Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Wie "spoort" analoog?

Gestart door Frank_N, 01 februari 2009, 22:40:57 PM

janjozef

#30
En te denken dat de meerderheid van de modelspoorders gewoon te oud is voor computers en nooit hier op het forum zit, je weet dan meteen dat de er nog heeeel veel analoog rijders zijn, trouwens evengoed bij de marklinrijders zijn er die nog analoog rijden met locs met een decoder in.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

BigCedric

#31
Nog steeds analoog want ik heb maar ??n oude trein op een eenvoudige baan, dus geen nood aan dat dure digitale systeem.
 

Klaas Zondervan

#32
citaat:
Geplaatst door janjozef

En te denken dat de meerderheid van de modelspoorders gewoon te oud is voor computers
Hoe oud is dat, te oud voor computers?
En ook analoog of digitaal heeft volgens mij niks met leeftijd te maken. Op onze club hebben we iemand die altijd analoog heeft gereden, en na zijn 80e met digitaal is begonnen.

Peter

#33
Ik rij digitaal en schakel analoog.
Digitaal heeft voordelen, maar ook nadelen. Wat anderen er ook van mogen zeggen: een decoder kost zo'n 20 a 30 euro, met sound ongeveer 80 a 100 euro en dat is nog altijd veel geld (800 tot 4000 Bfr)
In een aantal modellen (met stekker) is het nog altijd een gepruts om ze in te bouwen, is er geen stekker is er nog meer gepruts. Dit beterd nu stilaan met de nieuwere types decoder (zonder draden)
Toch (ondanks het vorige) zou ik niet terug willen naar analoog.
De voordelen: geen stopsekties (of toch heel weinig), schakelen van licht, sound, koppeling enz, enz ...het is toch gemakkelijk.

Het is zoals met auto's, sommigen willen een handgeschakelde versnellingsbak, andere hebben liever een automatische.
Beiden hebben ze gelijk[:D][:D][:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

mini-bs

#34
2 rail - analoog omdat... het sturen met de computer dan simpeler is.
Ben bezig met een interface die moet toelaten om een baan computergestuurd te bedienen, al dan niet geautomatiseerd, en op dit moment schijnt dat nog het simpelst te realiseren zijn met analoge locs. Bestudeer wel de mogelijkheid om DCC aan te sturen, maar het voordeel van dat principe is meteen ook het nadeel: elke loc kan je apart bedienen op eenzelfde baan(stuk), maar je moet ook elke loc apart bedienen (en dus 'kennen'). Via truukjes als ABC kan je wel algemene commando's als "afremmen" en "tijdelijk stoppen" doorgeven, maar als je adresonafhankelijk diverse functies wil aanspreken wordt een en ander wel wat omslachtiger. Een mogelijkheid is dan om op bepaalde baangedeelten andere dcc-interfaces te voorzien waar bvb alle adressen hetzelfde commando toegestuurd krijgen (en treinen in dat bereik dus ook reageren op dat 'algemene' commando), maar voorlopig is dat nog geen optie. Vooral omdat de uitgebreidere bedrading die dan nodig is alvast geen voordeel meer tov analoog  oplevert wat net die bekabeling betreft.
 

Frank_N

#35
citaat:
Geplaatst door mini-bs

2 rail - analoog omdat... het sturen met de computer dan simpeler is.
Ben bezig met een interface die moet toelaten om een baan computergestuurd te bedienen, al dan niet geautomatiseerd, en op dit moment schijnt dat nog het simpelst te realiseren zijn met analoge locs. Bestudeer wel de mogelijkheid om DCC aan te sturen, maar het voordeel van dat principe is meteen ook het nadeel: elke loc kan je apart bedienen op eenzelfde baan(stuk), maar je moet ook elke loc apart bedienen (en dus 'kennen'). Via truukjes als ABC kan je wel algemene commando's als "afremmen" en "tijdelijk stoppen" doorgeven, maar als je adresonafhankelijk diverse functies wil aanspreken wordt een en ander wel wat omslachtiger. Een mogelijkheid is dan om op bepaalde baangedeelten andere dcc-interfaces te voorzien waar bvb alle adressen hetzelfde commando toegestuurd krijgen (en treinen in dat bereik dus ook reageren op dat 'algemene' commando), maar voorlopig is dat nog geen optie. Vooral omdat de uitgebreidere bedrading die dan nodig is alvast geen voordeel meer tov analoog  oplevert wat net die bekabeling betreft.



