Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Nederbrakel - anno 1920

Gestart door Dirky, 23 januari 2009, 21:56:44 PM

Dirky

#285
Zal uitproberen worden... ik wil hoe dan ook de voegen vrij diep houden en de kopjes bol...

deze kasseien wil ik hebben op schaal:

bron: weet ik niet meer... ooit ergens geplukt van 't internet.

Omdat de vele verschillende vormen niet na te maken zijn - 'k heb wel geduld maar te weinig tijd - heb ik voor bollere koppen gekozen. Met het blote oog valt het mee.

Dirky

#286
een nieuwe kassei-poging:

Ditmaal plastiline gebruikt om het patroon te maken. Inmiddels een silicone mal van gemaakt die nu een paar dagen moet uitharden... Dan zien we verder!





Een print-out gebruikt om een nieuwe gevel te proberen. Macro-opnames uit den boze! Met het blote oog op iets van afstand wel goed:


marc goovaerts

#287
Dat ziet er al heel wat minder versgekuist uit en heel wat onregelmatiger in de kleuren. En dus realistischer. Heb je eventueel photoshop op je computer staan ?

Dirky

#288
Photoshop heb ik niet Marc en 'k heb er vermoedelijk ook geen aanleg voor om het te gebruiken. Maar ik besef wel dat het een beter resultaat zou kunnen geven dan mijn AutoCad gedoe.

marc goovaerts

#289
Ja, en moest ik autocad kennen en hebben...
Het was maar een idee dat dan misschien anderen zouden kunnen gebruiken: in Photoshop zit er een filter 'clouds'. Die doet wat hij zegt: at random onregelmatige wolken maken. Die kan je dan eerst omzetten naar de 'vervuilingskleur'. Bovenop je propere steentjes laden in een nieuwe laag. Deze laag transparant zetten. De hoeveelheid transparantie geeft de gewenste 'vervuiling'. Misschien heeft ??n van jouw programma's gelijkaardige mogelijkheden ?

Dirky

#290
AutoCad kent het woord random niet Marc... (of ik heb de functie nog niet gevonden [:)] - dat kan ook)
Wat ik wel kan doen is een ge-photoshopped kleurenpatroon als achtergrond gebruiken (jpg of bmp) en daarop mijn voegen zetten. Misschien kan jij me een jpg maken met verschillende soorten rood en andere baksteenkleuren. Daarop zet ik dan mijn voegwerk voor H0 en voor N en we zijn allebei tevreden [;)]


Dirky

#291
Vanop de juiste afstand ziet de papieren gevel er best goed uit. Alles wat verder dan een 60 a 70cm ligt van de "kijker" kan op dezelfde wijze gemaakt worden. Enkel de dichte huizen ga ik nog met de hand graveren.



Niet mijn gewoonte maar met de N-schaal (?) baksteenplaten van Vollmer vind ik het resultaat ook niet mis. De stenen meten in de hoogte net 1mm wat "iets" teveel is maar helemaal niet opvalt.


Dirky

#292
Afgietsel van de kasseien is een mislukking. De siliconemal heeft opstaande voegen van meer dan 1mm waardoor de holtes moeilijk gevuld geraken. Ik dacht dat trillen van de mal voldoende zou geweest zijn maar "noppes"...
Voor een volgende poging ga ik me eerste een vacuumklok maken. Ik denk hierbij aan een "pelicase", de gekende amerikaanse luchtdichte valies (http://www.pelishop.com/peli-iM2050-storm-case.html). Daar zet ik dan mijn stofzuiger op...






het probeersel is wellicht nog bruikbaar voor kleurentesten en misschien later voor een pleintje met veel putten die ik met tarmac kan opvullen [;)]... maar da's niet voor mijn huidig tijdperk!

marc goovaerts

#293
Nu eerlijk gezegd zien die er (bovenste foto) niet zo slecht uit. Lekker onregelmatig.
Met wat 'opvulsel' hier en daar, wat mos ginder, denk ik dat er heel wat slecht onderhouden kasseistraten (en sommige steegjes hier in t'Stad) er nu wel degelijk zo uitzien.
Maar ja, in 1920 werden ze waarschijnlijk wel onderhouden.
Misschien kan je mal nog dienen voor iemand die een zo'n straatje '90 jaar later' nodig heeft [;)]

Vergeet niet ons een uitgebreid verslag te geven over je vacuumklok !

evan

#294
Jammer van die voegen want de "kopjes" zien er heel goed uit.  Ik krijg al zin om ze in te kleuren[:D]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirky

#295
die voegen zijn niet echt een probleem Evan. De randjes die je ziet tussen de koppen zijn in 95% van de gevallen dieper dan de koppen. In principe verdwijnen die dan in het uiteindelijke "voegsel".

Met de vorm van de koppen ben ik zeeeeeeer tevreden. Die zijn - alhoewel ik het zelf zeg  [:)]- geslaagd.

Voor de volgende reeks kasseien ga ik:
1. De oppervlakte van de plastiline vlakker maken door die te "gieten" i.p.v. te rollen. (Door verwarmen wordt de plastiline vloeibaar)
2. de voegen iets minder diep proberen in te drukken.

maar sowieso volgt eerst de vacuumklok...

Dirky

#296
ben nog niet op zolder gaan zoeken naar een gepaste koffer... dus nog een beetje Vollmer-muurplaat-huisje...

ToThePoint

#297
citaat:
Geplaatst door Dirky

die voegen zijn niet echt een probleem Evan. De randjes die je ziet tussen de koppen zijn in 95% van de gevallen dieper dan de koppen. In principe verdwijnen die dan in het uiteindelijke "voegsel".

Met de vorm van de koppen ben ik zeeeeeeer tevreden. Die zijn - alhoewel ik het zelf zeg  [:)]- geslaagd.

Voor de volgende reeks kasseien ga ik:
1. De oppervlakte van de plastiline vlakker maken door die te "gieten" i.p.v. te rollen. (Door verwarmen wordt de plastiline vloeibaar)
2. de voegen iets minder diep proberen in te drukken.

maar sowieso volgt eerst de vacuumklok...



Insmeren van de mal met een borstel alvorens te gieten is wat ik doe. Dan ook trillen.
Met het insmeren met borstel moet je wel de tijd in de gaten houden.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

#298
citaat:
Geplaatst door Dirky

ben nog niet op zolder gaan zoeken naar een gepaste koffer... dus nog een beetje Vollmer-muurplaat-huisje...




Ziet er mooi uit Dirk

Ik ga uw schilderstapetruc morgen ook eens proberen.
Ik ben benieuwd.
Heb nog een andere muurplaat gevonden die 0.9mm stenen heeft.
Zal morgen eens een pic posten.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Dirky

#299
dit raam is niet met schilderstape maar met plastiekfolie gemaakt. Maar volgens eenzelfde principe...