Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Life steam

Gestart door ardjoena, 29 januari 2009, 15:56:39 PM

eddy

Citaat van: Gerolf op 24 oktober 2012, 09:52:01 AM
Zonder die cilinderafdekkingen rijdt hij niet, vermoed ik ?
Toch graag (als het kan) hem meebrengen. Ik weet zeker dat ik hem ook kom bewonderen.

Jawel, hoor dit zijn gewoon sierafdekkingen op de buitenkant van de cilinders.
Dus van geen belang voor de werking van de lok.

groeten eddy

Gerolf

Aha, dan kan hij zelfs bollen? Zeker meebrengen dan  8)  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ardjoena

Toch nog maar aan een nieuw projectje begonnen , een hunslet smalspoor locje op 2,5 duim ( 64 mm )
Ketel is ondertussen ook klaar maar moet nog afgeperst worden. Sinds begin dit jaar is te proefdruk 12 bar . Behoorlijk veel voor een koperen ketel , de werkdruk is nog altijd max. 6 bar.
Dirk

 

Dirky

ik weet wat ik ga doen als ik ooit op pension ben... :)

Ziet er alweer pro uit! :)

conducteur

die 12 bar, zijn dat veiligheidsvoorschriften die je moet naleven?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ardjoena

Inderdaad sinds begin dit jaar is het 12 i.p.v. 9 bar voor de eerste proefdruk. Daarna om de twee jaar een nieuwe test maar dan op 9 bar.
Veiligheid voor alles. ;)
Dirk
 

Gerolf

Citaat van: Dirky op 17 mei 2013, 21:26:47 PM
ik weet wat ik ga doen als ik ooit op pension ben... :)

Ziet er alweer pro uit! :)

Helemaal mee eens. Ik zou het niet beter kunnen schrijven  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eddy

Weer goe bezig Dirk ;)

Eddy

Steven123

Knap staaltje techniek Dirk!
ik blijf het zeker volgen  ;)

Nog veel succes & groeten,
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Havoc

Dag Dirk, dat lijkt me zo'n dun keteltje. Is het een gevolg van de foto en een gebrek aan referenties om het in te schatten? Dit lijkt eerder spoor 1 in afmetingen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ardjoena

Lijkt niet alleen dun het is het ook , 70 mm!!! Er zijn spoor 1 loc's met een dikkere ketel.
Ik heb nogal moeten puzzelen om er 7 vlampijpen van 10 mm en een oververhittings buis van 18 mm in te krijgen. Die laatste moest bovendien nog een wanddikte van 2 mm hebben i.v.m. die 12 bar.
1 buis van 10 minder dan de vorige 2,5 duim loc , maar wel een cilinderboring van 20 i.p.v. 22mm . Slag is ook stuk korter , ik heb dus hoop dat ik niet op dieet moet door gebrek aan stoom. ;D
Gisteren aan de zadeltank begonnen , uit hardhout de mallen van de voor en achterkant gzaagd en met een paar ( het kunnen er iets meer geweest zijn ) tikken van een hamer de koperen flezen er over geklopt. De onderste U profielen geplooit uit messing 1 mm en alles met zilver in elkaar gelast. Daar ben ik dan zeker van dat het niet uit elkaar valt als de rest met tin gesoldeerd wordt.

Dirk
 

ardjoena

Ondertussen rustig verder gewerkt , ik verwacht dat de eerste proefrit binnen een maand is.
De afwerking zal nog een paar maand in beslag nemen.
Dirk

 

Dirky

niet teveel van die dingen tonen Dirk... aanstekelijk!  ;)

Steam.N

Citaat van: ardjoena op 15 juli 2013, 22:43:38 PM
...  ik verwacht dat de eerste proefrit binnen een maand is ...

Ahaa !  Het begint te korten (en te kriebelen ?)  !
Succes !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steven123

Ziet er goed uit Dirk   :D
Alvast veel succes met de afwerking en de proefrit!

Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook