Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Marklin in de problemen?

Gestart door quf, 02 februari 2009, 20:54:45 PM

Greg

citaat:
Geplaatst door cyberbeast

In vergelijking zijn ze niet erg duur mss.

Maar voor iemand die modeltreinen wel leuk vind en eens in een winkel gaat neuzen, denk ik wel dat die even slikt als hij ziet dat een beetje lok 200? kost. Een wagon 35?. Dan heb je nog geen rails etc...

Ook duur voor de jongeren want hoe lang moet iemand sparen om 200? te verdienen terwijl die nu ook kosten hebben voor GSM, uitgaan.

Het is ook een kwestie van perceptie natuurlijk. Ik vind 200? ook heel veel geld maar ik koop er dan ook niet maandelijks een. Eens op zijn tijd kan het wel gaan.



De prijs is het grote probleem dit klopt, want het is een zeer dure hobby. Dit ligt niet enkel aan marklin maar ook aan andere producenten.
En jongeren geven geld aan andere dingen dure GSM's, spelconsole's,...
Ik heb het geluk gehad dat men vader me vroeger op tijd en stond wat holp, want anders was het bij mij mss ook anders gelopen.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Greg

citaat:
Geplaatst door Brunel

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan
Je moet dingen vergelijken die je met elkaar kan vergelijken.
En als je dat doet zal je merken dat marklin duur is, maar dat het verschil met evenwaardige producten van andere merken erg klein is.
Wat jij zegt is hetzelfde als iemand die zegt dat de marklin 59 duur is in vergelijking met de 59 van roco. Ook 2 zaken die je van geen kanten met elkaar kan vergelijken.




Ook dan kom je juist bij M?rklin soms vreemde hoge prijzen tegen.
Voor volgend jaar is er in Nederland de zoveelste nummervariant van de eloc 1600 aangekondigd. Een 25 jaar oud model met dito techniek en afwerking. Houten kistje eromheen en pats: 300 euro.

Roco heeft toevallig voor volgend jaar een volledig herwerkte 1600 aangekondigd. De drierailversie gaat 220 euro kosten. Vind ik als tweerailer eigenlijk ook belachelijk duur (tweerailversie gaat 180 euro kosten en zelfs dat vind ik duur), maar is toch een heel andere prijs en dan krijg je ook een model volgens de huidige stand der techniek en afwerking.

Ik ben het met je eens dat M?rklin de prijspolitiek de laaste tijd heeft veranderd. We hebben vorig jaar een mooi vierdelig treinstel voor een zeer redelijke prijs mogen verwelkomen. Maar hoge prijzen voor modellen die juist helemaal geen top zijn, is toch ook nog typisch M?rklin. Fleischmann had er zo nu en dan ook een handje van, maar dat is inmiddels afgelopen.

Ik denk overigens niet dat het iets met de problemen heeft te maken. Ik begrijp dat de verkoop van dat soort modellen helemaal niet slecht loopt. Het lijkt wel of sommige drierailers zch zo nu en dan willens en wetens graag een oor laten aannaaien.
Het probleem van M?rklin is dat de productiekosten n?g hoger zijn. Daar wordt nu aan gewerkt en dat zal van au gaan.



Marklin heeft de laatste tijd toch enkele interessante modellen uitgebracht. Vroeger was het wel anders. Het is pas de laatste 2-3 jaar dat men die nieuwe prijspolitiek toepast. Volgens mij veel te laat want men heeft al veel verzamelaars verloren.
Hun beperkte series of speciale series zijn 9/10 keer erg duur en vaak te duur. Ik heb me nu net 2 treinstelletjes gekocht, 2 keer een 2-delig treinstel, en ik ben 800 euro kwijt.
Gigantisch veel geld als je het bekijkt, zeker voor wat het is want je hebt er ook 3 zeer mooie locs voor.
De duitsers hebben nog altijd de naam van de degelijkheid, en dat spelen ze uit via de prijzen. Niet enkel marklin doet dat, ook in geheel andere sectoren zoals electro of auto's zijn de prijzen hoger dan die van het buitenland terwijl het de dag van vandaag vaak niet meer terecht is.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Greg

citaat:

Misschien doe ik nu wel erg lastig,
Ik moet wel toegeven dat 650 euro geen 1000 euro is. De cs2 kost ongeveer 650 euro + transfo van +/- 150 euro(stond in msm) is 800 euro. Voor die prijs koop ik wel een nieuwe computer, en ga met DDW rijden. En dan: Multimaus roco: 100 euro. (http://shop.lokshop.de/advanced_search_result.php?keywords=multimaus&x=0&y=0)

Stoort u dat, dat er bij bv. henckens 5 lichtgeleiders lopen?

