Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Marklin in de problemen?

Gestart door quf, 02 februari 2009, 20:54:45 PM

n/a

Het zou spijtig zijn als M?rklin failliet gaat. Maar ik moet u wel meedelen dat ik een tiental jaren ernstige vraagtekens zet bij hun policy, nieuwe modellen uitsluitend nog inclusief decoder aan te bieden. Mijn inschatting is dat deze marketingfout de fabrikant nu danig opbreekt. M?rklin heeft van oudsher een belangrijke klantenkring onder verzamelaars en mensen die hun modellen in een vitrine plaatsen. Deze kopers rijden niet met de modellen en gaan voor de analoge basisversies. Ik denk dat M?rklin het belang van deze groep kopers ernstig heeft onderschat. Deze doelgroep doe je echt geen ?nkel plezier met een model dat door de standaard decoder ineens ? 100 m??r gaat kosten. Integendeel, het accessoire heeft voor deze kopers g??n toegevoegde waarde, terwijl de hoge aanschafprijs een psychologische grens doorbreekt. Mijn inschatting is dat dit de belangrijkste reden is voor de vraaguitval die de fabrikant nu parten speelt.

En er zijn natuurlijk analoge rijders -zoals ik-, voor wie eigenlijk hetzelfde verhaal opgaat. Ik ben nogal "old school" ingesteld. De NMBS 25.5 is mijn eerste M?rklin/Trix model in zeker 5 jaar...

In de hoop dat M?rklin mag voortbestaan, wil ik de firma een goede marketing strategie in overweging geven waarvan ik overtuigd ben dat ze er oude vrienden mee zullen terugwinnen: Lever alle modellen standaard in de analoge basisversie, voorbereid voor plaatsing van een decoder. Zij die digitaal willen rijden kunnen in twee minuten een decoder naar keuze installeren, wie analoog rijdt of zijn locs in de vitrine plaatst kan weer voor een redelijke prijs een model naar keuze aanschaffen.

Blausee-Mitholz

De eerste zonnestraal in zeer zwaar weer breekt al weer door voor M?rklin. Zie en lees deze link (van de concurent nog wel [:o)]
Linkie: http://www.fleischmann-ho.nl/nieuws/nieuws-2009/200911.htm

Mvg, Johan

tonycabus

Dat zou ik al lang gedaan hebben, die 'adviseurs' komen immers alleen maar vertellen wat je al lang weet, en strijken de centen op. Adviezen geven, ho maar!
Nee, M?rklin's dood zou de branche alleen maar ten kwade komen, zo'n pioniersmerk moet blijven bestaan. Maar dan wel met een gezondere mentaliteit, geen 'dikke nekken' die door Kingsbridge op de koop toe nog gestimuleerd werden. Met leugens bouw je niks op, je graaft jezelf alleen maar dieper in. Hier is het bewijs.....
Kijk de waarheid in de ogen, denk na over wat er fout is gegaan en begin met een propere lei en nuchtere idee?n, de anderen hebben bewezen dat het kan. Zie maar naar Piko, en hoe Roco er weer helemaal bovenop is gekomen. Dit laatste had met Megafraude (of was het Maegdefrau?) plots het zelfde probleem als waar M?rklin al jaren aan leed: megalomanie. De banken zetten de oude managers weer in, vonden een koper en die gelooft in zijn bedrijf. Modellen, geen zottigheden. Nieuwe of voldoende vernieuwde modellen, geen overmaatse oude karkassen nog eens overspuiten. Aan eerlijke prijzen.
Of heb IK het mis???
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

erik de noorman

Always look at the bright sight of life. [:D]

En al de rest is meestal dikke zever.

Erik


Brunel

citaat:
Geplaatst door koen220902

Het zou spijtig zijn als M?rklin failliet gaat. Maar ik moet u wel meedelen dat ik een tiental jaren ernstige vraagtekens zet bij hun policy, nieuwe modellen uitsluitend nog inclusief decoder aan te bieden. Mijn inschatting is dat deze marketingfout de fabrikant nu danig opbreekt. M?rklin heeft van oudsher een belangrijke klantenkring onder verzamelaars en mensen die hun modellen in een vitrine plaatsen. Deze kopers rijden niet met de modellen en gaan voor de analoge basisversies. Ik denk dat M?rklin het belang van deze groep kopers ernstig heeft onderschat. Deze doelgroep doe je echt geen ?nkel plezier met een model dat door de standaard decoder ineens ? 100 m??r gaat kosten. Integendeel, het accessoire heeft voor deze kopers g??n toegevoegde waarde, terwijl de hoge aanschafprijs een psychologische grens doorbreekt. Mijn inschatting is dat dit de belangrijkste reden is voor de vraaguitval die de fabrikant nu parten speelt.


Dat lijkt me sterk.
Ieder M?rklinmodel heeft een omschakelfaciliteit nodig. Financieel maakt het voor M?rklin niets uit of het een relais, speciale electronica of een decoder is die deze functie voor zijn rekening neemt. Er moet iets in en dat kost M?rklin een paar euro.
Dat we bij het prijsbeleid van M?rkin vraagtekens kunnen zetten is duidelijk, maar het heeft niets met het standaard inbouwen van een decoder te maken.

