Nederbrakel - anno 1920

Gestart door Dirky, 23 januari 2009, 21:56:44 PM

Dirky

Tot de laatste seconde v??r ik me hier op dit forum aansloot was ik er nog vast van overtuigd binnen enkele jaren een spoorbaan te hebben met hoofdzakelijk Duitse stoomlocs, Duitse stations en Duitse scenery all over?.
Feitelijk besefte ik gewoon niet dat Belgisch ook z?n charme heeft!

Nu, in ?t kort? als ik de komende maanden evenveel van jullie kan blijven leren aan het tempo van de voorbije 14 dagen zie ik me wel tot dingen in staat waar ik zelfs niet kon van dromen? mijn welgemeende dank hiervoor!

Het startsein voor project ?Brakel anno 1905? is gegeven.
Het duidelijkste overblijfsel van de lijn 82 door Nederbrakel ? het stationsgebouw ? is helaas enkele jaren terug gesloopt. Niet getreurt, Escanaffles heeft een identiek stationsgebouw en dat volstaat om een geloofwaardige copie te maken op schaal HO. Ook een handvol postkaarten helpen me zo dicht mogelijk bij de realiteit te blijven. Een kleine kilometer verder staat het bedrijf Top Bronnen dat gretig gebruik heeft gemaakt van het spoorwegennetwerk om hun drank uit te voeren. Ook een mooi tafereeltje!
Maar alles zal vallen of opstaan met de luchtfoto?s van 1950 die hopelijk volgende week in mijn bus vallen. Die moeten alvast de spoor-lay-out verduidelijken.
Wat het rollend materiaal betreft heb ik van jullie al ?t een en ?t ander gehoord waar ik moet zoeken?

Voorlopig ga ik tijdens het verdere zoek- en tekenwerk een baan aanleggen met de oude M-sporen. Op die manier kunnen de kleinkinderen meegenieten (ben een vrij jonge opa van 50) en zijn verdere aankopen meer verantwoord tegenover oma!

Nu heb ik alweer een vragenlijstje klaar:

-   wanneer verschijnen de eerste telegrafie mastcomplexen op de stationsgebouwen? Veel postkaarten van stations tonen die complexe masten, andere niet.
-   Anno 1905 lijkt ? in Brakel althans ? geen enkel sein langs de sporen te staan?
-   De tram moet ik er ook bijnemen. Enige hint waar ik heen moet om of het model, of tekeningen te vinden? De tramstatie op de foto was de eerste halte na de halte waar mijn overgrootouders het tramcaf? uitbaatten?
-   Kan ik ergens een duidelijke foto vinden hoe men tewerk ging om het tramspoor met het treinspoor te laten kruisen?
-   Qua gereedschappen zoek ik nog miniatuur plooibankje voor zeer fijn werk.


Mijn grootste probleem voor ?t ogenblik is gebrek aan algemene documentatie. Tot vorig jaar lagen al mijn hobbies nog in de richting van vliegen, modelvliegen, zweefvliegen, motorvliegen en vliegtuigbouw? de kasten zitten vol luchtvaart boeken. Het boekenvak ?treintjes? bevat enkel de catalogi van Marklin van 1959 tot ergens in de jaren 70 en een pak ?hobby bulletins?van de tijd van toen.
Vandaar dat ik een scan uit een boek i.p.v. een titel in vele gevallen ten zeerste apprecieer zodat ik niet in 1 klap tientallen publicaties moet aankopen.

Hopelijk gaat dit verhaal verder? en verder? en kan ik jullie ook meeslepen in mijn avontuur!

Met dank,

Dirk

IMGhttp://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Nederbrakel%20station/Nederbrakelzichtopsporen1.jpg/IMG

martintje

#1
Dirk

1 fan heb je er al bij [:)] ben gek op die vroege stoomtrammetjes
Ik kan het op de foto niet goed zien, wat voor tramlocje ervor staat, maar wellicht dat het kitje van erwin Werps erbij past
ik heb helaas geen enkele kennis over de belgische tramwegen.
In een eerder nummer van de MSm staat een artikel over dat specifieke lokje.
Voor de rest, ga gauw bouwen, ben zeer benieuwd naar het vervolg.
ook het plooibankje heeft een paar nummers gelden in de MSM gestaan geloof ik ( al begin ik nu te twijfelen of het niet de railmagazine was)
Ik zal morgen de bladen hier even doorspitten welk dat ook al weer was
Mvg Marty

Gerolf

#2
Spoorkruisingen tram/trein: met stomers geen probleem voor de rails (zelfbouw kruising zal je waarschijnlijk wel moeten doen)
Trams: neem eens contact op met Roderik, of bekijk zijn bijdragen op dit forum.
Dat plooibankje heeft in een recente MSM gestaan. Het staat ook nog op mijn verlanglijstje...

... en natuurlijk zijn we erg ge?nteresseerd in dit project [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

2230

#3
Hehe, nog iemand die niet ver van mijn deur woont [:D]

Wist u dat de oude trambedding er nog steeds ligt ??
Voor foto's stuur gerust een bericht.

Groeten
Ruben

Mr-tsjoektsjoek

#4
Kijk hier eens :

http://www.minitair.be/product_info.php?cPath=62&products_id=9162

Dit is de Hold en Fold. Dit werd besproken in MSM.
Het is verkrijgbaar in volgende maten : 5 - 10 - 14 - 20 cm.
Persoonlijk heb ik de 14 cm aangeschaft en ben er zeer tevreden over.

