Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Life steam

Gestart door ardjoena, 29 januari 2009, 15:56:39 PM

ardjoena

Allee , hij marcheert , nog een probleem met de zuigerafdichtingen , die zijn van teflon gemaakt en zwellen op met water waardoor de zuigers soms nog vastlopen.
Da is het goeie nieuws het slechte : maandag op mijn werk mijn knieschijf gebroken ,minstens 6 weken out.  :( De afwerking zal dus nog een tijd moeten wachten.
Dirk
http://youtu.be/fOU01nTap2Y
 

PeterC

Dirk, knap werk!  Heel knap werk!
Tegenslag met je knie...  Veel beterschap!

Groetjes, Peter


Dirky

zelfs zonder afwerking al de moeite!

hopelijk herstelt de knie vlug...

doomslu

Spoedig herstel, Dirk.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Snelle beterschap, Dirk !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

vlummens

Het probleem van de zwellende teflon kan je oplossen door een VITON O-ring onder de teflon ring te steken. Dan kan de teflon zich zetten en komt hij niet meer vast te zitten. Mijn vader en ik gebruiken dit al jaren op onze live steamers en hebben er nog nooit problemen mee gehad.

Verder een spoedig herstel met je knie.
Jan Vlummens  (http://www.vlummens.net/)
- HO 2rail, analoog en digitaal met IB, NMBS & USA
- Live Steam 7"1/4 184mm
- Lid Lierse Modelspoorwegen en Stoomgroep Turnhout

ardjoena

Jan
Onder die teflonringen zitten inderdaad vito O-ringen. De voorspanning had ik eerst op 0,1mm gehouden. Diameter van de cilinders is 20mm.
Bij kleiner cilinderboringen 10 mm ( spoor 1) durf ik al eens twee 0-ringen onder elkaar te plaatsen voor meer tolerantie.
Ik had al gemerkt dat de zuigers vast liepen bij de eerste stoomproef , daarom verkleinde ik de voorspanning van de 0- ring tot -0,5 mm.
Bij de volgende test op luchtdruk was er dus een verlies tussen de zuigers , maar bij stoom klemden de zuigers toch nog altijd.
Die zelfde dag reed er nog een loc die zijn maidentrip maakte , ook teflonzuigers met O-ring en..... ook ( bijna) vastlopen.
Het lijkt me , hoe kleiner de cilinders hoe groter het probleem.
De "teflon-viton ring" pas ik trouwens al meer dan 15 jaar toe ,toch bedankt voor je raad.
Ik ga nu experimenteren met dubbel komvormige segmenten uit teflon. zo ongeveer als het leertje in een fietspomp maar dan dubbel uitgevoerd omdat in dit geval de zuiger natuurlijk langs twee kanten werkt. De stoomdruk duwt de ring tegen de cilinderwand.
Regner gebruikt dit systeem al enkele jaren in zijn spoor 1 modellen.
Ook bij bromfietsen wordt dit toegepast. De doorsnede van het bovenste segment heeft de vorm van een "L" . Er is geen veerkracht spanning aanwezig
Wanneer de druk oploop duwt deze het segment ( via het bovenste stuk van de "L" ) tegen de cilinderwand.

Plannen genoeg , maar mijn knie....die werkt ni mee :(

Dirk


 

Gerolf

Heel leuk filmpje  8)
Beterschap, man !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ardjoena

Tijd geleden dat er hier nog iets bewogen is. ::)
Niet dat ik stil lig met de hobby , verre van zelfs. Maar het zijn niet altijd locomotiefjes die ik bouw , de laatste tijd veel verbrandingsmotoren gebouwd, en dat is iets dat hier niet op zijn plaats is.
De "hunslet" is ondertussen uiteraard volledig afgewerkt. .


Wel heb ik nog tijd gevonden om een smalspoor op spoor 0 te maken.
Aandrijving door een twee binnenliggende cilinders. Weinig plaats tussen de frameplaten!!! Gestookt met gas. De biezen zijn zoals gewoonlijk met de trekpen getrokken.
Recept: 2 dagen geen koffie en voor ge begint nen halve "duvel" ;)
Dirk

 

eddy

Huh,ik heb al veel Duvels gedronken,maar tot zo een resultaat daar  kom ik nog niet eens in de geburen. :'(
Knap Dirk. :P

groeten eddy

ardjoena

Eddy !! een half glas "duvel" gene halve bak.  ::)

Dirk