I.B. of mobile station

Gestart door n/a, 30 april 2005, 14:34:13 PM

Steven86

#45
Als je Intellibox gaat, schaf dan meteen ook een tweede reserve centrale aan. Uhlenbrock slaagt er namelijk niet in iets te herstellen in een normale tijdsspanne. Ik reed Intellibox, en toen ging die defect. Ik wacht nu al 3 maanden op de herstelling!!!

Ik was een tevreden Intellibox gebruiker maar niet langer. Een centrale van 450 EUR die stuk gaat op een relatief kleine baan, zonder computerautomatisatie. Als reden van het stuk gaan: "de Intellibox kan niet goed tegen kortsluitingen op het spoor, tenzij je er een booster tussen zet". Hallo? Hoe hebben ze dat ding dan gedesigned? Zonder keurige kortsluitingbeveiliging? Vervolgens meer dan 3 maand in de herstelling??? Dat noem ik boerenbedrog.

Ik ben ondertussen met MobileStation begonnen als tussenoplossing. Ik heb 2 MobileStations en ook op de baan van de kinderen zitten MobileStations. Alhoewel slechts een fractie van de prijs van de Intellibox, werken die dingetjes zeer betrouwbaar. Het gebruikersgemak is een veelvoud van de Intellibox.

Het enige wat ik aan functionaliteit 'mis', is dubbeltractie. Maar dat is zeer relatief. De beste dubbeltractie is een tweede loc zonder motorisatie.

En ik heb maar ??n nadeel met de programmering van decoders. Een TAMS decoder kan je wel programmeren, maar bij het wijzigen van het adres neemt hij een random adres tussen 1-80. Daar kan ik mee leven. Het ligt trouwens aan de TAMS decoder, niet aan de MobileStation.

Er wordt in dit draadje heel wat gelachen met de Central Station die nog moet komen. Met de MobileStation werd ook gelachen... ten onrechte is gebleken. De MobileStation is al goed ingeburgerd.

Ik weet voor mezelf ??n ding: als de Central Station net zo betrouwbaar is als de MobileStation of de Central Unit van M?rklin, zal Uhlenbrock voor M?rklin rijders zijn Intellibox snel weer mogen inpakken tot ze een decent kwaliteitsniveau halen.

n/a

#46
citaat:
Als je Intellibox gaat, schaf dan meteen ook een tweede reserve centrale aan. Uhlenbrock slaagt er namelijk niet in iets te herstellen in een normale tijdsspanne. Ik reed Intellibox, en toen ging die defect. Ik wacht nu al 3 maanden op de herstelling!!!

Ik was een tevreden Intellibox gebruiker maar niet langer. Een centrale van 450 EUR die stuk gaat op een relatief kleine baan, zonder computerautomatisatie. Als reden van het stuk gaan: "de Intellibox kan niet goed tegen kortsluitingen op het spoor, tenzij je er een booster tussen zet". Hallo? Hoe hebben ze dat ding dan gedesigned? Zonder keurige kortsluitingbeveiliging? Vervolgens meer dan 3 maand in de herstelling??? Dat noem ik boerenbedrog.



Heb je die Intellibox rechtstreeks aan Uhlenbrock gezonden, of zit er een vertegenwoordiger tussen?

En zo te zien heb je minstens 80,-- teveel betaald voor je Intellibox.

Er zit een uitstekende kortsluitbeveiliging in de Intellibox. Maar als er door een ontwerp fout/ aansluitfout een te grote interne weerstand in je baan zit, dus een te groot spanningsverlies, dan zal geen enkele kortsluitbeveiliging juist werken. Dus ga eerst eens na of jij je baan wel op voldoende plaatsen hebt aangesloten, en ga dan wijzen naar een product dat door velen naar tevrdenheid wordt gebruikt. Bij normaal gebruik gaat geen enkele digitaal systeem kapot, het gaat alleen kapot als het verkeerd wordt aangesloten of gebruikt, en of dat product nu van producent A is of van procucent B doet niet terzake.

