Marklin in de problemen?

Gestart door quf, 02 februari 2009, 20:54:45 PM

KoenD

Vriendelijke groeten,

Koen D

------------------------
Oud Duits Tp I en II, wisselstroom drie-rail met EcOS

Greg

Idd het faillissement is zogoed als definitief. Het enige waar we nog kunnen op hopen is dat ze de trots van duitsland op modelspoorvlak niet zomaar failliet verklaren en ze nog proberen door te gaan onder een gerechterlijk akkoord. Maar anders in het definitief voorbij.
Het zal waarschijnlijk wel overgenomen worden, maar dan valt het nog altijd af te wachten wat er verder mee zal gebeuren en welke gevolgen dit zal hebben voor de producten op fincanciel en kwalitatief vlak.
Voor mij zou het toch een zware tegenslag zijn moest er geen verderzetting gebeuren, want waar kan je dan in godsnaam nog terecht voor sporen e.d.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Peter

De trots heeft er tegenwoordig weinig mee te maken. Enkel geld telt nog. Hier in Belgie hebben ze een paar jaar geleden ook onze "trots van Belgie" namelijk Stella Artois aan de Brazilianen verkocht.
Zo gaat het ook in de modelspoorwereld.
Dus reken niet teveel op trots. Degene die erover beslissen noemen het waarschijnlijk toch maar "treintjes spelen"

Nee, of we er veel of weinig over zeggen en schrijven, we kunnen er toch niet aan veranderen, enkel afwachten.

Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

zo vrees ik dat ze er ook zullen over denken, geen winst dus het verdwijnt maar, geen ondersteuning meer voor wisselstroom dus een langzame dood van het aantal wisselstroomrijders, mischien dat andere merken tijdelijk nog materiaal in wisselstroom zullen uitbrengen maar dat zal tijdelijk zijn. Dus een overnemer na faillisement zal de enige hoop zijn.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

centauri167

Nu heb ik het wel over Trix,maar de kwaliteit was mijn inziens echt wel beneden alles.Jaren geleden begonnen met hun heruitgave van de reeks 59. Heb er zo enkele staan, en slecht dat die rijden. Om nog maar te zwijgen van de prijs.
Persoonlijk hoop ik dat dit het einde is. Geeft in deze moeilijke tijden meer ademruimte aan kleinseriefabrikanten zoals een LSmodels of zelfs een Vanbiervliet,Olaerts,Jocadis,...

Peter

na, na,
ik heb verschillende Trix loks en die rijden heel goed. Enkel het motor en overbrenging zouden wat stiller mogen zijn.
Dat ze ook uitstekende rij-eigenschappen kunnen bezitten bewijst het modelletje van de DB K?f II: geruisloos en uitstekende langzaam rij-eigenschappen.
Roco heeft trouwens ook een npaar "ramp" modellen. Denk maar aan de Duitse baureihe 93 (Belgische 97) en hun V65[:0][:0][:0]
Met vriendelijke groeten
Peter

marc goovaerts

Tja, ik heb het nu wel over MINItrix, aar hun NOHAB is na jaren nog steeds de beste en meest betrouwbare loc die ik heb.

loebaske

Vandaag in het nieuws op de radio gehoord dat M?rklin het falisement heeft aangevraagd, dus zal wel niet meer een gerucht zijn.[:(]

treinliefde


- Hobbytrade zit ook al in moeilijkheden

- Bij Hornby loopt er ook al iets verkeerd.

Juist gehoord uit Nurnberg...

Hopelijk komt er nog een eind aan..

Mr-tsjoektsjoek

Ook gehoord, vanmorgen op de radio dat M het faillisement heeft aangevraagd.

Op Wikipedia staat dat ze onder faillisement-bescherming zouden verder werken, het programma zou verder blijven bestaan...

De reden die vanmorgen werd opgegeven op de radio, was dat er te weinig respons was van jeugdige modelspoorders.
Maar welke jeugdige snaak kan tegenwoordig nog beginnen met 'treintjes spelen' van zijn drinkgeld ?
Een startset kost algauw 250 ?, en je wordt gedwongen naar een digitale start, want een analoge startset is moeilijk (of niet meer) te vinden. Een verdere uitbreiding van de baan, thuis, bij pa en ma is ook niet zo evident, want beslaat veel plaats...

Misschien moeten de fabrikanten zich meer toespitsen op een beginnend publiek dat op eigen benen staat, ik bedoel hierbij naar jonge beginners die een eigen inkomen hebben, alleen wonen, ...

