Nederbrakel - anno 1920

Gestart door Dirky, 23 januari 2009, 21:56:44 PM

Gerolf

#75
citaat:
Geplaatst door Dirky
... deze keer met onderlegplaten
snap ik niet... wil je nu rechtstreeks gespijkerde rails of rails met "onderlegplaten" [?]
Beide hebben ze hun charmes, ?n hun eigen doel (die platen zijn kostelijk, ook voor het "grote voorbeeld")
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jacques timmermans

#76
Dirky,

dit is een mooi resultaat. Alleen snap ik niet waarom je voor de onderlegplaten een gleuf in de dwarsliggers hebt gevijld of gefreesd. Dit is wel 100 percent voorbeeldgerecht, maar bij het voorbeeld heeft de gleuf een maximale diepte van ca. 10 mm. Reken je dit naar schaal H0 om, dan kom je op een diepte van ongeveer 0,15 mm! Ergo: voorbeeldgerechte gleuven voor de onderlegplaten in de dwarsliggers maken is eigenlijk zinloos en kost bovendien een hoop extra werk waarvan je later bijna niets ziet omdat ze volledig door de onderlegplaten bedekt worden!

Jacques Timmermans

Michiel

#77
Ik vind het resultaat toch wel heel erg goed, maar wat een pokkewerk! [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

#78
Voorlopig blijf ik experimenteren... De (te) diepe gleuven zijn gemaakt om de (te) dikke onderlegplaten te camoufleren. Met het blote oog oogt het aanvaardbaar. De Macro-opnames accentueren teveel de "fouten"...

arkema

#79
Dirky, heb je al gewone nietjes geprobeerd? Vooral van de kleine kun je misschien kloppende haakvormige nagels knippen door het grootste deel van de bodem van het U-tje weg te knippen.
Die onderlegplaten zijn overigens in het grote voorbeeld ook hard nodig om te voorkomen dat de spoorspijkers opzij gedrukt worden door de 'hammerblow' van een passerende stoomloc. Daarmee komt de rail dus los te liggen. Met een onderlegplaat wordt die kracht over 2 spijkers verdeeld en de beide spijkers bijelkaar gehouden. Ze worden overal gebruikt, alleen niet bij licht veldspoor wat niet lang op dezelfde plaats ligt.

Dirky

#80
Met nietjes heb ik idd ook geprobeerd Gert. Het enige nadeel is dat je door de platte vorm van het nietje, de nagel beter direct juist steekt want verdraaien is verdraaid moeilijk... het platte vlak moet zo juist mogelijk gelijnd worden met de spoorstaaf. Met ronde nagels heb je dat probleem niet. 'k Heb inmiddels ook een oplossing gevonden om "snel" nageltjes te maken in reeksen van ca. 30 stuks. Fotoverslagje volgt wel nog.

Michiel

#81
citaat:
Geplaatst door arkemaom te voorkomen dat de spoorspijkers opzij gedrukt worden door de 'hammerblow' van een passerende stoomloc.
Wat is de "hammerblow" van een stoomlok? [?]

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

#82
http://en.wikipedia.org/wiki/Hammer_blow

'k heb het ook moeten opzoeken...[:D]

Michiel

#83
Thanks! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Decapod

#84
(Ik zie deze topic wat laat, dus ik antwoord op alles dooreen, sorry)

Prachtig!
Jij gaat dezelfde richting uit als ik zou gaan (en stilletjes ga).
Nog wat foto's van Nederbrakel:




Vermoedelijk v??r 1914.




Rond 1930.
Zo heb je ook een idee van de buitenzijde, als je dat al niet had.




En nog een pc van de Topbronnen (jaren 30).


Dat van het ballastbed klopt: ca. 5 cm boven de dwarsliggers. Het gebruikte materiaal was toen ook wel wat fijner dan de zware steenslag die nu gebruikt wordt, zeker bij zijlijntjes. Ik denk dat je - om realistisch te blijven - best hoogstens voor code 70 gaat. Ik kan uit de foto's niet meteen afleiden wat het profielgewicht hier was, maar code 70 lijkt me het best (zou zelfs code 55 kunnen zijn). Als je je ballastbed zo uitbeeldt, rijdt je wel best Finescale (RP25/code 88) of zelfs PROTO87/H0Pur. Precisiewerk, maar zoals je nu bezig bent, denk ik dat zelfbouw voor geen probleem zal zijn, zeker[;)]?

De drieassige NMVB-loc in je plannen, is dat een type 7? Dat wordt gemaakt door Jocadis, de bijhorende wagentjes (zoals op de eerste pc) vind je ook in hun gamma (als je dat al niet wist).

Hoe heb je die nageltjes nu gefabriceerd, want daar ben ik wel nieuwsgierig naar ...
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Dirky

#85
beter laat dan nooit...

M'n (toekomstig) project is al in verschillende draadjes geintroduceerd. Het zal idd PROTO87 worden en qua profiel wordt het ofwel code 50 of code 75. Ergens lijken die gemiddeld op de vroegere 50kg/m profielen...

Decapod

#86
Ah, dat is mooi. Toch nog en PROTO-rijder. Die zijn er veel te weinig in Belgi?!
Ik ben zelf bezig met Quevaucamps in PROTO, ook 1900-1914. Wordt een lang zoektocht, maar dat maakt onze hobby net zo fantastisch.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Dirky

#87

nog een Nederbrakel lookalike gevonden, zij het dan spiegelbeeld... station PECQ

Dirky

#88



gevel caf? Leon op Stationsplein... in aanbouw

ThomSten

#89
Prachtig gedaan! Welke materialen gebruik je hiervoor?