Locloods (diesel, tp III-IV)

Gestart door NowWhat, 24 januari 2009, 16:30:55 PM

NowWhat


ik ben op zoek naar een locloods voor een belgische baan, inzetbaar tp III-IV.
idealiter iets wat een spoor of 5 overspant en waar een tweetal locs achter mekaar in kan.
ik heb al gezocht op de websites van faller, kibri, vollner, ... maar ofwel zijn het dus locloodsen voor een draaischijf, ofwel enkelvoudige of dubbele loodsen met zadeldak en duitse stijl. ik herinner me wel de ombouw van zo'n enkelvoudige loods naar een belgische versie in MSM30, maar dat is niet echt wat ik zoek.

wat ik dus zoek is een locloods type industrie-hangar (blok-structuur, met 'getand' glazen dak) die met wat snij-en plakwerk samengevoegd kan worden tot een groter geheel.
?cht volledige zelfbouw overstijgt mijn mogelijkheden ...

suggesties ?



 

Peter

Enige optie is ze zelf bouwen. In een van de beginnummers van MSM heeft een uitgebreid artikel gestaan,met tekenigen, foto's en plan voor zo'n loods (genre Antwerpen-Dam) te bouwen.
Met vriendelijke groeten
Peter

MARKLINRIJDER

Peter je bedoeld wellicht deze?



Deze van Duitse makelij ben ik momenteel als basis aan het uitwerken.



Groetjes,

David

Peter

David,
je bent ongeloofelijk: een echte kunstenaar.[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

@ David: [:0]

Voor de loods: al eens gekeken bij de onderdelen van DPM? Mij lijkt daar wel iets mee aan te vangen om volledige zelfbouw te vergemakkelijken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

David,ik denk dat het 'zaagtanddak' in de verkeerde richting staat!
Dat moet namenlijk evenwijdig met de sporen lopen en niet dwars over de sporen zoals hier.De kombinatie van zaagtand en plat dak en nogmaals een zaagtanddak  zoals op de tekening is volgens mij h??l onwaarschijnlijk.
Wat w?l mogelijk is : een loods met zaagtanddak waar een aanbouwsel aan gemaakt werd met een plat dak.

L.Rombout ,bang van zelfbouw?? ik heb ooit een Belgische loods gebouwd m?t zaagtanddak op basis van de stokoude maar o-zo-mooie loods van Vollmer.Ik heb toen ook de deuren vervangen door volledig gesloten exemplaren ipv de Vollmer deuren met glas(=on-Belgisch)
Na mijn verhuis en de onvermijdelijke afbraak van de toenmalige baan heb ik dit bouwwerk "gerecycleerd" tot een gewone fabriek (met zaagtanddak) en die staat nog steeds op mijn baan.

Gerrit

Peter

Op Antwerpen-Dam stonden de daken ook dwars over de sporen. Dus blijkbaar bestaan beide varianten. David zou het geheel zo kunnen ontwerpen dat je beide opties kan gebruiken[:D][:D][:D]

Met vriendelijke groeten
Peter

NowWhat

@ marklinrijder:
inderdaad, zo'n type loods met zaagtand-dak.

de loods waarmee je bezig bent lijkt me nu iets waar ik wel nog wat zou durven aan sleutelen.
welk artikel van welke frabricant is dit ?


@ gerrit

volledige zelfbouw daar ben ik niet aan toe. niet zozeer van niet handig te zijn, maar gebrek aan kennis, ervaring ?n ... ?n ... tijd.
ooit eens ...

 

Greg

citaat:
Geplaatst door Peter

David,
je bent ongeloofelijk: een echte kunstenaar.[:D][:D][:D]



Je neemt me de woorden uit de mond.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

arkema

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

David,ik denk dat het 'zaagtanddak' in de verkeerde richting staat!

Een zaagtanddak is bedacht om grote loodsen efficient van daglicht te voorzien in een tijd dat men nog geen goede (plat)daklichten kon maken. Daarom de combinatie van een flauw hellend pannen gedekt dak en vrij steile ruiten. Aangezien men er al gauw achter was dat de ruiten op het oosten, zuiden of westen orienteren leidde tot hoge temperaturen in de onderliggende ruimten (licht wordt door de ruit omgezet in warmte), ging men ertoe over deze op het noorden te ori?nteren (tenminste op het noordelijk halfrond [:p]).
Dit geldt vooral voor fabriekshallen (licht op het werk), bij een locloods is de lichtval in combinatie met warmteontwikkeling misschien minder van belang. Hoe dan ook; een zaagdak heeft een gewenste daglichttoetreding, die is niet per s? afhankelijk van de richting van een gebouw.