Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Life steam

Gestart door ardjoena, 29 januari 2009, 15:56:39 PM

ardjoena

Deze week weer wat verder gebouwd aan de 0-4-4
Maandag beginnen aan de rookkast
Dirk
 

ardjoena

Van het weekend de eerste stoomproeven en rit(jes) gemaakt.
Dirk
 

doomslu

En... is de test geslaagd?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

[:0] mooie foto [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ardjoena

Wel de stoomproef en het rijden was niet slecht , heb ondertussen nog verbeteringen aangebracht en nu is het prima. Een spiritusloc ,en daarmee bedoel ik met inwendige verbranding en geen "potketel", is zelden van de eerste keer een succes. De wieken moeten de juiste grote hebben ,de trek in de rookkast moet goed zijn,enz enz.
De test was ook te vroeg , er was nog geen smering , geen pomp, de rookkast was nog niet goed afgedicht en vooral , er was nog geen spiritus reservoir gemonteerd. Daardoor moest ik om de 2 minuten de overloop van de brander bijvullen. De werking is zoals bij een vogeldrinkbakje , als het peil van de vloeistof zakt kan er lucht in de tank en druppelt de overloop terug vol.
Bij een kolengestookte spoor 1 loc is nog meer van "alle hens aan dek"
Het begint al met het zoeken van de juiste kolen , hard en glanzend moeten ze zijn. Daarna worden ze klein geslagen en gezeeft door twee verschilende zeven . De kolen die door beide zeven vallen zijn te klein , degene op de grootste zeef blijven zijn te groot. Wat op de kleinste blijft liggen zijn de juiste.
Houtskool slagen we ook tot kleine stukjes en doen ze in een potje met petrol.
Nu kunnen we opstoken, water in de tender, ketel met de handpomp uit de tender vullen en olie in de verdringer . Een ventilator op de schoorsteen om trek te leveren . Eerst een paar scheppen houtskool op de rooster , de laatste schep steken we aan en sluiten de vuurdeur.Onmiddelijk buldert het vuur door de vlampijpen .Als de eerste laag goed brand scheppen we een beetje kolen op . Na een paar minuten komt de naald van de manometer los en draaien we de kraan van de blazer open , de ventilator kan nu weggenomen worden.
Snel stijgt de druk richting rood en springt de veiligheid open.
Het waterpeil wordt terug op 3/4 peilglas gezet en de spuikranen opengezet. Regulateur open en blazer dicht , na enkele meter kunnen spuikranen dicht en zijn we vertrokken voor een rondje of twee. Eerste halte , blazer open regulateur dicht en kolen opscheppen . De bypass kraan kan nu dicht en bij de volgende rondjes word het water bijgepompt door de aspomp. Vuurdeur moet zo veel mogelijk dicht blijven om geen trek te verliezen. We zijn terug weg voor een rondje of 7-8. Bij de volgende stop waterpeil OK? smering OK? Tender misschien bij vullen met kolen en water , blazer niet vergeten en kolen opscheppen.Bypass van de pomp open en weer verder. Na een goed uur begint de rooster vol te raken met slak en is het vuur moeilijker aan de gang te houden , het is de moment om te stoppen maar bij de laatste pitsstop scheppen we vetkolen op ( kan je niet mee rijden want die klitten te snel samen) een vette rookpluim komt uit de schoorsteen en heel de tuin is gevuld met een heerlijke geur. " sommigen spreken van stinken "
Na de rit de rookkast en de vlampijpen reinigen , het oliereservoir en de tender ledigen. Na alles te hebben gepoetst en in de olie gezet kan de loc terug naar zijn stelplaats ( op de buffetkast misschien?)
Zoals ge ziet is rijden met een kolen spoor 1 loc een intense bezigheid maar het geeft een grote voldoening om je eigen kreatie op eigen kracht te zien rondrijden.

Dirk

 

doomslu

Het enthousiasme druipt van jouw beschrijving. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ardjoena

Oei heb ik met te ver laten meeslepen?
Maar ja het is waar,ik ben er door bezeten.
Dirk
 

Dirky

Aan Dirk "Ardjoena"...

Misschien al een "iets te ver" vraag maar waar haal je plannen voor dergelijke pareltjes?

thx

ardjoena

De meeste zijn zelf getekend , van enkele zijn zelfs geen tekeningen gewoon met de natte vinger. De darjeeling b.v. is gemaakt van een klein zij en vooraanzicht dat vergroot is tot spoor 1 maat.De "nieuwste" is wel van een tekening gebouwd , die komt van Engeland . Daar zijn er h??l veel te vinden . Alles in "duim" maten natuurlijk.
Als je iets zoekt laat het me weten.
Dirk
 

Dirky

Thx voor het snelle antwoord Dirk! Echt op zoek ben ik nog niet maar moest ik bvb de plannen kunnen vinden van een P8 of een Belgische Type 1 dan zou ik er een idee kunnen van vormen of de bouw voor mij haalbaar is... Kan je me misschien enkele links doorsturen van Britse handelaars waar men plannen kan kopen!
met dank en veel respekt voor wat je maakt!
Dirky

ardjoena

Misschien kan je hier iets mee aanvangen :http://www.nmia.com/~vrbass/steam/
Hier zal je ook inspiratie kunnen opdoen:
http://www.sidestreetbannerworks.com/locos/intro.html
Ook in nederland zijn er tekeningen te koop:http://www.modelbouwers.nl/tekeningenstoom.html
Gietwielen voor spoor 1 kan je vinden  bij Saurbier ,http://www.sauerbiermodelbouw.nl/
Ik geef je wel de raad : begin simpel en eenvoudig!!!!!
Als je nog vragen hebt of je wil wat tekeningen zie , laat maar komen.

Groetjes Dirk
 

ardjoena

Ondertussen nog wat onderdeeltjes samengesteld . Voorlopig sta ik dus zo ver als op de foto. Ketelbekleding en stoomdom(s) is iets voor volgende week.
Dirk

 

Gerolf

Met zo'n gesloten cabine ... kan je dan nog bij de bedieningselementen? Of gebruik je servo's?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ardjoena

Radio besturing op spoor 1? Neen bedankt , je moet je vingers verbranden.[:D] Dat hoort erbij!!
Het bedienen met die gesloten kabine valt best mee , de regulateur en de aanjager ( blazer ) zijn haaks op de ketel gemonteerd . Als je goed kijkt kan je dat nog net zien . Als pomp heb ik een vertikaal exemplaar gemaakt die ook een plaats heeft in de kabine. In de watertanks was geen plaats (te smal )Om die pomp te bedienen moet de kabine verwijderd worden. Die staat overigens los op de tanks en de kolenbak, gecenterd door een paar pennen.
Manometer moet er nog op , peilglas komt er niet , kan heel goed zien wanneer de ketel op zijn maximum peil komt bij het pompen, de stoom word dan behoorlijk nat. Rijden doe ik tot de ketel helemaal leeg is zonder gevaar voor beschadiging. Snelheid blijft gelijk tot de laatste druppel water.Water bijpompen en weer verder.
Dirk
 

ardjoena

Gisteren van de draaier hier in de buurt stompjes ijzer gekregen.Voor hem is dat afval voor mij goud [:)]
Als ik alles wegdraai en wegvijl wat niet op een dom gelijkt , wat houd ge dan over?..... Juist ja een dom.[:D]
En geplaatst geeft dit het volgende.
Dirk