Greg

OVer die decoder kunnen we nog praten, maar feit is dat het standaard leveren van een geluidsdecoder wel een zware meerkost geeft.
Verder zou het ook oportuun zijn om bepaalde modellen meermaals uit te brengen en dus in verschillende nummers zoals mehano zodat sommige mensen meerdere nummers kunnen kopen.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Brunel

Vast, maar van modellen die met een echte geluiddecoder worden geleverd, zijn er vrijwel altijd varianten (geweest) zonder al die poespas.
Ik heb het dan niet over de eenvoudige geluidmodules die M?rklin veel vaker in de modellen stopt. Dat is zo basaal dat het M?rklin nooit meer dan een paar euro kan kosten.

Overigens heeft Koen het nergens over geluiddecoders, maar over de gewoonte van M?rklin sinds een jaar of 20 om in al hun modellen een decoder te zetten. Mijns inziens een bij uitstek doelmatige maatregel die de kosten van modellen geen eurocent opjaagt.

Anarchy

Ter info :
Het gerucht gaat (volgens de media) dat Marklin in faling is !
Dit is echter niet waar !
Er was een probleem met de verlenging van de kredieten door de bank ,maar hiervoor wordt momenteel een oplossing gezocht.
De produktie ,leveringen ,stand op Nurnberg ,nieuwigheden 2009 ,intekeningen ,lopen gewoon door.
Er was zelfs een stijging van de verkoop in 2008 !



Bron: Het Spoor

n/a

Toch ben ik ervan overtuigd dat M?rklin haar positie flink kan versterken als zij analoge basisversies aanbiedt, en (geluids)decoders als optie. Qua kostprijs wil ik graag geloven dat een decoder relatief goedkoop is. Maar in de winkel blijkt van enig merk de digitale versie een kleine ? 100,= duurder dan de analoge. In dat licht begrijp ik wel dat de modelspoorfabrikanten digitaal rijden "promoten", de winstmarge op electronica zal een pak hoger liggen dan op de schaalmodellen zelf.

Bij M?rklin kun je weliswaar geen vergelijk met "de analoge versie" doen, maar wel met het tijdperk tot ca. 2001 waarin M?rklin haar locs nog analoog aanbood. Neem het SNCF "strijkijzer" BB 12000. Dit model loopt een kleine 10 jaar in de catalogus mee. Mijn BB 12000 is een van de laatste "digitaal voorbereide" (analoge) modellen, welke toen in de winkel ongeveer 400 gulden heeft gekost(omgerekend ruim 7.000 Belgische Frank, omgerekend ongeveer ? 180,=). M?rklin biedt de BB 12000 anno 2009 n?g aan, standaard met FX decoder, winkelprijs ? 299,=. Ik stel mij voor dat een analoge basis-BB 12000 voor rond de ? 215,= in de winkel kan liggen.

Het is precies d?t verschil dat voor wie analoog rijdt of een rijtje van die stoere kleurrijke SNCF en CFL strijkijzers in een line-upje in een vitrine wil plaatsen het verschil kan maken tussen w?l of niet tot aankoop overgaan...

n/a

Ik ben ondertussen 41 en heb nu financieel de mogelijkheid om vollen bak aan deze dure hobby te beginnen. Ik ben bezig met het inrichten van de zolder (trap en trapgat, chape, gevloerd, elektriciteit, dakvenster zijn er reeds) goed voor reeds een 5000 ? en nu ook in offertefaze voor dakisolatie. Voor reeds een 2000 ? heb ik in C-gleis ge?nvesteerd. Ik ben ook al enkele weken bezig met Gleisplanung om een geschikte trac? uit te tekenen.

Wat een ontgoocheling mocht M?rklin ermee kappen !

Maar hoop doet leven.

conducteur

Hopelijk loopt het voor mij, en voor andere wisselstromers terug goed af. Ik hoop dat ze na de 2de (?) keer op randje van failliet ze inzien dat ze verkeerd bezig zijn. Dat de prijzen veel te hoog zijn komt waarschijnlijk in hun linkeroor binnen, en floept er langs rechts weer uit. Hopelijk (als het weer goed afloopt) hoop ik dat ze ons geen Koeien met gouden horens beloven (zinvolle dingen beloven en uitvoeren. Want wat ze nu deden was waarschijnlijk horen, zien en zwijgen
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Jurgen

Op de site van Het Spoor staat een link naar het bericht van het VRT journaal. Blijkbaar is dit bij hen opgenomen.
Op hun site staat ook dat M?rklin niet failliet is en dat alles gewoon doorgaat zoals gepland.

Afin, wat Belgisch materiaal betreft is het voor mij kalmpjes wat M?rklin betreft. Aan mij gaan ze dus niet veel hebben dit jaar. [xx(]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

n/a

Dat interview bij Het spoor dateert inderdaad al van gisteren (of was het eergisteren).

ysbeer

Marklin is ook niet failliet maar heeft uitstel van betaling.
Is voorlopig nog iets anders.
Voordeel ,de staat betaald de lonen,en je kunt gewoon door werken(moet)
Maar vind je geen geldgever ga je toch echt failliet.
Het is echter al voldoende als iemand(met geld)zich garant stelt.
wim

alfa624

Bestellingen worden verder uitgeleverd dit voor het gehele assortiment ook voor de nieuwigheden 2009 zijn de leveringen voorzien.
Ondertussen zijn er oplossingen voor de kredieten en is Marklin niet failliet.
Het betere nieuws mag ook ruim aan bod komen.

Bron Nurnberg messe stand Marklin

alfa
alfa