Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Edingen

Gestart door Steven DH, 02 februari 2009, 20:06:23 PM

Steven DH

Hallo,

Na lang gommen en terug herbeginnen - ja ik ontwerp met potlood en papier - presenteer ik jullie met enige trots mijn "Edingen". Deze tijdperk V-VI baan moet op mijn 7 op 4 meter grote zolder komen. De ruimte wordt beperkt door twee in de weg staande schouwen en een nog te plaatsen bureau.

Ik had mezelf de volgende minimumvereisten opgelegd:
- minstens 2 perronsporen geschikt voor het ontvangen van treinen met 9 ? 10 lange rijtuigen
- rangeerwerk moet mogelijk zijn
- zichtbare bochten niet onder de 90 cm
- hellingen niet steiler dan 2,5%
- baan langs de wanden
- maximaal 80 cm diep

Wat zijn de troeven van Edingen?
In dit station kruist de lijn Halle-Doornik met de lijnen Edingen-Geraardsbergen en Edingen-Braine-le-Comte (ondertussen opgeheven).
Qua rollend materieel passeert er in 'real life' veel in Edingen: reeks 21/27 met M4, Breaks, klassiekskes, duikbrillen, soms AM 96, M6, 55'ers, een aantal P-treinen met reeks 22/25...
Bovendien dient al het in Belgi? te homologeren rollend materieel er te passeren op weg naar de testritten tussen Silly en Ath!
Enkel op cargogebied is het er flauwtjes: omzeggens niks (al mocht ik toch eens ??n cargo op lijn 94 spotten).

In miniatuur zou ik grosso modo voor dezelfde materiaalmix gaan, al kies ik er natuurlijk wel voor om de verbinding Braine-le-Comte - Edingen te reactiveren en meer cargo in te zetten.

Hieronder vinden jullie het voorlopige baanplan en ja hoor, op de plaatsing van ??n wissel na is dit echt een kopie van het origineel!

Projekt Edingen Baanplan by Steven De Haeck, on Flickr

Wat uitleg:
- De enkelsporige lijn vanuit het station naar A is de lijn naar Braine-le-Comte, die sluit op nul-niveau aan op de lijn naar Geraardsbergen (ook A). Op dit niveau is er ook ??n niet zichtbaar kopspoor voor de electrische treinen op de relatie naar Geraardsbergen.
- Bij B en C verdwijnen de treinen naar een 10 sporen tellend schaduwstation op -15 cm via een helling van max. 2,4%. B is zogezegd richting Ath en C richting Halle.
- Het station telt 8 sporen, waarvan 5 met perron. Op 3 sporen kan ik treinen met 9 rijtuigen ontvangen.
- Het station ligt gedeeltelijk in een flauwe bocht (het middelste spoor heeft een radius van 162,5 cm) en de perronbreedte is 8,5 cm.
- De kleinste zichtbare bocht is 82,5 cm. Dit voldoet niet aan de bovenaan vermelde minimumvereisten, maar het is nog steeds OK aangezien je enkel de binnenkant ziet. De andere bochten hebben allemaal een straal van rond de 100 cm. Compromissen moeten we allemaal sluiten niet ;)
- Het laadperron wordt ook gereactiveerd en is er een aansluiting naar een fabriek voorzien (hier kan dus gerangeerd worden). In fantasie zal hier een groot drankdepot ontstaan, waarvoor de flessen mineraalwater via het spoor vervoerd worden.

Wat vinden jullie van het baanplan? Interessant? Tips, commentaar... jullie hulp is altijd welkom.

Met vriendelijke groeten,
Steven
Bezoek ook mijn fotopagina: www.flickr.com/photos/stevendehaeck

Greg

Ziet er op het eerste zicht erg goed uit, zeer realistisch naar het voorbeeld, en dat zie ik graag[;)]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

doomslu

Jep, zoiets zie ik graag. Het ziet er erg waarheidsgetrouw uit en vooral... het lijkt niet uit een catalogus van een fabrikant te komen. Knap hoor ! [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rochevalien

Ziet er inderdaad goed uit ,maar laat aub nog wat plaats voor de scenery en maak er geen "sporenwoestijn" van.

Gerrit

nmdsdiesel

Ziet er zeker een mooi ontwerp uit. En voor scenery meer dan plaats genoeg. Het station en bijhorende perrons met stammen tot 9 rijtuigen lijkt me meer dan scenery genoeg. Trouwens links en rechts is er nog zichtbaar paradespoor?

Voor elke sporen heeft U gekozen? Er lijken me enkele niet standaard hO kruiswissels in het ontwerp te zitten. Ik doel dan op die kruising links in de aftakking juist voor B.

Groeten,

Johan
IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V

Steven DH

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Ziet er inderdaad goed uit ,maar laat aub nog wat plaats voor de scenery en maak er geen "sporenwoestijn" van.

Gerrit



Tja, beboste heuvels zullen er niet komen, maar ik voorzie wel plaats voor een aantal huizen, een wegondertunneling en veel bomen.

citaat:
Geplaatst door nmbsdiesel

Voor elke sporen heeft U gekozen? Er lijken me enkele niet standaard hO kruiswissels in het ontwerp te zitten. Ik doel dan op die kruising links in de aftakking juist voor B.[/br]



Voor de wissels voorzie ik in hoofdzaak Peco maar de dubbele kruiswissel waarop je wijst wordt er ??ntje van Shinohara. Hierdoor kan de afstand tussen de twee sporen 5 cm blijven, wat veel realistischer is dan deze vergroten om er een kruising tussen te krijgen.