En de sporen van roco, die kosten toch ook maar 1.20 voor een recht spoor?



Dat er daar enkele draadjes lopen stoort me niet, daarom heb ik ook de hobby seinen. Het valt namelijk nauwelijks op.
Maar je moet appels met appels vergelijken, en die dure seinen zijn standaard van dure elektronica voorzien en van technische hoogstandjes zodat je geen draadjes ziet, en daar betaal je voor. Koop hetzefde sein bij een ander merk en je bent evenveel geld kwijt.
Koop een hobby sein en je bent niet meer geld kwijt als op een ander, en je hebt een vergelijkbaar niveau van sein.
Ik heb de sporen van roco met ballast genomen die nogal op de C-rails lijken, en ik kwam op een site op een prijsverschil van 50 cent per spoor uit. Maar nog eens, zo een 3-rail spoortje zit ingewikkelder in mekaar dan een 2-rail spoortje.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG


tufken

Marklin aan de prijzen van Porsche [:D][:D]
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


Roderik

citaat:
Geplaatst door tufken

Marklin aan de prijzen van Porsche [:D][:D]



Is dat dan nu al niet het geval?[:D][:I]
Always be modelling!

tom007

Volgens een krantenkop van de tijd.

Is er nog hoop dat Marklin een koper zal hebben voor zijn bedrijf. Ten laatste op 1 april zal een procedure van de rechtbank starten. Hier zal Marklin 3 maand geld hebben om te kunnen overleven met betaling van schulden aan de schuldenaars.

quf


Ik heb hier dit draadje begonnen met het slechte nieuws van Marklin.
Mogelijks kan ik nu goed nieuws brengen; want dit staat op een duitse website:

" ?bernimmt Porsche M?rklin?
Deutschlands traditionsreichster Modellbahnhersteller M?rklin, der auf der Spielwarenmesse in N?rnberg eigentlich sein 150j?hriges Bestehen feiern wollte, ist seit Mitte letzter Woche insolvent. Nach DMM-Informationen will der Sportwagenbauer Porsche als neuer Investor und Retter einsteigen.

Die Geschichte der m?glichen Rettung einer weltbekannten Marke durch eine andere nicht minder bekannte Marke klingt f?r die 650 Besch?ftigten am Standort G?ppingen beinahe wie ein M?rchen. Hintergrund der m?glichen ?bernahme durch die Porsche AG ist sch?tzungsweise auch die Tatsache, dass Porsche-Chef Dr. Wendelin Wiedeking ein begnadeter Modellbahner und Sammler von Modelleisenbahnen und Modellautos ist, dem das Schicksal M?rklins angeblich keine Ruhe gelassen haben soll. Wiedeking (56), einer der besten Manager Deutschlands, leitet als Vortsitzender des Vorstands die Porsche AG seit 1993 ?beraus erfolgreich.M?rklin hat seinen Untergang vermutlich so genannten "Heuschrecken" zu verdanken, die das Unternehmen ausgesaugt haben.

Insolvenzverwalter Michael Pluta hat die hohen Honorare f?r Unternehmensberater als Grund f?r die Insolvenz des schw?bischen Modelleisenbahnherstellers M?rklin ausgemacht. ?Wenn die Beratungskosten nicht bestanden h?tten, w?re die Firma jetzt nicht pleite?, sagte Pluta auf der N?rnberger Spielwarenmesse. Dort stellt das 150 Jahre alte Unternehmen trotz der Schieflage 400 Neuheiten aus.In einzelnen Jahren habe das Unternehmen mit zuletzt 128 Mio. Euro Umsatz bis zu zw?lf Mio. Euro f?r Berater ausgegeben, rechnete Pluta vor. F?r den Betrag, der ?ber die Jahre daf?r ausgegeben worden sei, h?tte man die ganze Firma kaufen k?nnen.

Plutas erste Ma?nahme im Unternehmen war denn auch folgerichtig: Er warf alle so genannten "Berater" aus dem Unternehmen. Allein mit der sofortigen K?ndigung spare M?rklin einen knapp zweistelligen Millionenbetrag im Jahr, das sei fast die H?lfte des Jahresverlustes. ?Da tr?nen einem die Augen?, sagte Pluta.