Steven86

#47
De Intellibox is ingezonden bij de Belgische distributeur van Uhlenbrock. Dat zou moeten volstaan. Het is hun vertegenwoordiger, niet de mijne. Trouwens, verzenden van pakketten Belgi? - Duitsland hoeft slechts 2 dagen te duren. Reken 2 dagen heen, 2 dagen terug en dan zijn ze nog 2 maand en 3 weken bezig.

De prijs die ik betaald heb is inderdaad niet de prijs als je hem rechtstreeks in Duitsland aanschaft. Men zou denken dat aankopen via de Belgische verdeler een service zou waarborgen en dat daarom hij een marge neemt, maar mijn ervaring leert dat het anders kan zijn.

Wat mijn baanontwerp betreft, dat is zeer eenvoudig. Ook elektrisch. Uiteraard heb ik alles nagekeken nadat de Intellibox opsmeulde. Er is niets fout met mijn bedrading. De MobileStations leven nog steeds.
Dus, ja - ik heb eerst alles nagekeken vooraleer ik wijs naar een produkt dat door velen naar tevredenheid wordt gebruikt. Als hij werkt, hoor ik daar ook bij. Dat zegt echter niets over de slechte service van Uhlenbrock. Wat dat laatste betreft, heb ik ook andere ervaringen. Al eens een mail naar Uhlenbrock gestuurd? Ik wel: wordt nooit beantwoord. Nu al een jaar geleden. Zelfs geen ontvangstmelding zoals anderen (Roco bv. het keurig) doen.

Ik betwijfel ten zeerste dat de Intellibox een goede kortsluitbeveiliging heeft. Zowel op Duitse, Nederlandse modelspoorfora komt steeds twee klachten weer over de Intellibox weer: a) spontane resets b) stuk gaan na een ordinaire kortsluiting (veroorzaakt door een ontspoorde trein of zo).

Je theorie dat geen enkel digitaal produkt kapot gaat bij normaal gebruik, vind ik heel sympathiek maar het is helaas theorie. Opdat je theorie zou standhouden, zouden er geen ontwerpfouten mogen zijn in deze produkten, zouden de componenten die gebruikt zijn allemaal 100% kwaliteit moeten zijn etc. Zo zit de werkelijkheid niet in elkaar.

citaat:
Geplaatst door Max

Heb je die Intellibox rechtstreeks aan Uhlenbrock gezonden, of zit er een vertegenwoordiger tussen?

En zo te zien heb je minstens 80,-- teveel betaald voor je Intellibox.

Er zit een uitstekende kortsluitbeveiliging in de Intellibox. Maar als er door een ontwerp fout/ aansluitfout een te grote interne weerstand in je baan zit, dus een te groot spanningsverlies, dan zal geen enkele kortsluitbeveiliging juist werken. Dus ga eerst eens na of jij je baan wel op voldoende plaatsen hebt aangesloten, en ga dan wijzen naar een product dat door velen naar tevrdenheid wordt gebruikt. Bij normaal gebruik gaat geen enkele digitaal systeem kapot, het gaat alleen kapot als het verkeerd wordt aangesloten of gebruikt, en of dat product nu van producent A is of van procucent B doet niet terzake.


n/a

#48
Reperaties rechtstreeks aan Uhlenbrock aangeboden duren 3 tot 6 weken. Als het langer duurt, moet je niet richting Uhlenbrock in Duitsland wijzen, maar je beklag doen bij de vertegenwoordiger, waar je hem hebt aangeboden. Die is verantwoordelijk voor de tijdsduur, niemand anders. Zelf ooit eens de proef op de som genomen, een IB rechtstreeks naar Uhlenbrock gezonden, en een ander Uhlenbrock product via de vertegenwoordiger ter reperatie aangeboden. Resultaat IB binnen 6 weken retour, andere product is 5 maanden onderweg geweest.

