Nederbrakel - anno 1920

Gestart door Dirky, 23 januari 2009, 21:56:44 PM

Dirky

#45
dank voor de info Gert...

FOTO IS VERLOREN GEGAAN - ZAL LATER HET ONDERWERP WEER AANHALEN

Heb me net eens bezig gehouden met het maken van de omheining waarvan ik later wel een paar meter van nodig zal hebben. En voor de grap heb ik het deurtje echt scharnierend gemaakt... het kan dus open of dicht [:)]

Gerolf

#46
[:p] Netjes, Dirk. Is dit styreen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

#47
Is dat juiste omheining
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

adrievans

#48
citaat:
Geplaatst door Dirky

en maar vragen... en maar vragen....







thx


Zo te zien aan deze foto`s wel,Vooral de tweede helemaal links naast het stootblok.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Dirky

#49
@ Gerolf,

Ik maak zelden of nooit gebruik van styreen maar zweer nog steeds bij dik papier - dikte van fiches en steekkaarten van vroeger - maar behandeld met dun vloeibare sekondenlijm. Daardoor wordt het steviger, kan je het gladder schuren, is het minder gevoelig voor luchtvochtigheid. Aan de huidige prijzen voor sekondenlijm, 5 flacons voor 1 euro (bij bvb 't Amerikaantje) blijft het onder de prijs van styreen. Een ander voordeel is ook dat het papier blijft absorberen waardoor verlijmingen met sekondenlijm minder zichtbaar zijn daar de overtollige lijm in het papier trekt.
De vertikale planken zijn dus papier, al de rest zijn houten latjes...
De scharnieren zijn gemaakt van wire-wrap draad...

@ Janjozef,

ik heb alles wat er beschikbaar is aan fotomateriaal van die tijd, en niet alleen voor het station van Nederbrakel, bekeken en bemeten en ben er bijna zeker van dat de omheining die langs de straat loopt (welke door Adrievans werd aangeduid) en klassieke 6-feet-omheining is. Nog zelfs vandaag de dag zijn houten planken steeds in voetmaten... je koopt bij de gamme bvb voligeplanken van 2,40m of 2,70m...)
Dus nee, zeker ben ik niet, maar er toch wel dicht bij. Later zijn al die houten omheinigen vervangen door beton-omheiningen. Twijfel er sterk aan of er nog ergens een origineel zou staan! Maar mocht je me op een juister spoor kunnen zetten...

thx

janjozef

#50
De betonafsluiting is nog op de eerste foto te zien en blijkbaar klopt de houten afsluiting toch ook.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Dirky

#51
De foto van Opbrakel dateert van de jaren '50. De foto van Nederbrakel van 1905.
Op postkaarten van Nederbrakel in de 50-tiger jaren zijn alle houten afsluitingen ook al vervangen door betonnen.
... 'k heb vandaag toch weer 6cm omheining gebouwd. 't gaat traag maar 't gaat vooruit!

Dirky

#52
Op die foto van Opbrakel station (hierboven in een vroegere reaktie) zie je de oude sporen. Ik veronderstel dat die nog ?genageld? waren? En dat ik,  als ik die wil nabouwen in schaal HO, best gebruik maak van profielen van 2,1mm? Misschien kan iemand me ook verder helpen aan details van die nagels?

thx

jacques timmermans

#53
Dirky,

als je railprofielen wilt nagelen moet dit met zgn. onderlegplaten gebeuren zoals het ook bij het voorbeeld gebeurde. Nagels en deze, uit gezwart plaatijzer gestampte railplaten en bijpassende nagels kun je bij http://www.hobby-ecke.de/ verkrijgen.

Let wel, dat je bij het gebruik van genagelde code 83 railprofielen sommige oudere rijtuigen niet kunt inzetten omdat deze met de wielflenzen over de nagels lopen.

Jacques Timmermans

Dirky

#54
Dank je voor de info Jacques. Ik bestel alvast het "probeersetje".

Als ik de intro lees op de site zie ik dat in Duitsland voor Epoche I en II het railprofiel nog lager was en ik dus nog kleiner dan code 83 zou moeten gaan... Hier in Belgie zal dat wel niet anders geweest zijn? of toch?

Dirky

#55
"Schnupperpackung HO Code 70" vandaag toegekomen. Ziet er zo fragile uit als je vergelijkt met bvb Fleischmann rails...
Maar mooi! dat in alle geval!

Dirky

#56
Gisteren een eerste lengte zelfbouwrail geprobeerd en het valt niet echt mee. De nageltjes zijn zo klein dat ik ze amper kan vasthouden. Een pincet is ook niet ideaal omdat de nageltjes vrij gemakkelijk verdraaien.
Ik vind geen specifieke tools i.v.m. zelfbouwrails (behalve kalibers) en zal dus wel zelf eerst een toolke maken om het nagelen te vergemakkelijken...

Wordt vervolgd!

Michiel

#57
Dirk, is een aangepast versie van dit ding geen optie? Als je nageltjes van staal zijn, ten minste, en niet van messing of zo (wegens magnetisch werking om spijkertje vast te houden). In plaats van hameren, duw je het spijkertje in het hout. Mogelijk dat je hiermee niet dicht genoeg tegen de spoorstaaf kan werken. Ik geef het maar mee ter overweging.

groeten,

edit: bronvermelding: Peter Post Werkzeuge
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

#58
Het is idd iets in die zin waar ik aan denk...

Dirky

#59
Ontgoocheld? [V]
Mijn eerste indruk bij het openen van de Schnupperpackung van Hobby-Ecke, een zelfbouwwissel en een meter recht spoor, had zoiets van Waw!!! Mooi, klein en fijn [:)]
Gisteren wou ik dan uiteindelijk het ?nagelen? beginnen en bij het nameten van de koppen van de nageltjes lijken die zooooo groooot dat alle Finescale impressie verloren gaat. De kop zelf meet 0,95mm x 1.92mm wat in werkelijkheid overeenkomt met 83mm x 167mm. Nu, in werkelijkheid zijn die nagelkoppen bij benadering 50mm x 25mm!
De samples die ik vanuit de States gekregen heb, een tiental nageltjes, zijn zelfs nog iets groter.

Wat nu? [:(]