Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Life steam

Gestart door ardjoena, 29 januari 2009, 15:56:39 PM

ardjoena

Hallo allemaal
Ben hier nieuw op de forum en hou me bezig met het bouwen van spoor 1 loc's. Ze zijn stuk voor stuk gemaakt van afvalmateriaal dat ik bij den "ijzerboer " zoek.
Ondertussen ben ik aan mijn 16e bezig, of is het nu al mijn 17e?
Mijn spoorbaan is een LGB baan van een 40m. Ze staat op een 30cm boven de grond .(om mijn rug te sparen.)
Zijn er hier nog mensen met dezelfde interesse? Laat het me weten.
Bijgevoegde foto is een kolengestookte loc ,bouwtijd was ongeveer 8 maand.
Groetjes





IMGhttp://i613.photobucket.com/albums/tt216/wijnsdirk/projekt.jpg/IMG
 

kurt10002

Hey ardjoena

Ik ben ook bezig met life steam. Ik denk dat er hier op het forum niet veel zijn die daar met bezig zijn. Zelf heb ik een pruisische P8.

Groeten
Kurt
Mag het ook iets groter zijn ?

Lid van MSC De Pijl
http://www.de-pijl.be/

Mr-tsjoektsjoek

Knap staaltje zelfbouw !

Je hebt blijkbaar heel wat handigheid en fingerspitzengef?hl in de mars [:D][:D][:D][:D][:D]

En dat is gemaakt uit restjes ? Je zou zweren dat het een fabrieksmodel is.

ERVIN

Ja watte, mooie dingen hoor!![:0]

doomslu

Wow [:p][:p][:p] !!!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

Jammer voor mij-en waarschijnlijk ook voor andere personen- dat grotere modeltreinen(spoor 1...) met veel detaillering niet samengaat met weinig plaats[:(]
off topic: Hoe komt het dat het forum nu in 't Engels is?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ardjoena

De kracht van spoor 1, rijden met 100kg aan de haak!!!
Bij een smalspoor loc met binnenliggende wielen kan er gereden worden op een spoorbaan die bedoeld is voor grotere modelen.En ge moet u niet haasten, de anderen kunnen u toch niet voorsteken.
Hier is dat tussen de sporen voor 5 en 3,5 duim in het rivierenhof te Antwerpen.
 

Gerolf

Jammer dat Havoc (Johan D. van KMYCA) hier niet meer komt. Die is/was daar ook heel erg mee bezig. Maar misschien ken je hem wel [:)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ardjoena

Johan ken ik zeker, het locje dat hij gebouwd heeft heb ik nog als clubproject getekend.
Dirk
 

adrievans

citaat:
Geplaatst door ardjoena

Johan ken ik zeker, het locje dat hij gebouwd heeft heb ik nog als clubproject getekend.
Dirk


Weet je dan ook hoe het afgelopen is met zijn project electro-stroom
waar hij mee bezig was in het kopje "ooit zal het klaar zijn".
Ik volgde dat draadje met zeer veel intresse.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

ardjoena

Hallo Adrie
Zal het hem eens vragen als ik hem zie.Heb hier iets op de forum over gelezen maar kan het niet meer terugvinden [:(]
Was het niet iets met 3 cylinder occilerend? Ik twijfel een beetje aan de uitvoerbaarheid. Rendement van ketel-stoommachiene is ongeveer 1 of 2% .Hoeveel is het rendement van zo een dynamo met magneetjes, 50% of nog minder? Dan is er nog de motor en die heeft ook geen rendement van 100%, wat blijft er dan nog over, 0,3% of nog minder?
Ik heb ooit zo iets gezien maar met een methanol motor van 2,5cc.
Hier is er dan wel genoeg vermogen om het rendement verlies te kompenseren.
Als ik zo iets zou proberen ( met stoom ) zou ik voor een turbine kiezen,de rijtijd zal in ieder geval kort zijn door het hoge stoomverbruik. Een aspomp zou het rendement nog meer naar beneden halen.