Steven86

#49
Ongelofelijk wat een verschil dan. Vind je niet dat Uhlenbrock dan wat strenger voor zijn vertegenwoordigers zou mogen zijn. Al bij al is het de firma die de vertegenwoordigers en de distributeurs aanduidt en niet de klant...

In mijn dossier, heeft de vertegenwoordiger heeft mij gemeld dat de IB in Duitsland is en dat ze er mee bezig zijn... Het is voor mij bijna niet te achterhalen bij wie nu de vertraging ligt, bij de vertegenwoordiger of bij Uhlenbrock. Op basis van jouw ervaring is het zeer goed mogelijk dat de langste vertragingen op het niveau van de vertegenwoordiger zitten.

Overigens, heb ik hier een Uhlenbrock Mobile Station adapter liggen die ik aan mijn Intellibox ga hangen zodra ik die terug heb; dan zou ik met 3 rijregelaars (2 op de IB, 1 MoSta) i.p.v. 2 kunnen werken.
Ik ben benieuwd wat dat betekent in gebruiksgemak.

citaat:
Geplaatst door Max

Reperaties rechtstreeks aan Uhlenbrock aangeboden duren 3 tot 6 weken. Als het langer duurt, moet je niet richting Uhlenbrock in Duitsland wijzen, maar je beklag doen bij de vertegenwoordiger, waar je hem hebt aangeboden. Die is verantwoordelijk voor de tijdsduur, niemand anders. Zelf ooit eens de proef op de som genomen, een IB rechtstreeks naar Uhlenbrock gezonden, en een ander Uhlenbrock product via de vertegenwoordiger ter reperatie aangeboden. Resultaat IB binnen 6 weken retour, andere product is 5 maanden onderweg geweest.



n/a

#50
Ik weet niet of jij als een uniek persoon bent uitgerust met drie handen, en een stel extra ogen, maar een normaal mens kan hooguit twee rijdende treinen in de gaten houden. Dus zal het geen verbetering zijn.
De enige verbetering is dat je met je Mobiel Station wissel kan bedienen. Voor de rest lijkt het mij geen toegevoegde waarde hebben.

Steven86

#51
Ik heb niet echt drie handen etc., maar ik heb wel:

a) dubbelspoor, daar rijden locs op
b) een station, daar kan ik rangeren terwijl de andere locs rijden
c) kinderen, die graag meerijden

Dus: 3 rijregelaars, betekent dat we met drie kunnen rijden.

Mijn baan is niet geautomatiseerd en de wissels sturen we met de hand.

Dus, qua toegevoegde waarde zie ik al minstens:

a) ik kan via de MobileStation mijn locs sneller ingeven
b) ??n van ons kan dan extra meerijden. Nu zijn het maar twee personen.
c) als er 3 locs rijden, zijn er 3 onmiddelijk be?nvloedbaar; elk zijn regelaar



n/a

#52
Probleem voor Uhlenbrock is dat de IB steeds meer mogelijkheden krijgt, maar daardoor ook voor een steeds grotere groep moeilijker te gebruiken wordt. Een IB is in principe een goed apparaat, maar door alle veranderingen die er momenteel plaatsvinden in de digitale wereld (bidirectionele DCC, MFX)wordt het ook voor de makers van de IB steeds moeilijker dit proces te volgen.

De nieuwe IB kost qua adviesprijs maar 50 euro minder dan het central station van Marklin moet gaan kosten. Bovendien verstaat het geen mfx. Terwijl marklinisten vroeger het voordeel hadden dat ze veel meer financieel voordeel hadden dan. Want een control unit 6021, interface, keyboard, extra rijregelaar waren te samen veel duurder dan een IB waarin dit alles geintegreerd zat. Waarom dacht je dat een IB eruit ziet als een control unit.