Nach einem jahrelangen, l?hmenden Familienstreit war M?rklin 2006 den Finanzinvestoren Kingsbridge und Goldman Sachs verkauft worden. Der Ulmer Rechtsanwalt Pluta sagte, die Verluste der vergangenen drei bis vier Jahre h?tten das Eigenkapital von M?rklin aufgezehrt und zur ?berschuldung gef?hrt. Die Landesbank Baden-W?rttemberg (LBBW) und die Kreissparkasse G?ppingen hatten ausgelaufene Kreditlinien ?ber 50 Mio. Euro nicht verl?ngert und damit die Rei?leine gezogen.

Von der Pleite betroffen sind zun?chst 650 Mitarbeiter in G?ppingen und bei der N?rnberger Tochter Trix. Die Produktion im ungarischen Gy?r, wo weitere 630 Menschen arbeiten, will Pluta nicht in die Insolvenz rutschen lassen.

In N?rnberg sagte Pluta noch, er w?nsche sich als K?ufer f?r das Traditionsunternehmen einen Mittelst?ndler, ?der Herzblut mitbringt?. Vages Interesse gebe es bereits. Ob er da schon vom Interesse Porsches gewusst hat? ?Es gibt so ein paar Planeten, die um uns kreisen, aber konkret ist noch nichts?, sagte der Insolvenzverwalter noch am Donnerstag. M?rklin-Gesch?ftsf?hrer Mundil ist sich sicher, dass es mit der Marke weitergeht. Die Auftr?ge seien stabil. ?Und das st?rkt unsere Zuversicht, dass wir M?rklin in eine neue Zukunft lenken k?nnen.? www.maerklin.de "

M.a.w. de autobouwer Porsche zou investeren in Marklin. (goed nieuws)


Slecht nieuws: Als je nu een Porsche koopt; krijg je een Marklin [V][:D][:D][:D]

In alle geval; inien dit waar is, is dat toch een ernstige oplossing want de grote baas van Porsche ( zelf een modelspoorverzamelaar) weet zeer goed hoe hij een bedrijf moet leiden, en dat is juist wat er bij Marklin de laatste jaren is misgelopen.

Groeten

Frank

janjozef

Alles is goed voor marklin, maar als ze verder werken zoals ze bezig waren overleven ze het nooit, van het ene bijna falliet naar het andere. Er zal dus heel wat moeten veranderen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

Zoals de curator al treffend zei: als ze al die consulenten terzijde hadden gelaten (bloedzuigers dus) waren ze nooit zo diep gevallen.
Maar je weet toch hoe dat gaat...
[hersenspinselmode ON]
Ik word baas, verdien wel hopen maar kom toch steeds te kort, dus gaan we een adviesbureau aantrekken, dat veel geld vraagt maar mij een commissietje geeft. Mooi meegenomen. De klant betaalt toch, want het is M.... of eender welk groot of luxueus merk.
[hersenspinselmode OFF]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Mr-tsjoektsjoek

Ja Tony, je hebt gelijk.

Dit is een typisch verschijnsel zeker in het moderne kapitalisme ?

Als je ziet hoeveel cijfertjes er op de topmanagers hun loonfiche staat.

Bij mij staan er ook zoveel op, maar dan na de komma [:D][:D][:D][:D][:D]

marctje

tony, van die hersenspinsels krijgde daar gene koppijn van?
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Olivier77

De Porsche piste is niet meer aktueel.

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Roderik

citaat:
Geplaatst door Olivier77

De Porsche piste is niet meer aktueel.

Mvg

Olivier



Het leek mij al een gek idee om als automerk een andere sector uit de nood te gaan helpen... De autosector (dus ook de volkswagen-group) heeft het al moeilijk genoeg.
Always be modelling!

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Zoals de curator al treffend zei: als ze al die consulenten terzijde hadden gelaten (bloedzuigers dus) waren ze nooit zo diep gevallen.
Maar je weet toch hoe dat gaat...
[hersenspinselmode ON]
Ik word baas, verdien wel hopen maar kom toch steeds te kort, dus gaan we een adviesbureau aantrekken, dat veel geld vraagt maar mij een commissietje geeft. Mooi meegenomen. De klant betaalt toch, want het is M.... of eender welk groot of luxueus merk.
[hersenspinselmode OFF]


Niet alleen klanten... in feitte iedereen (als belastingsbetaler). Al iemand gehoord van ene No?l Slangen ?