Hoi mini-bs,

Nu ben ik even benieuwd naar je interface...........Hoe moeten we dat ons voorstellen?
Groet van Frank

mini-bs

#36
wel, via een usb-adapter (digi-bee) komen signalen die vanuit een vbasic programma verstuurd worden op een 'geheugenkaart'. Zo'n kaart kan je je voorstellen als 32 schakelaars. In totaal zijn er dertig van die kaartjes aanspreekbaar door de pc, dus samen goed voor 960 aan/uit- schakelaars. Voor een beetje station is dat denk ik / hoop ik voldoende om alle seinbeelden, alle wissels (1 schakelaar is voldoende voor een wissel die met geheugendraad aangedreven wordt) en eventueel ontkoppelaars, overwegen, en de stroomtoevoer naar alle railsecties te kunnen schakelen. (grote beweging met automatisch afremmen en optrekken, en kleine beweging met een handregelaar en mogelijkheid om de rijrichting om te schakelen binnen een al aangelegde rijweg)
Eens dat werkt zal ook de terugmelding (reedcontacten, lichtsluisjes en/of verbruiksdetectie) moeten kunnen zodat de pc weet wanneer dat remmen precies moet aanvangen of wanneer een wisselstraat weer vrijgegeven mag worden voor een andere trein.

Ben nu weer studentje om dat programmeren onder de knie te krijgen, dat is nodig om een handig bedieningspaneel te kunnen ontwerpen. In tegenstelling tot een hardware-paneel bestaat zo'n pc-paneel vooral uit gestandaardiseerde printplaten (de interface dus)en wat regeltjes code (om het sporenplan op 't scherm te toveren). Een wijziging in dat sporenplan, en vooral heel het proces van beveiligen en het co?rdineren van seinen enz... wordt veel simpeler daardoor.
Ben op dit moment ook nog zo'n hardware paneeltje voor een fiddleyard aan het afwerken en dat is om suf van te worden met honderden draadjes naar evenzoveel ledjes, schakelaars, flipflops enz...
Doet er me aan denken dat ik nog wat soldeerwerk moet gaan doen, meteen werk van maken, byebye !

 

amest

#37
ik heb een kleine , heel simpele N-baan (40 op 550cm) en daar rijden de treinen digitaal.(het zijn er nog maar drie [:D])

Ben ook begonnen aan een H0-baan en die is analoog. Er is niets automatisch (zelfs de wissels zijn handbediend), ik zoek mijn locs nu via ebay of tweedehandsbeurzen en dat zijn in veel gevallen oude analoge gevallen. Digitale versies gaan direct een pak duurder vandaar.

groeten,

Arvid

Frank_N

#38
Gezien de reacties, en aantal "hits" van dit draadje toch voor velen een interessante kwestie, blijkbaar.
Als "Rode-draad" valt tot op heden enerzijds op te merken dat digitaal meer kosten met zich meebrengt, anderzijds dat digitaal eenvoudiger (een mening die ik niet ondersteun) zou zijn voor spoorders zonder electronica kennis.

De vraag gaat echter niet over voor of nadelen analoog/digitaal.

Beide hebben voor, maar ook nadelen.

Groet van Frank

Frank_N

#39
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Geluid is aan mij niet besteed,ik heb de RAM van ROCO met geluid (hij is er niet zonder)maar je hoort hem door de hele ruimte, idioot natuurlijk
Nee geluid ,weg er mee.



@Wim "Knut" Euhh.......spieker eruit slopen[:0][:D]
In de N schaal word je er vast helemaal beroerd van.........[}:)]
Groet van Frank

mahtoska1

#40
Voorlopig spoor ik nog analoog met de nodige ondersteuning van electronische schakelingen en rijregelaars met puls breedte modulatie.
Ik zal echter binnenkort de eerste stappen willen zetten naar digitaal. Het is de bedoeling dat ik in een paar (twee) Z locomotieven decoders inbouw en wat zal testen met de Roco Multimaus. Dan zal ik beslissen of ik analoog of digitaal verder doe.
Alle mogelijkheden liggen nog open...

Beste z groeten,
Pieter