Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Schuif bareel

Gestart door belair, 04 februari 2009, 20:08:39 PM

belair

Mooie foto's Patrick, er zit zelfs ??n tussen van Snaaskerke, deelgemeente van mijn gemeente. Die had ik nog niet gezien.
groeten
Luc

loebaske

De rolbareel die we op Gent-zuid gaan zetten zal fictief zijn, want door het treinverkeer zal die gedurig open en toe gaan, ga ook opteren om de bareel in messing te maken, dan wel de profielen solderen,want je heb T L & U profieltjes nodig, als wiel (gebruik bij prototype) is een oude kledingsknop, die is redelijk goed van formaat en er zijn gaatjes in, als tussensteunen gebruik gemaakt van strech draad.
Opletten met de maten, want die in MSM staat is veel te groot, op 1/87 is die maar 11m/m + de wielen +/- 14m/m om precies te zijn zou ik naar de tekening moeten gaan kijken, de tekening staat op de CD als JPG -AI en CDR formaat.


loebaske

beter zicht op het wiel


belair

Eens we de cd hebben en bouwtekening kan ik kijken voor de profielen, een uitdaging!
Het automatiseren zal nog een grotere zijn denk ik.
Luc

Dirky



half mislukte scratch bareel: aluminium tape, houten latjes 2,2x1mm voor boven en onder, en mijn favoriete materiaal... millimeter papier en millimeter karton doordrengt met Loctite.
12mm hoog, wieltjes kunnen pas als de draaibank (lees: het draaibankje) weer operationeel is.
Wat kleine hoekprofielen betreft, kleiner dan 1,2x1,2 lijkt niet vindbaar?
De volgende bareeltest ga ik hoekjes gebruiken gemaakt uit coca-cola blik. Heb er enkele gemaakt van 0,6mm x 0,6mm. Enige probleem is "ze vastnemen" want da's klein! heel klein!
wordt vervolgd...
Dirk

belair

Op foto ziet het er toch al heel goed uit Dirk.

loebaske

Heb geen foto van ons prototype, zal dat vrijdag eens fotograveren, maar we hebben het simpel gehouden, gewoon voileredraad en daar styreen H profieltjes opgekleefd, maar die was te hoog nagelang de maat op 1/87

Hier een ander vb van het gebruik van voleiredraad, diend wel voor een andere toepassing, namelijk voor de metaal steunen van een perron






belair

Blijkbaar gaan we hier nog mogelijkheden genoeg zien. We kunnen er maar van leren.

dirkkerckhofs

Een simpel mailtje naar het adres op hun website volstaat. ze komen ook naar Ontraxs binnenkort.

Dirk
citaat:
Geplaatst door argilla

citaat:
Geplaatst door dirkkerckhofs

De rolbareel is ondertussen ook verkrijgbaar bij Atelier Belle Epoque http://homepage.mac.com/abe281/ABE/index.html .

Ik ben hem op dit moment zelf in mekaar aan het knutselen volgens de aanwijzigingen van het MSMartikel. Ik zal een foto posten eens hij op mijn baan staat.

Dirk



Bij de prijslijst staat voor de Belgische bareel geen prijs.



belair

@Dirk
Nog geen foto van de stand van zaken, Dirk. Benieuwd naar uw bareel.
@Eric
De CD is aangekomen, man, daar staat wat gegevens op, alvast bedankt.
Luc

loebaske

Luc, dat was ook de bedoeling h?, hier is ook de vraag gekomen om het te mailen of PDG file, maar zoals je merkt is het gewoon niet tedoen om dat via mail te versturen.... hopelijk heb je er wat aan en laat eens wat zien op het forum hoever je geraakt....

belair


marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door loebaske

Luc, dat was ook de bedoeling h?, hier is ook de vraag gekomen om het te mailen of PDG file, maar zoals je merkt is het gewoon niet tedoen om dat via mail te versturen.... hopelijk heb je er wat aan en laat eens wat zien op het forum hoever je geraakt....


Loebaske,

Heb je al eens gedacht aan 'www.yousendit.com' ? Daarmee kan je gratis files tot 100 Mb (limiet 1 Gb per maand) versturen.

belair

In afwachting van het weekend wanneer ik mijn messing profielen kan gaan halen ben ik wat bezig geweest naar het zoeken van een geschikte aandrijving om mijn bareel te automatiseren.
Ik zoek steeds materiaal die niks of weinig kost voor de modelbouwer.
Met die gedachte in mijn achterhoofd ben ik op een aandrijving van een oude CD speler gekomen. Niet de schuif van de speler zelf maar de slede waarop de laser op en af loopt.
De laser werd er vakkundig verwijderd zodat enkel het "zadel" over bleef. Het enige nadeel is dat het nogal snel heen en weer gaat, en dit op 3 volt.
Om dit probleem op te lossen heb ik gebruik gemaakt van een PWM schakeling om de motor wat in snelheid af te remmen. Een PWM schakeling is een pulsgenerator.(bedankt Gerolf voor uw hulp)

Om eens te laten zien met welke snelheid de zadelaandrijving nu nog loopt heb ik er een filmpje van gemaakt.

http://s102.photobucket.com/albums/m107/belair190365/stations/?action=view¤t=MOV07508.flv

Luc

Dirky

Er zitten hier toch wel een pak bouwers met goede ideeen![:)]
fantastische tip!

Dirk