Wie "spoort" analoog?

Gestart door Frank_N, 01 februari 2009, 22:40:57 PM

rgp

#15
Dag,

HO 2R: van analoog naar digitaal.
0: digitaal

Er moet dringend meer eenvoudige info verstrekt worden over digitaal zodat een hoop misverstanden verdwijnen.
Duur: een decoder kost maximaal 30 euro.
Een instapsysteem: 150 euro
Besparing: een hoop draad, secties.
Meerwaarde: rangeringen (probeer maar eens met een rangeerloc een stam weg te trekken als die niet op een bepaalde plaats staat, dubbeltracties
Beveiliging: men kan meer seinbeelden tonen, mits wat electronica.
DCC: al 15 jaar onveranderd (zelfs M?rklinisten gaan er overschakelen)

Roland

Rikkie

#16
N-spoor analoog

Te kostelijk en te moeilijk om digitaal te maken (bij verschillende modellen was het niet mogelijk wegens geen plaats).

De hoofdsporen werken via TER-bloksysteem en rangeringen met de handregelaars van TER en met simplex koppeling.

Rikkie


erik de noorman

#17
Wat hier in feite vergeten word. Is dat digitaal een ver gevorderde veredeling is van:
een reeks anologe logische schakelingen onder-verdeeld over enkele (vele) printplaten (samengesteld met vele electronische compenenten) maar dan in  een printplaatje.
Voor de leek, voor wie  anologisch gestuurde elektonika een groot mysterie is, is dit een pracht (en vooral goedkope)van een oplossing.

Een leek,
[;)]was ik vergeten[:I]
Erik

ysbeer

#18
Hier dan nog een analooggist,reden is de hoge ombouw kosten voor al mijn loks,inbouw problemen.
En ik rij analoog zeker zo mooi als digitaal,wel met de computer als stuureenheid.
Geluid is aan mij niet besteed,ik heb de RAM van ROCO met geluid (hij is er niet zonder)maar je hoort hem door de hele ruimte, idioot natuurlijk
Nee geluid ,weg er mee.
Ik heb wel wat vaste geluiden,B.V op het station de omroeper
wim

Stefan Appelmans

#19
Ik rij natuurlijk ook analoog. Ten eerste en vooral omdat digitaal te duur is.
Ik koop een maximum in tweedehands en ga dan geen 30 euro bijzetten voor een decoder...
Ik heb een kleine eensporige baan en kan toch maar "een trein tegelijkertijd" doen rijden. Mijn wissels zijn handbedient met "tiretten". Als ik toch soms een electronisch dingske nodig heb, zoek ik en pruts dat graag alleen, het simpelst mogelijk.
Als er iets in panne valt kan ik dat alleen hermaken.
Digitaal is wel buitengewoon maar waarom een loc hebben dat zo traag vooruitrijdt dat het pas 50mm verder is op 30minuten...[:D]
In analoog is de hobby meer "volledig", denk it toch. Je leert daar van alles mee![:p]
Kijk eens jongske wat papy gemaakt heeft[8D]...Bof,Pffff![xx(]

stefan.

n/a

#20
analoog,
omdat je in schaal Z weinig andere keuzes hebt,
bovendien is mijn baantje zo klein dat digitaal rijden een beetje belachelijk zou zijn.

modelbaanHO

#21
Ik rijd ook analoog en dat zal zo wel blijven.
Te veel (oude) locs om een decoder in te bouwen waardoor de kostprijs astronomisch hoog zou worden.
Bovendien vind ik dat er nog te veel problemen zijn met digitale besturingssystemen. Lees sommige posts maar op dit en ander fora.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Klaas Zondervan

#22
citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

....maar waarom een loc hebben dat zo traag vooruitrijdt dat het pas 50mm verder is op 30minuten...[:D]
Dat is ook onzinnig, want een echte loc kan dat ook niet. Het belangrijkste punt vind ik dat je vloeiend kunt optrekken en tot stilstand komen. Maar daar heb je geen digitaal voor nodig, dat lukt ook met een pulsregelaar en een kloek vliegwiel.

marc goovaerts

#23
Analoog. Zeker in N. Te duur, te ingewikkeld, te weinig ruimte in de locs, ... De 'extra's' van digitaal zien er dan wel heel aanlokkelijk uit, maar 'kosten-baten' zie ik het niet zitten. Ben trouwens een fervent e-bayer, en dan zit je al gauw logischerwijze met analoog.

arkema

#24
citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans
50mm verder is op 30minuten

Dat is niet voorbehouden aan digitaal, hoor. Ik heb laatst op een beurs een stoomloc met een klokankermotor zo langzaam laten rijden dat je het alleen bij goed kijken aan de spaken zag. De eigenaar stond met zijn camera erbij om een foto te maken en schold op de camera, 'omdat die de scherpte niet vast kon houden'[:D]
De rijregelaar is/was een Piko adapter-handapparaatje met zo'n instelschroef aan de achterzijde, die kan geen kwaad meer doen, natuurlijk.

