkbaar zijn alle handleidingen genummerd (en dus originele stukken) en horen ze bij ??n welbepaalde lok.  Officieel wil Fulgurex dus geen copie maken, want dat komt dus neer op een "vervalsing" van een handleiding (net zoals je ook geen copie van een bankbiljet mag maken).

Ik heb een jaar geleden ook al eens een zoekertje geplaatst in het LOKI-tijdschrift (speciaaltijdschrift over Zwitserse Spoorwegen), en ook daar heb ik nooit een reaktie gekregen.

Van de lok zijn er indertijd (ik dacht eind jaren '90) 350 stuks geproduceerd (zelf bezit ik nummer 241).  Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik de enige treintjesliefhebber in de Benelux ben die deze lok indertijd heeft aangeschaft...

Met vriendelijke groeten,

Gottardo




ysbeer

Ook al eens op nederlandse fora geprobeerd.??
Vooral de op zwitserland gerichte.
En anders tja,als ik had kreeg je hem ,maar sorry...............
wim