Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Shapeways - betaalbaar 3D printen

Gestart door nmdsdiesel, 04 februari 2009, 22:16:31 PM

nmdsdiesel

Hallo,

bij het rondsnollen op het net kwam ik volgende site tegen. http://www.shapeways.com/ Ik ben wel niet de eerste die deze heeft ontdekt want er zitten al enkele mooie modelspoor creaties tussen. Gelet op de prijs moet ieder nu toch zijn eigen unieke Belgische treinen kunnen maken. Wie heeft M* of Rocco nog nodig? ;)
IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V

marc goovaerts

Ik ben al een jaar lang aan het bestuderen hoe ik best modellen (vooral scenery) kan produceren en herproduceren.

CNC, laser, etsen, plotter, vacuum, resin, gips... en natuurlijk ook 3D printing.

Je kan zelfs plannen vinden om zelf een 3D-printer, een 'fabber' te bouwen.

Maar dit spoor heb ik spijtig genoeg moeten opgeven. 3D printing wordt vooral gebruikt voor het maken van prototypes en presentatiemodellen.

Maar, hoewel er verschillende systemen bestaan (laag-per-laag printen van poeders, solidificeren in een vloeistof met kruisende laserstralen, ...), is er geen ??n dat werkelijk de kwaliteit kan leveren die wij op schaal (voor mij is dat N) gewoon zijn. Ik ben van die denkpiste volledig afgestapt toen ik op de website sleutelspoor.nl de resultaten zag van hun experimenten om een wagon in HO op die manier te produceren.

Ofwel is het resultaat uitermate ruw, ofwel - in het beste geval - heeft het resultaat serieus 'banding'-problemen. Te vergelijken met het effect dat je krijgt wanneer je op een slechte inkjet-printer een hele subtiele d?grad? of kleurovergang wil uitprinten.

Nog wat kinderziektes dus. En de eerste die ze eruit krijgt zal zeker geen goedkope zijn !

Dirky

Nog een paar jaarkes geduld! Onze afdeling waar ik werk laat regelmatig 3D prints maken voor prototypes. Die dingen worden stilaan betaalbaar en steeds beter maar voor het fijne schaalwerk blijven de "goedkope" prints veel te duur. Vergeet ook niet dat je eerst een perfect 3D-model moet getekend hebben.
Voorlopig blijf ik ervan overtuigd dat het cuttermes, de krasser en een tube lijm sneller resultaten oplevert.
Dirk

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Voorlopig is modelbouw hier nog niet klaar voor ... Maar wacht maar af binnen enkele jaren.

Een Nederlandse firma die vandaag reeds zijn diensten aanbied is; http://3d-printservice.nl


Eigenlijk is modelbouw er al lang klaar voor. De machines zijn nog niet klaar voor modelbouw. En dat zal inderdaad nog heel wat jaren duren, maar daarna... ?
Wie herinnert zich niet de astronomische prijzen toen de eerste kopieercentra op de markt verrezen, en zeker bij de eerste kleurkopie's ?
Dus nog enkele jaren geduld. Daarna krijgen we waarschijnlijk de geboorte van een bende minifirma's die online hun uit te 'printen' modellen kunnen versturen. En vermits dat vectorieel kan gebeuren, zullen die ontwerpen dan ook aanpasbaar zijn voor verschillende schalen.

MickeyMouse

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Voorlopig is modelbouw hier nog niet klaar voor ... Maar wacht maar af binnen enkele jaren.

Een Nederlandse firma die vandaag reeds zijn diensten aanbied is; http://3d-printservice.nl


Eigenlijk is modelbouw er al lang klaar voor. De machines zijn nog niet klaar voor modelbouw. En dat zal inderdaad nog heel wat jaren duren, maar daarna... ?
Wie herinnert zich niet de astronomische prijzen toen de eerste kopieercentra op de markt verrezen, en zeker bij de eerste kleurkopie's ?
Dus nog enkele jaren geduld. Daarna krijgen we waarschijnlijk de geboorte van een bende minifirma's die online hun uit te 'printen' modellen kunnen versturen. En vermits dat vectorieel kan gebeuren, zullen die ontwerpen dan ook aanpasbaar zijn voor verschillende schalen.



En dan op naar de volgende stap een 3D-kopiemachine.
Alhoewel ik vermoed dat dat eigenlijk al bestaat...

Geert

ruben13

ja ze bestaan al (eens gezien op discoverie shanel ) iets groter als een lazer printer.

Kees-Jan

ik ben de materialen van shapeways aan het testen en voorlopig ben ik er niet tevreden over

Kees-Jan

nmdsdiesel

Kees,

zijn die banken van de plan U op shapeways dan uw ontwerp?
Wat is er niet goed aan de materialen? Is de nabewerking niet mogelijk? opschuren en schilderen?

Groeten,

Johan
IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V

Kees-Jan

nee ik test alleen het materiaal ivm airbrushen en de bewerking.


tonycabus

De meeste leveren gewoon te ruw werk af, en v???l te duur ook.
Graaicultuur noemen ze dat toch?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

En, zoals Rees-Cees ook al opmerkte, met 3D-modellen kan je gewoon niks aanvangen. Een beetje bepotelen en zo'n model is ?f kapot, ?f vervormd. Ooit als proef ook gedaan, en goed in de fout gegaan. Bij het "poetsen" van de output gingen de details en kleine onderdelen gewoon verloren...[:(!]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

MARKLINRIJDER

Tony,

Daar ben ik zo zeker nog niet van.  Als je de modellen van ferivan bekijkt lijken me die toch in orde.
Enkel het juiste materiaal en de juiste firma, doet veel.

Wat niet wil zeggen dat de modellen van Ferivan 3d geprint zijn maar veel scheelt het volgens mij niet.[;)]

Groetjes,

David

tonycabus

Goed ziek geweest, en zorgen aan de kop.
Goede 3D-prints kosten hun prijs (+/- 1000? voor een middelmaat modelletje op 1/87!) maar zijn BEPERKT HOUDBAAR. Je moet zo'n master eerst afgieten voor je er verder mee kan. Ik heb het persoonlijk ondervonden, de eerste werd in de verkeerde richting "geprint" en trok meteen scheef. Dient nu als "pre-proto" voor een nieuw model.
Dus een tweede moeten laten maken[:(!]
Die is een stuk beter maar moet nog flink worden bewerkt voor die kan worden afgegoten. De redactie weet al waarover het gaat, verder nieuws volgt in MSM!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)