Bundesbahnfreak

#25
Heb wel nog geen baan, maar een te grote hoeveelheid loks om om te bouwen.  Ik ben wel gecharmeerd door dinamo, zodat analoog en digitaal doorheen kan rijden.  Ben er zelf nog niet aan uit, ofwel dit systeem met koploper ofwel zelf iets ineen boksen

Groeten

Rudy

TECHWIL

#26
Analoog maar tot het clubje behorend dat op MARKLIN sporen analoog met gelijkstroom rijdt.
Jaren terug werd een basisprincipe  vooropgesteld :
ALLE SYSTEMEN EN MERKEN MOETEN OP DE BAAN KUNNEN RIJDEN;
Dat daarvoor kleine aanpassingen aan de locs nodig waren werd als geen bezwaar gezien.
De keuze :
a) MARKLIN sporen en wissels met de grootst mogelijke spoorcircel, eerst  M en K-rails, sinds 3 jaar zijn alle wissels C-Rail  slanke wissels.
b) 14 V gelijkstroom voeding met stroombeperking tot 6 A en automatische herstelling na kortsluiting.
c) Alle elektrische locs worden via de panto gevoed, 90% van de baan heeft functionele bovenleiding.
d) Stoom en diesels worden gevoed via MARKLIN-sleper. Bij niet MARKLIN locs wordt deze sleper onder de loc gekleefd of gevezen.
e) Bij 2-rail locs worden de wielen elektrisch met elkaar kortgesloten, laat terugmelding via het spoor toe..
f) Bij 2-rail locs wordt ofwel een weerstand van 5 tot 10 ohm ofwel een serieschakeling van2 tot 4 silicondiodes in de kabel komend van de panto of sleper gesoldeerd, dit vermindert de spanning van 14 tot ongeveer 12V of tot een spanning welke een realistische snelheid garandeert.
g) De MARKLIN locs worden met behulp van de klassieke 2 of modernere 4 diodes(motorspoel wordt in parallel gebruikt) omgebouwd naar DC locs.
h) Besturing via zelfgebouwd elektronisch bloksysteem met optrek en vertragingsschakelingen. Detectie van de treinen met contactrail of stroomdetectie.
i) Wisselkeuze en wisselstraten elektronisch met zelfgebouwde modules, geen computersturing!
Het eindresultaat :Locs van ACME,BRAWA,ELECTROTREN,FUGGERTH,FLEISHMANN,GUTSOLD,HELJAN,KLEINBAHN,MEHANO,MARKLIN,TRIX,PICO,ROCO,LILLIPUT,JOUEF,RIVAROSSI,VITRAINS,LIMA,LSM,OLAERTS,JOCADIS,METROPLITAN, rijden met wagons van evenveel merken gezellig door elkaar
Alle locs hebben hun originele wielen behouden zowel de ACME locs met RP25 wielen als de  locs met ge?soleerde of niet ge?soleerde wielen .Wel controleren of de wisseltongen goed aansluiten.
Bij aankoop van een nieuwe loc is de goedkoopste versie, zijnde  DC ANALOOG, voor mij de beste keuze
Weet dat in DUITSLAND verschillende treinliefhebbers met soortgelijke hybride banen bestaan.Zijn er ook hier in het forum ?
RENWIL

Klaas Zondervan

#27
Techwil, jouw verhaal komt er op neer dat je alles ombouwt naar 3-rail stroomafname en voeding met gelijkspanning. Dat zou ik niet echt hybride willen noemen.

bumper

#28
Ik had ook besloten om mijn 3rail wisselstroom van M?rklin om te bouwen naar 3rail gelijkstroom. Maar nu lees ik dat M?rklin weerom in de problemen zit, en nu waarschijnlijk voorgoed? Ik vraag mij af of ik in de toekomst nog wel voldoende materiaal, vooral rails en wissels ga bijeenkrijgen om mijn baan af te maken. Dus weerom twijfelen over wat gedaan.
Groeten.
Ludo.
 

Stefan Appelmans

#29
citaat:
Geplaatst door bumper

Ik had ook besloten om mijn 3rail wisselstroom van M?rklin om te bouwen naar 3rail gelijkstroom. Maar nu lees ik dat M?rklin weerom in de problemen zit, en nu waarschijnlijk voorgoed? Ik vraag mij af of ik in de toekomst nog wel voldoende materiaal, vooral rails en wissels ga bijeenkrijgen om mijn baan af te maken. Dus weerom twijfelen over wat gedaan.
Groeten.
Ludo.



Ja, M?rklin is (was...)nog de enigste dat met drie-rail werkte. Te oud om te veranderen![xx(]

Maar als ik dat allemaal lees zijn er dan nog veeeelen die analoog rijden. Geruststellend.[:)]
stefan.