Gevonden op Wikipedia onder 'Telegrafie' :

In 1843 kwam een doorbraak met de uitvinding van de elektrische telegrafie.
Voor de spoorwegen betekende de telegraaf een enorme verbetering voor de communicatie tussen stations en daarmee voor de veiligheid.

Het is moeilijk te bepalen wanneer de telegraaf zijn intrede deed in bepaalde stations. Waarschijnlijk zal dat wel gegaan zijn zoals de intrede van de elektrische tractie : de belangrijkste lijnen eerst, en stukje bij beetje de rest...

Roderik

#5
citaat:
Geplaatst door Dirky





Always be modelling!

Dirky

#6
Dank voor de snelle en vele reakties.

Dat zal vermoedelijk een (de) zelfde tram zijn. Die lijn liep van Oudenaarde tot in Geraardsbergen.

En Ruben: 'k Weet idd nog veel stukken bedding liggen maar niet het gehele traject is me duidelijk. Foto's zeker welkom!

Roderik, kan jij me verder helpen aub?

thx

Dirk

Roderik

#7
citaat:
Geplaatst door Dirky





GEZOCHT: Nieuw toestelbord. Vorig model kapot gegaan wegens kwijlkortsluiting!

Wat het spoortraject betreft van die lijn:
Ik heb ergens nog een oude stafkaart liggen met Geraardsbergen er op. Hoeveel van Geraardsbergen er op staat weet ik niet, maar wie weet.
Always be modelling!

Gerolf

#8
Op de vorige MOBOV-tentoonstellingen was er iemand die plannen bij had van trajecten, ook van tramlijnen. Wie weet ook van Brakel?
Misschien kan Stefanic je aan een contactadres helpen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

#9
Ben deze namiddag toerke gaan rijden en met enkele luchtfoto's de restanten van zowel het tramtraject Oudenaarde<>Brakel als de spoorlijn 82 Zottegem<>Ronse gaan bekijken. Idd nog veel beddingen te zien...

Hopelijk kan ik plannen/tekeningen/schetsen ??? vinden om het trammeke te bouwen...

Dirk

Gerolf

#10
Van een dergelijk lokje heb ik een plan. Stuur me maar een pm.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

2230

#11
Hallo iedereen,

Een tijd geleden heb ik een heel groot stuk afgewandeld en afgefietst van de spoorlijn.

Wat je ook kan nog terugvinden en weet niet of er veel zijn die dit weten, is de aftakking van de spoorlijn van L89 (Denderleeuw - Kortrijk (via Zottegem uiteraard)).

Op vele kaarten is de spoorlijn soms niet terug te vinden, alhoewel ze er nog ligt.

Hier een klein kaartje om te verduidelijken. Hier zie je de aftakking. De stippellijn onderaan is de spoorlijn, verder is er niets meer aangeduid, maar de bedding ligt er nog.[;)]

(Is de eerste keer dat ik hier wat experimenteer met foto's plaatsen, dus men excusses bij fouten [:D])




@ Dirk: als ik tijd heb zal ik er werk van maken om wat foto's naar u op te sturen.


Groeten
Ruben

arkema

#12
Prachtig! ik sluit me geheel an bij Marty, smalspoor-stoomtrams zijn een belevenis op zich en wat gemakkelijker op klein oppervlak realistisch te krijgen dan hoofdspoor-thema's. Uiteraard zijn er verschillende kleinserie-fabrikanten die een en ander  aanbieden, maar soms is dat model wat jij zoekt er nou net niet bij; bereid je voor op enige teleurstellingen. En dat terwijl het leukste is om 'jouw' zelfgekozen trammaatschappij tot achter de komma zelf nabouwen.
Ik ben vanwege Rhenen begonnen alle materiaal van de NBM te verzamelen en heb inmiddels een behoorlijke collectie boeken, tijdschriften, scans, foto's enzovoort. En dat is ook de eerste stap. Met een beetje geluk is er een boek verschenen over jouw lijntje en is die antiquarisch nog te krijgen. Dan volgt een internet-speurtocht langs alle foto's van plaatsen langs de lijn en trammaterieel. Ik hoop dat in Belgi? ook iemand het initiatief heeft genomen in de afbraak-tijd of daarvoor foto's te maken en het materieel te inventariseren.
En schroom niet te vragen. Zowel om informatie als om tips bij zelfbouw. Ik heb inmidels een motor- en bijwagen van de NBM gefabriceerd, alsmede een stoomtram en een rangeerloc, daarnaast wat goederenmaterieel. Ik ga uit van low-budget; niet omdat ik het de kleinserie-fabrikanten niet gun, maar er is erg weinig van de NBM in model.Verder vind ik het ook veel te leuk zelf te bouwen.
Veel succes en ik ben benieuwd naar de voortgang!

loebaske

#13
Dirk, ik heb men jeugd doorgebracht in Horeke (vroeger St. Maria Horebeke, met de fusie met Kornelis Horekee is dat nu Hoerebeke)
Enne Ruben, soms is de wereld klein voor modelbouwers [;)][;)]

Dirky

#14
Zelf woon ik dichter bij Horebeke dan bij Nederbrakel. Boven op de Leberg met zich op Horebeke [:)]

Vandaag heb ik het kadastraal plan (welk jaartal weet ik nog niet) van het Stationsgebouw "besteld". Dat zou alweer een pak juiste maten moeten weergeven... Op eBay een oude postkaart op de kop kunnen tikken met zicht op het station en de goederenloods. Gedurende het weekend wat vaardigheden getest. Boomkes en struiken, kasseibaantje, baksteenmuur... foto's volgens van zodra de resultaten "bevredigend" zijn...

Dirk