Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

pendeltrein met de ecos centrale

Gestart door zeilfreakje, 22 januari 2009, 13:07:23 PM

zeilfreakje

Hoi treinvrienden ik ben hier bezig met mijn ecos om een beetje te proberen nu ik zou graag op mijn minibaantje een pendeltrein laten rijden nu heeft er dit al iemand gedaan en zo ja hoe gaat dat juist in zijn werk aub ik kan namlijk nie goed ana uit aan de uitleg in de brochure van de ecos groetjes benny

teessee

pg 22 ecos handleiding:

15. Treinen laten rijden in 'shuttle train'modus
Twee begrippen zijn belangrijk
1)Shuttle train line: het stuk spoor waarop de trein voorwaarts en achterwaarts dient te rijden, het shuttle trein traject
2)Loco in shuttle train mode: Loco (beweging) die dynamisch is toegewezen aan een shuttle trein traject en heen en terug beweegt

---A-----B----------------------C------D---

A)Station 1
B) Rempunt voor station 1
C) Rempunt voor station 2
D)Station 2

De rempunten (b en c)kunnen op verschillende manieren gerealiseerd worden, contactrails, reed-contacten, terugmelding door een bezetmeldingsdecoder (bij gebruik van 3rail door middel van stroomverbruik detectie Viesmann 2533)
Al deze meldingen gebeuren door een S88-contact zoals die 5233 aan te sluiten op de ecos-centrale door middel van de s88 kabel.
Je moet daarbij de uitgangen van de s88 decoder (zie pg 19 vd handleiding)
Daarbij laat je weten welk apparaat als welk adress herkent zal worden, het eerste s88-apparaat dichts bij de centrale zal nrs 1 to 8 krijgen (viesmann 5233 heeft 8 aansluitingen), eventueel 1 tot 16 (Het viasmann s88 terugmeldingscontact dat werkt via terugmelding via de massarail heeft 16 aansluitingen)
Hierna moet je de shuttletrain uitschrijven zoals uitgelegd op pg 22.
Je geeft een naam aan je shuttle trein traject
Je geeft het rempunt in van station 1,
vb: S88-Module 1, contact 3
en de tijd dat je wilt dat de trein in beide stations samen blijft staan.
Als je wil dat de trein 10 seconden blijft staan in het station geef je dus een tijd in van 20 seconden
Je geeft het rempunt in van station 2,
vb: S88-Module 1, contact 1
Afsluiten door op het vinkje te klikken

Je laat nu de trein rijden op het traject tussen de twee stations. Terwijl hij rijdt klik je op het logo van het treintje met de sleutel,
dan shuttle train
dan op de naam van de gewenste shuttle trein

om te stoppen hetzelfde maar be?endigen shuttle trein
De trein blijft dan wel gewoon rijden en je moet hem dus manueel tot stilstand brengen.

Best schakel je de shuttle trein modus maar in tussen de twee station, niet als hij op ??n van de rempunten staat omdat de centrale hier problemen mee heeft (vooral bij oudere decoders)

Hopelijk iets duidelijker nu, hoewel een verschrikkelijke uitleg om neer te schrijven.
Tom

zeilfreakje

dag tom ik ben geen kenner van dit alles maar ik zit met c rails van marklin wat is de makkelijkste manier dan aub groetjes benny

Greg

Met C-rails is het het makkelijkste om uiteraard die S88 te kopen.
En aansluiten doe je best als volgt: je maakt je blokken door de railstaaf door te zagen en aan de onderkant de contacten die de 2 railstaven verbinden ook door te zagen. Die doorgezaagde railstaven kan je dan verbinden aan de S88 module.
De wielen van je loc/wagonnen zorgen dan voor de stroomverbinding tussen de 2 railstaven, en als de S88 de stroomverbinding detecteerd dan wordt dat blok als bezet beschouwd.
Let wel dat je wagons moeten voorzien zijn van 3-rail assen, dus met geleiding. De 2-rail assen zijn voorzien van isolatie omdat je anders kortsluiting zou krijgen bij 2-rail, en deze geven de stroom dan niet door tussen de railstaven.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

teessee

Bij c-rails kan je bovenstaande methode gebruiken zoals Greg voorstelt. Hiervoor heb je een s88-module nodig zoals Viessmann 5217, hierop kan je dan 16 contactblokken aansluiten. Er wordt gedetecteerd of er verbinding is tussen beide railstaven via de wielen van de loc of wagon. Voordeel; alle wagens die op het meldblok staan worden gedetecteerd.
Als je niet wil beginnen zagen aan je rails kan je eventueel werken met het middencontact van de rail, dan gebruik je de terugmelddecoder mer railbezetmelder 5233. Hierop kan je 8 ge?soleerde middengelijders aansluiten.
Nadeel; De decoder detecteert enkel stroomverbruik, een wagen die over de rail rijdt zal niet opgemerkt worden.

Zelf heb ik tot op heden enkel gebruik gemaakt van de bezetmelder 5233, niet uit voorkeur maar enkel omdat ik nog met oude m-rails werkte.
Er zijn natuurlijk ook andere merken die dergelijke decoders op de markt hebben.
Tom

Memling

Men kan ook de S88 module van LDT gebruiken.
Met ??n module kan met 8 secties bewaken.
Dus, ??n module, vier pendels op stroomverbruik. Dus ook duw en trek treintjes kan men laten pendelen als er maar een verbruiker in het stuurrijtuig zit.

Opgepast:
De afstand dat de trein REMT, uitloopt is deze uitloop die in uw decoder ingesteld is.
Dus, normaal pendelen, en dan de uitloop/optrek uitschakelen van de lok en de pendeltrein stopt veel vroeger.

spoorse groeten

Memling