Een nieuwe baan, wie heeft ide

Gestart door Michiel, 05 februari 2009, 10:34:41 AM

Anarchy


Michiel

Geen probleem, Jeroen, ik zal contact opnemen met het tekenbureau van de NMBS. Waarschijnlijk (gezien het om Waalse archiefgegevens gaat) sturen ze me door naar een Waals departement, maar ik kom er wel...

groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Mr-tsjoektsjoek

Michiel, lees jij aandachtig MSM ? [8D]

Op pagina 76, in het artikel over de Club Ferroviaire de Rixensart, is er sprake van een lijvig boek, 'La Ligne de Luxembourg', van niet minder dan 107 pagina's met tal van foto's en feiten betreffende de geschiedenis en de exploitatie van de spoorlijn Brussel-Namen-Luxemburg,...

Misschien is het dit boek dat je wil zeggen ? [:)]

Michiel

Yes! Dat is 'm, bedankt! 'k Lees zo veel dat ik uiteindelijk niet meer weet waar ik wat gelezen heb. [xx(] Ik ga m'n MSM nog eens vastpakken, se! [;)]

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Toch even meegeven dat het tekenbureau van de NMBS te Brussel geen oude plannen meer heeft liggen van Jemelle, en hebben me doorverwezen naar Luik. In Luik bevestigen ze dat ze geen archief bijhouden van "dode" plannen, en verwijzen me door naar Namen en Jemelle zelf. Ik hoop daar toch nog vis te vangen, en anders wacht ik nog op het antwoord van de fototheek van de NMBS die ook een losse collectie aan oude plannen heeft liggen.

wordt vervolgd...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik heb net het bericht gekregen van het tekenbureau van Namur dat ze over luchtfoto's beschikken van het station van Jemelle met depot, van vóór de elektrificatie van de lijn (die datum moet ik nu eens even gaan opzoeken). Men gaat mij copijen opsturen...gratis! Wat een service! Ik ben in blijde verwachting!

gegroet,

edit: lijn 162 werd in 1956 geëlektificeerd
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Hopelijk zijn de luchtfoto's beter dan die van het NGI (Nationaal geografisch instituut). Die zijn NIET gratis en kunnen helaas voor spoorplannen geen dienst doen... toch niet de reeks van 1950...

Dirk

Michiel

Oh! Dirk, je hebt een deukje in mijn optimisme gegeven![B)] Maar mijn hoop blijft groot! [^] Hopelijk op het eind van de week weet ik meer!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik heb de luchtfoto's ontvangen. Ze zijn redelijk duidelijk (sporen staan erop met 3mm spoorbreedte, niet slecht). Ze dateren van NET voor de elektrificatie (1955?)

Wat is erop tezien?
Het volledige reizigersstation 7 sporen + 2 kopsporen
Het volledige goederenstation met 5 opstelsporen
Het depot met loods, draaischijf, maar zonder onderhoudsinstallatie (kolenbunker, slakkenkuil, ...) die vallen net van de foto's. Inspiratie zal in maar "Nieverans" zoeken, zekers?
TWEE houtoverslagbedrijven met elk 2 laadsporen en elk een eigen smalspoornetwerk
Een complexe steengroeve met laadsporen en een spagetti aan smalspoorlijnen
De splitsing van de lijn naar Dinant (voor een deel)
Extra tijdelijke sporen die dienen voor ophogingswerken met kantelwagens en puin.

Dus, heeeeeel wat stof om te verwerken, en om een synthese van te maken voor een eventuele volgende baan. Ik ben weer een tijdje bezig!

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

sorry voor de onnodige deuk in je optimisme, was niet de bedoeling [:)]

mijn sporenplan van Nederbrakel lijkt te bestaan en is besteld - dank zij je gegevens - en raad eens... ik ben ook optimist!

thx

Dirk

Michiel

Dirk, die deuk was al een poos geleden keurig uitgeblutst, maak je geen zorgen [;)] Ik ben blij dat je je plannen van Nederbrakel hebt kunnen vinden, en ik hoop dat ze aan je verwachtingen zullen beantwoorden.

mvg,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

guy holbrecht

Michiel,

De mensen van de club uit Rixensart hebben mij zo'n boek meegegeven. Ze hebben er nog in voorraad. Je kan het dus bij de club bestellen. Ik heb het al eens volledig doorgebladerd. Veel tekst, de volledige geschiedenis, anekdotes en foto's uit de oude doos. Wel geen sporenplannen van depots of stations op de lijn. Wellicht kan je je licht eens opsteken bij de mensen van de club aldaar. Er lopen daar enkele rond met een vrij grote kennis van spoorwegen.

Groeten,
Guy

Michiel

Guy, bedankt voor de informatie. Rixensart is niet al te ver van bij mij, dus is het best mogelijk dat ik er eens binnen spring.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

...en ik kom net tot de ontdekking dat het station van Jemelle (met steengroeve) al in model is nagebouwd!

http://www.lesmuseesenwallonie.be/html/musee.php?id=331

Heeft iemand het al eens bezocht? Misschien dat ik het eens met de kinderen ga bekijken...

En de steengroeve heeft een indrukwekkend spoornetwerk in eigen beheer. Dat zou al een modelbaan op zichzelf kunnen zijn...
http://www.rail.lu/lhoistjemelle.html
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)