Groeten,

Steven

Bezoek ook mijn fotopagina: www.flickr.com/photos/stevendehaeck

Michiel

Steven, dat ziet er een goed doordacht plan uit. Het oogt goed, het ziet er technisch goed uit, en kwa exploitatiemogelijkheden heb je heel wat vrijheid. Een knap plan waar je nog jaaaaren zoet mee zal zijn!

Het enige wat me opvalt, is de vrij merkwaardige aansluiting van lijn A links-onder. Maar ook daar heb je hoogst waarschijnlijk een verklaring voor.

groeten
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steven DH

citaat:
Geplaatst door Saraan

Het enige wat me opvalt, is de vrij merkwaardige aansluiting van lijn A links-onder. Maar ook daar heb je hoogst waarschijnlijk een verklaring voor.

groeten



Je bedoelt het stuk dat slechts op drie sporen ligt? Dit is enkel een weerspiegeling van de werkelijkheid (voor de volledigheid: een sporenplan op schaal van Edingen vind je terug op www.sporenplan.nl). Waarom hier nooit vier sporen zijn gelegd, moet je dus aan de NMBS vragen. Ik gok dat het te maken heeft met het feit dat Edingen oorspronkelijk gewoon een kruisingsstation was tussen lijn 94 Ath - Doornik en lijn 123 Geraardsbergen - Braine-le-Comte.

Dat dit een flessenhals cre?ert, vind ik niet zo erg. Kan ik mijn treinen richting Geraardsbergen file laten maken [;)]

Steven
Bezoek ook mijn fotopagina: www.flickr.com/photos/stevendehaeck

Anarchy

Steven, de lijn 123 loopt tussen Edingen en Geraardsbergen en dus niet Braine le comte.

Steven DH

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Steven, de lijn 123 loopt tussen Edingen en Geraardsbergen en dus niet Braine le comte.



Hallo,

Nu natuurlijk wel, maar vroeger niet. Oorspronkelijk ging deze lijn van Geraardsbergen over Edingen tot Braine-le-Comte.

Steven
Bezoek ook mijn fotopagina: www.flickr.com/photos/stevendehaeck

Anarchy

citaat:
Geplaatst door Steven DH

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Steven, de lijn 123 loopt tussen Edingen en Geraardsbergen en dus niet Braine le comte.



Hallo,

Nu natuurlijk wel, maar vroeger niet. Oorspronkelijk ging deze lijn van Geraardsbergen over Edingen tot Braine-le-Comte.

Steven



Ah zo bedoeld, ok? [:D]

dirkkerckhofs

Als je dan toch de werkelijkheid probeert te benaderen, kan je er misschien de winkel van Jocadis bijbouwen ... In de werkelijkheid ligt die schat ik een tweehondertal meter in vogelvlucht achter het station. En links boven heb je nog plaats op je plan, zie ik [:)]

Dirk

mini-bs

mooi baanplan, straight, realistisch, fijne mogelijkheden om verkeer te cre?ren, tof !
Heb je ondergronds keermogelijkheden ? (de 'plank' zelf lijkt me nu wat te smal om ergens een lus te kunnen vermoeden, of ga je in 't schaduwstation treinen laten keren ?  Of ga je met duo's bepaalde treinen realiseren waarbij elke duo-helft 1 rijrichting voor z'n rekening neemt ?)
 

Steven DH

citaat:
Geplaatst door mini-bs

mooi baanplan, straight, realistisch, fijne mogelijkheden om verkeer te cre?ren, tof !
Heb je ondergronds keermogelijkheden ? (de 'plank' zelf lijkt me nu wat te smal om ergens een lus te kunnen vermoeden, of ga je in 't schaduwstation treinen laten keren ?  Of ga je met duo's bepaalde treinen realiseren waarbij elke duo-helft 1 rijrichting voor z'n rekening neemt ?)



Hallo,

Er komen geen keerlussen in het schaduwstation. Voor trek-duwtreinen vind ik het sowieso realistischer als de loc telkens aan dezelfde kant staat. Om een voorbeeld te geven, bij de IC Schaarbeek - Mouscron staat de loc altijd aan de kant Ath en het stuurstandrijtuig altijd aan de kant Halle.

De andere treinen worden dan hoofdzakelijk duo's.

Groeten,

Steven
Bezoek ook mijn fotopagina: www.flickr.com/photos/stevendehaeck

Steven DH

Hoi,

Ondertussen zijn we aan de bouw begonnen: de twee eerste tafels voor het schaduwstation werden in elkaar gestoken met hulp van broer en neef. Een bouwverslag kunnen jullie vinden op mijn flickr-pagina: www.flickr.com/photos/stevendehaeck (set: project Edingen).

Tot gauw!

Steven

PS: Kan iemand van de moderatoren dit onderwerp misschien verplaatsen naar: "Ooit zal het klaar zijn"?
Bezoek ook mijn fotopagina: www.flickr.com/photos/stevendehaeck