Dirk
 

adrievans

Mijn intresse ging er meer naar uit hoe het gemaakt werd/wordt,niet naar de haalbaarheid van het geheel.
Gezien jou redenatie is dat laatste twijfelachtig.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

ardjoena

Bedankt voor al die lovende woorden[:I]
Hier is er nog eentje, deze werkt op gas.Bouwtijd was ongeveer 9 maand.


Groetjes Dirk
 

Frank_N

citaat:
Geplaatst door ardjoena

Hallo Adrie
Zal het hem eens vragen als ik hem zie.Heb hier iets op de forum over gelezen maar kan het niet meer terugvinden [:(]
Was het niet iets met 3 cylinder occilerend? Ik twijfel een beetje aan de uitvoerbaarheid. Rendement van ketel-stoommachiene is ongeveer 1 of 2% .Hoeveel is het rendement van zo een dynamo met magneetjes, 50% of nog minder? Dan is er nog de motor en die heeft ook geen rendement van 100%, wat blijft er dan nog over, 0,3% of nog minder?
Ik heb ooit zo iets gezien maar met een methanol motor van 2,5cc.
Hier is er dan wel genoeg vermogen om het rendement verlies te kompenseren.
Als ik zo iets zou proberen ( met stoom ) zou ik voor een turbine kiezen,de rijtijd zal in ieder geval kort zijn door het hoge stoomverbruik. Een aspomp zou het rendement nog meer naar beneden halen.

Dirk




.......Ik twijfel een beetje aan de uitvoerbaarheid............

Dirk: Dat is volgens mij precies wat hij (Havoc) wil uitproberen, hij doet daar erg veel moeite voor.
Punt is dat de stoomloc die hij eerder bouwde veel te snel rondvloog op zijn in de tuin gemaakte baan. Hij wil kennelijk iets maken waar meer snelheids-controle over mogelijk was.
Het gaat hem dus blijkbaar om het omzetten van het principe diesel-elektriesch naar stoom-elektriesch.

Mijn complimenten voor je fraaie werk!!
Groet van Frank

ardjoena

Frank
De stoomloc die Johan gebouwd heeft ( heb er zelf zo drie stuks gemaakt) heb ik getekend als een clubproject. Ik heb alles zo eenvoudig mogelijk gehouden. Er is zelfs geen veiligheidsklep aanwezig.
De "motor" is er een van het osilerende type. Dat wil zeggen dat de cylinder door een veertje tegen een vlak word gedrukt. Die veer zorgt dus eigenlijk voor de veiligheid. Als de druk te hoog is wordt
de cylinder m.a.w. weggedrukt. Heel die therorie valt in het water als er een kraan ( regulator ) tussen ketel en motor wordt gemonteerd.
Je zou de kraan dus kunnen laten dicht staan met rampzalige  gevolgen.
De enige snelheidsregeling is dus de toevoer van warmte ( lees gas )
Ondertussen heeft Johan zijn machientje goed in de hand, en snort het met normale snelheid rond.
Het vermogen van zo een klein spoor 1 locje is , volgens mij niet meer dan 5 of 10 watt.En dan mag het nog een driecylinder zijn .De pk's van een stoom komen voornamelijk van de ketel niet van de cylinders.De diameter van de ketel kan bij een spoor 1 niet veel groter zijn dan ongeveer 50mm en die zal werk genoeg hebben om voldoende stoom te maken voor de drie cylinders.Een osilerende motor vreet stoom.
Trek van die 10 watt het rendement van dynamo- gelijkrichter- electromotor af en er blijft niet veel over.
Bij kleine stoommachientjes word soms geprobeerd om lampjes te doen branden via een kleine dynamo. Het lukt dan maar net om een (1)fietslampje lichtjes te doen gloeien.
Maar iedereen mag natuurlijk proberen om zo een stoom-electoloc te maken ik probeer alleen maar mijn ondervinding van stoomloc's door te geven.

Groetjes Dirk