Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Bovenleiding bij digitaal rijden

Gestart door 2230, 25 januari 2009, 15:04:29 PM

2230

Hallo iedereen,


Ik heb ergens gelezen, weet niet juist meer waar(denk in 1 van de vorige MSM's) dat als je digitaal rijdt het af te raden is om spanning op de bovenleiding te steken.

Waarom wordt dit eigenlijk afgeraden ???

Groeten
Ruben


P.S.: Heb eerst gekeken of ik mijn vraag niet kon stellen in een draadje dat al loopt, maar heb geen gevonden waarbij het past.

Kees-Jan

Wat zou je er bij digtaal bedrijf mee willen doen dan?

juist: niets!

alles kun je aansturen via de rails (2 of 3 rail maakt niet uit)

Kees-Jan

pabe

Als je bij twee-rail via de bovenleiding zou werken, zijn volgens mij de keerlusproblemen opgelost...

mvg,, Paul

Klaas Zondervan

Ja, maar dan moet je wel alle treinen uit de bovenleiding voeden. Stomers en diesels kun je dan vergeten.

Greg

En het is vooral een kostelijke zaak om alles van bovenleiding te voorzien. Ook verlichting in rijtuigen kan je dan vergeten (tenzij je een panto hebt en/of stroomgeleidende koppelingen)
Ook kom je dan in de problemen als je met bezetmelding wil werken of digitaal je wissels aansturen.
Overal zal wel een oplossing voor bestaan, maar meestal zal die niet voor de hand liggen.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

conducteur

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Ja, maar dan moet je wel alle treinen uit de bovenleiding voeden. Stomers en diesels kun je dan vergeten.


Ben je daar echt zeker van???
Volgens mijn bronnen (Tony Cabus) hebben er ooit in Zwitserland stomers rondgereden die elektriciteit i.p.v. kolen gebruikten als energiebron. Deze stomers werden omgebouwd omdat de kolen te duur werden en elektriciteit de nieuwste modetrend was. Dat moet dus ergens geweest zij toen de bovenleiding op komst was.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Greg

citaat:
Geplaatst door conducteur

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Ja, maar dan moet je wel alle treinen uit de bovenleiding voeden. Stomers en diesels kun je dan vergeten.


Ben je daar echt zeker van???
Volgens mijn bronnen (Tony Cabus) hebben er ooit in Zwitserland stomers rondgereden die elektriciteit i.p.v. kolen gebruikten als energiebron. Deze stomers werden omgebouwd omdat de kolen te duur werden en elektriciteit de nieuwste modetrend was. Dat moet dus ergens geweest zij toen de bovenleiding op komst was.



Hoe kan je dit nu in godsnaam omzetten in model? Een panto op iedere diesel of stomer schroeven?
En dan nog er komt heel wat meer bij kijken dan enkel een panto op de kap schroeven, de stroom moet ook nog aan de decoder geraken.
Verder heb je dan helemaal de nostalgie van de diesel met zijn dieselgebrom of de stoomloc met zijn rookpluimen niet meer. Dus wat heb je er dan aan om een stomer op je baan te zetten?
Met zo een panto erop zal er enkel een lelijk gedrocht overblijven.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

doomslu

Ik heb er ooit iets over gelezen op ons franstalig forum en ben het dus even gaan opzoeken (dankzij onze vriend Google gaat dat snel). Of het waar is weet ik niet maar daar werd aangegeven dat digitaal rijden via bovenleiding wordt afgeraden omdat de gegevensoverdracht niet betrouwbaar verloopt. Blijkbaar vallen er soms gegevens weg door het slechte contact.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Dat er soms gegevens wegvallen is eigenlijk niet meer dan logisch. In de meeste gevallen rijdt je met ??n panto tegen de rijdraad, dus met de minste onderbreking heb je al prijs . Met stroom via de rails beschik je altijd over meer stroomafname punten waardoor de kans op een onderbreking veel kleiner is (vooropgesteld schone rails en wielen)
Nee, werkende bovenleiding geeft bij digitaal gebruik echt geen meerwaarde.
Wat die Zwitsers lok betreft: als ik me goed herinner was er 1 stoomlok met een panto uitgerust als proefproject, om stoom via elektriciteit op te wekken. Dat project is een stille dood gestorven.
Met vriendelijke groeten
Peter

loebaske

Noch analoog als digitaal is bovenleiding enkel voor de schow, je moet zoal perfect sporen en wissel leggen om geen vodden te hebben, want dan met bovenleidingen...plus dat je op zijn minst goede en dure panto's nodig heb...dus vergeet het maar, tenzij je een module heb van amper ??n meter, dan zou ik het MISSCHIEN overwegen.....

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Peter

Dat er soms gegevens wegvallen is eigenlijk niet meer dan logisch. In de meeste gevallen rijdt je met ??n panto tegen de rijdraad, dus met de minste onderbreking heb je al prijs Nee, werkende bovenleiding geeft bij digitaal gebruik echt geen meerwaarde.
.


Met voeding via de rails en via de bovenleiding krijg je grote problemen met het op de rails staan van de loks,er andersom op zetten geeft kortsluiting.
De rails als een leiding en de draad als de andere gaat wel maar geeft inderdaad een slechte verbinding .zoals al gezegt
wim

Stefan Appelmans

Er is ook het feit dat met bovenleiding de stroom genomen wordt door 1)de panto en 2)de wielen van ??n kant van de loc.
Dus je moet de E-loc op de goede manier op de rails zetten: Met de goede kant wielen op de goede rail...Na een keerlus is de "kant" van de loc veranderd, en het werkt niet meer.[xx(]

Men kan dan de twee rails tezamen verbinden, maar dan kan men niet meer met stoom of diesel locs rijden.[xx(]

Met digitaal...Dat werdt hoger goed uitgelegd. Maar je moogt ook bovenleiding plaatsen op uw baan maar toch de sroom door de rails nemen.[:)]
stefan.

Greg

Ja dat van die wielen is ook nog een zaak waar je rekening moet mee houden. Toch bij 2-rail, bij 3-rail heb je daar dan weer geen last van.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Michiel

Ik snap de keerlusvrees niet. Hier zijn perfecte werkende oplossingen voor die zeer eenvoudig te installeren zijn.

Als het je uitdaging is om een werkende bovenleiding te construeren, ga je gang! Maar doe het niet om het keerlusprobleem te omzeilen, want dan kom je bedrogen uit. Het middel is dan erger dan de kwaal! [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Greg

Keerlussen zijn 1 zaak, maar je moet ook kijken dat je locs stroom nemen op de goede railas. Even een loc draaien bvb op de draaischijf en je zit al in de problemen.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG