Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Wie "spoort" analoog?

Gestart door Frank_N, 01 februari 2009, 22:40:57 PM

Frank_N

Wie "spoort" nog altijd "gewoon" analoog ?^

Waarom?

En hoe?

Ben benieuwd.....
Groet van Frank

Klaas Zondervan

#1
Ik spoor nog analoog.
Waarom: ik ben elektrotechnieker, en bij de besturingsfilosofie die ik volg levert digitaal geen meerwaarde.

janjozef

#2
Ik spoor nog steeds analoog, waarom : digitaal is te ingewikkeld, te duur, te veel in evolutie, gewoon te veel te's

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

#3
Ik spoor ook (nog steeds overtuigd) analoog [^]
Waarom: ik ben elektro-amateur, en bij de besturingsfilosofie die ik volg levert digitaal geen meerwaarde [;)]
Maar JanJozef's reactie volg ik ook: de evolutie loopt nog, het is te duur voor wat de meerwaarde kan zijn, ... [8]
Wat me vooral stoort aan het "digitale modelspoortijdperk": de fabrikanten - met ??n ervan voorop - willen de digitale techniek per s? als "het enige middel" verkopen [xx(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

arkema

#4
Ik spoor ook nog steeds analoog. Ik ben meer bouwer dan rijder en besteed graag aandacht aan wat zichtbaar is. Rhenen is onderdeel van een modulebaan, waar de voornaamste loc-leverancier (Les Ateliers Dilz) zijn collectie niet of tegen zeer hoge kosten kan digitaliseren. Aangezien ik zijn (uitstekend traag lopende ) zelfbouw materieel niet van mijn baan wil weren ga ik (nog) niet digitaal. Ik ben echt niet falikant tegen en mijn eigen bouwsels zijn in een later stadium prima te digitaliseren, maar voorlopig functioneert het prima analoog en heeft digitaal behalve het bovenstaande nadeel, geen meerwaarde.

Dirky

#5
Ben voorlopig nog steeds met het oude analoge materiaal best tevreden. Voor de fabrikanten is digitaal echt een "must"! Winstmarges op electronica liggen veeeeeel hoger! Op enkele hardnekkige analoge gebruikers na zal digitaal toch overnemen. De jongeren worden nu eenmaal in die wereld geduwd...
Wat ik dan ook bij mezelf als 50-plusser merk is dat er een soort drempelvrees is om digitaal te gaan. Het analoge ken je tot in de laatste detailkes en dat lijkt ook een reden om niet digitaal te gaan, alhoewel ik er zeker van ben dat - eenmaal onder de knie - digitaal minstens zo gemakkelijk is. Voor mezelf best te vergelijken met hoe ik vroeger op de klassieke tekentafel mijn ontwerpen moest klaarstomen, waar ik nu met 3D CAD programma's de meest complexe ontwerpen veel sneller en juister kan ontwerpen.
Dirk

... 't zal toch nog een tijdje analoog blijven ...

adrievans

#6
Ik ben een soort halfbloedje,mijn loks worden digitaal maar de rest blijft analoog.
Waarom?? De prijzen van electronica,de hoeveelheid aan meer bedrading,ik wil zelf keuze`s maken en dit niet overlaten aan een computer.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

bumper

#7
Ik ga analoog rijden. Ik ben van plan om zoveel mogelijk zelf en zo waarheidsgetrouw mogelijk met mijn treinen te rijden. Ik wil zelf seinen kunnen aanzetten en mijn treinrit daarop afstemmen. Analoog is dit voor mij realiseerbaar denk ik, van digitaal snap ik niets. Bijvoorbeeld bij onze laatste forumbijeenkomst in Aalst,zonder afbreuk te willen doen aan hun realisatie,trouwens proficiat mannen knap werk, verwonderde het mij dat zij zelf in hun introductie schreven dat ze buiten rood, maar twee seinbeelden konden weergeven namelijk groen en twee geel. Dit om het aantal decoders (kosten?) te beperken.
Tenzij ik het verkeerd begrepen heb, maar voor zulk een mooie baan vind ik dat zonde.
Ik denk dus te duur en te ingewikkeld. Dus gewoon analoog.
 

swa

#8
Ik ben ook van de "analogenclub", pas twee maanden geleden begonnen met een baan. Gezien de beperkte plaats, is het een (z??r) kleine baan geworden, vandaar trouwens mijn keuze voor "N"!
Digitaal brengt voor mij onvoldoende meerwaarde, vanwege de kleine baan, en is zelfs qusi onmogelijk bij sommige kleine kocjes, welke bij dit kleine concept nu eenmaal thuishoren! Bovendien, de tegenstrijders ten spijt, is digitaal veel duurder, kijk maar naar eenzelfde loc ana of digi, en neem daarbij nog de ruimere keuze tweedehands van analoog materiaal. Ook het "digitale stuurmateriaal" komt extra op de rekening! Trouwens kan een analoge baan, met enkele schakelaartjes en wat gepruts, best meer treinen bevatten. Ikzelf "parkeer" 2 stoomlocs in een dubb.loklood met aparte stroomkringen, en 2 volledige treincombinaties (op doodlopende sporen, welke bij het verleggen van de wissel "stroomloos" worden), terwijl ik met een vijfde exemplaar kan rondrijden. Op een kleine baan zoals de mijne is dat echt het maximum! Zowel digi als analoog! Mijn wissels zijn elektrisch, en ik werk met 2 trafo's. Een aantal schakelaars regelen de toevoer naar beperkte stroomkringen (zoals lokloodsen). Meer moet (kan) dat niet zijn voor mij, en ik heb het op deze manier allemaal onder de knie! 50-plussers -ik ben hier niet alleen lees ik- houden misschien wat hardnekkiger vast aan het bestaande, het bekende??

chef garde

#9
Analoog, ben geen programmeur ...

watman

#10
Ik rij ook analoog.  Omdat ik, voor mij, modelspoor zie als een zijsprongetje van mijn andere hobby : modelbouw.  En omdat electriciteit en electronica heel veel geheimen hebben voor mij.  Maar vooral omdat ik maar 1 enkel gemotoriseerd rijtuig heb.

Groeten
 

Klaas Zondervan

#11
citaat:
Geplaatst door watman

En omdat electriciteit en electronica heel veel geheimen hebben voor mij.
Dat is geen goede reden. Elektro en elektronica hebben voor mij weinig geheimen (het is mijn vak) maar juist daarom rijd ik nog steeds analoog. Ik snap gewoon wat ik aan het doen ben.

Mensen die weinig snappen van elektronica adviseer ik juist om digitaal te gaan. Waarom? Omdat je bij digitaal veel meer gebruik kunt maken van voorgekauwde systemen. Bij analoog moet je veel meer zelf "uitvinden", zeker als je de zaak ook nog wilt beveiligen.

Rochevalien

#12
Voor mijn ho baan rij ik nog steeds analoog ,ik heb t?veel lokomotieven die geen decoderplug hebben en zie op tegen de inbouw van een decoder.
2de reden :de kostprijs
3de reden : ik heb een paar goede ,analoge handregelaars en zie geen meerwaarde in het digitale systeem.
Voor mijn trams en lokjes op 1/35 is het een ander verhaal:dit materieel rijd te snel en niet soepel genoeg naar mijn zin .Hier zou digitaal wel een uitkomst kunnen bieden.Bovendien gaat het over beduidend minder traktievoertuigen als bij ho.
Voor als we eens 5 min tijd hebben....

Gerrit

cyberbeast

#13
Analoog? Wat is dat?

Bij mij is alles digitaal: ik ben zo in de wereld gestapt en is ideaal voor mijn persoonlijke situatie (een baan die ik steeds weer moet afbreken en opzetten).

Verder ken ik helemaal niks van elektriciteit of elektronica. Dat is geen probleem maar ik ken niemand die het ook deftig kan/wil uitleggen.

Ik kan me wel vinden dat het allemaal te snel evolueert.
 

prulleman

#14
ik ben analoog tot op het bot. Digitaal is aan mij niet besteed. Waarom?
1 ik kan met elctronica mijne plan trekken en zodoende geen behoefte
2 geluidsdecoders zijn mooi maar in HO weggegooid geld omdat de luidspreker nu eenmaal te klein is. Ik verwijs naar al diegene met een 55 van Trix met geluid.[;)] In de grote schalen vind ik het wel een aanwinst.
3 de voortdurende veranderingen aan de systemen zijn om gek te worden.
4 prijs van de decoder die je er per lok moet bijtellen. Het is zo eigenlijk al duur genoeg.
5 80% van mijn collectie kan niet zonder freeswerkzaamheden gedigitaliseert worden.
6 ik geef liever geld aan een goede motorisatie dan aan een electronisch foefje dat de mechanische tekortkomingen moet maskeren. Als de lok analoog niet goed rijd, zal het niet beteren met een decoder
Das zo een beetje mijn gedacht