Ik hoop, voor mij en alle andere wisselstromers, dat het wisselstroomsysteem kan blijven voortbestaan. Als de andere fabrikanten het sporengamma van M?rklin overnemen, of hun eigen gamma aanpassen compatibel met het M-systeem, dan is het wisselstroomrijden nog niet begraven...

Jurgen

Tja, wat valt er over te zeggen? Het is spijtig.

Zelf denk ik niet dat M?rklin zal verdwijnen. Iets zegt mij dat de naam M?rklin te bekend is om zo maar verloren te laten gaan in de modeltreinwereld.
Desnoods koopt iemand de naam M?rklin op en zal men onder die naam met iets nieuw beginnen. Wisselstroom zal volgens mij ook niet verdwijnen. Er zal alleen iemand anders die dingen produceren.

Verder zou ik zeggen, wacht gewoon af. Niet te somber denken, op een dag zal de zon gewoon weer schijnen.*


*Sorry, ik ben gewoon een positieve jongen. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ysbeer

Iedereen praat over wisselstroom,dat is totaal onbelangrijk,op gelijkstroom loopt een  Marklin lok ook.
Het is zelfs zo dat alle moderne marklin loks een gelijkstroom motor hebben.
Probleem zal worden het motorola systeem ,alhoewel al diverse ander dit ook maken en er geen patenten op rusten.
Dus ook dat valt mee.
Het ergste is de drierail methode die heeft alleen marklin.
Een firma die het rail systeem (wellicht nog mooier)overneemt is echter voldoende om alle problemen in de toekomst te voorkomen.
Nee jammer voor marklin,maar de ramp voor ons valt mee.
wim

loebaske

Dat is just, op de radio had men het ook over de zeeeer dure prijzen voor het materiaal, de jonge generatie kan dit niet betalen en moet men terug vallen op de ouders, als die dan nog modelbouwers zijn ligt het goed voor de kleine, zoals hier thuis, anders zou ik het geld ook niet spenderen aan zijn treintjes moest ik er zelf niet van besmet zijn[;)][;)]
Uiteraard mag men ook niet vergeten dat Nitendo en Co de modelbouw heeft verdrongen, met alle gevolg vandien [:(][:(]

Bundesbahnfreak

citaat:
Geplaatst door loebaske

Dat is just, op de radio had men het ook over de zeeeer dure prijzen voor het materiaal, de jonge generatie kan dit niet betalen en moet men terug vallen op de ouders, als die dan nog modelbouwers zijn ligt het goed voor de kleine, zoals hier thuis, anders zou ik het geld ook niet spenderen aan zijn treintjes moest ik er zelf niet van besmet zijn[;)][;)]
Uiteraard mag men ook niet vergeten dat Nitendo en Co de modelbouw heeft verdrongen, met alle gevolg vandien [:(][:(]



Loebaske , die Nintendo heeft er inderdaad niet veel goed aan gedaan, maar aan de andere kant worden de kinderen niet meer met moddeltreinen geconfronteerd.  Vroeger (jaren 70-80) waren in de meeste steden meerdere winkels te vinden met modeltreinen in hun gamma, als ik aan mijn geboortestad Mechelen denk, Tenzo,Hobby-shop,Rijckmans,Christiansens en nog een kleintje waarvan ik de naam niet meer ken.  Nu is dat nog nix,nadda 0.  Wat vroeger in steden zat zit nu zelfs niet meer op provinicieniveau. Nu woon ik in Limburg en zit O. uit Diepenbeek op een paar kilometer van mijn deur. Maar verder is er niets meer te vinden.

Wat M. betreft, ik ben er nooit een fan van geweest, maar het is erg als een gekende firma dit overkomt, ook voor hun werknemers.
Maar ja het is crisis en op wat bezuinigen de mensen het snelst?
PS onze hobby is ook allesbehalve goedkoop h?[;)]

Groeten

Rudy


Brunel

Modeltreinen zijn al lang geen kinderspeelgoed meer. Alleen op de markt van volwassen hobby?sten is nog wat te verdienen als het slim wordt gespeeld. En daar blijken de kleinere spelers tegenwoordig slimmer in te zijn. LSmodels heeft zich tegen de stroom in toch flink ontwikkeld, andere kleinere merken dito. Zou het M?rklin concern ook niet gewoon een beetje log zijn geworden?