I.B. of mobile station

Gestart door n/a, 30 april 2005, 14:34:13 PM

n/a

#30
citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Ik verwissel de wisselmagneet door een hamomagneet en bouw een uhlenbrock 76200 in wat ik nu ook doe met mijn oudere modellen. Mogelijkheid tot aansluiten van een soundmodule of het lizzy besturingssysteem, 8 functie en ook meerdere rijstappen.

Met een Uhlenbrock 76200 heb je geen HAMO magneet nodig - die stuurt de veldspoel permanent aan en 'maakt' zo een permanentmagneet. Werkt perfekt - zeer goed te vergelijken met 60901 aandrijving, en dit met de originele motor!! Is nog multiprotocol Motorola/DCC ook.
Met een HAMO magneet kan je w?l bv. een ESU (mfx [:D]) decoder gebruiken - wil je ?cht het toekomstige Central Station aanschaffen, zit je in ieder geval goed want deze ESU decoders zijn multiprotocol Motorola/mfx, evenals dus het MS.
citaat:
Met het nieuwe systeem van marklin zit je weer op een eilandje met alle beperkingen vandien.

Klopt - het ware zeer leuk geweest wanneer M?rklin gewoon het fenomeen Intellibox geaccepteerd had, en in hun nieuwe locs ESU Motorola/DCC decoders had geduwd, in plaats van (ESU) Motorola/mfx decoders, zoals nu.
Had hun mijns inziens veel ontwikkelingskosten (OK, via ESU) gescheeld. Maar ja, als M?rklin niet eigenwijs zou zijn, was het M?rklin ook niet meer he....  [:o)] [^] - en wie ben ik, eenvoudigen typ, dat ik dat voor het Grote M?rklin zou kunnen bedenken [:I] .

Ik hoop dat de Intellibox ooit nog een update naar mfx gaat krijgen, waarbij er extra hardware (via Loconet aan te sluiten) toegevoegd zou moeten kunnen worden, om mfx locs ook de feedback naar de IB te kunnen laten doorsturen. Want mijn IB zal nooit vervangen worden door welk Central Station dan ook. Maar dit zal wel bij dromen blijven zeker [|)] [|)]? Echter technisch gezien moet dat mogelijk zijn. M?t toepassing van het MS als handregelaar op de IB incl. de mfx functionaliteit.

Peter

Break302

#31
CiteerGeplaatst door erik de noorman

Je kan met IB wel MFX decoders programeren, je programeert deze zoals je marklin decoders programeert met de IB.

Hallo Allemaal en vooral Erik !

Nu heb ik toch al veel decoders ingebouwd en geprogrameerd, maar ik had toch graag geweten wat er met de IB te programeren is aan een M?rklin decoder ? Dat is voor mij iets totaal nieuws !

Break 302

n/a

#32
Volgens de Duitse Miba maart uitgave met alle neuheiten 2005 blz 130 is bidirectionele DCC geen NMRA DCC project meer. Het is iedere fabrikant voor zichzelf. Er is een tweedeling tussen Uhlenbrock en Lenz en Zimo. Wie er gaat winnen met welk DCC systeem we zullen het wel zien.

De nieuwe Marklinlocs hebben een programeerbare decoder al dan niet in mfx dan wel motorola formaat. Het potmetertje is na dit jaar verleden tijd.

Je kan instellen met de IB de optrek en afremvertraging, max snelheid, adres want je gebruikt motorola bij mfx is dit niet meer nodig ook niet als je meerdere van dezelfde locs hebt en volume geluidsdecoder als de loc dit heeft.

Wat allemaal meer ingesteld kan worden met behulp van het centraal station is mij onbekend.



erik de noorman

#33
Braek 203,

Ik heb me verkeerd uitgedrukt(zoals je marklin decoders programeert met een IB) daarmee bedoelde ik hoe je een mfx decoder moet programeren met de intellibox of hoe je een uhlenbrock decoder programeert met een marklin centrale die het motorola II systeem verstaat.

Aan spoor HO
Ik weet ook dat je normaal gezien de wisselmagneet zowel bij de decoder 75200 als de 76200 niet moet vervangen door een hamomagneet.
Maar met een hamomagneet heb je nog betere rijeigenschappen en is deze bijna geheel geluidloos. Vooral bij het rangeren werkt de 76200
met hamomagneet perfekt. Je kan de lok echt laten kruipen zonder enkele hapering, ook wissels neemt hij perfekt als hij echt kruipt.
Indien je de magneet niet vervangt en de lok laat rangeren  dan werkt de lastencompensatie te sterk en krijg je geen vloeind rijgedrag.
Ook de max. snelheid en optreksnelheid blijft moeilijk te regelen met het originele veldspoel. Het programeren van de 76200 moet je toch in DCC format doen dus waarom dan geen hamomagneet dacht ik. Ik heb verschillende loks met een 75200 en origineel veldspoel en de ene werkt er perfekt mee en andere eerder matig. Deze ga ik ook eens uitrusten met een hamom. om te zien wat dat geeft.

Erik

n/a

#34
Erik,
Je kan de CV voor de lastcompensatie toch instellen?
In ieder geval vermindert de totale stroom-opname bij vervanging van de veldspoel door een HAMO magneet - da's zeker ook een voordeel.
Maar ik was al zo content van de 76200 in samenwerking met de originele veldspoel. Ga dan toch ook eens proberen met een HAMO magneet - heb er toch een kleine bende van liggen.
Thanks for the tip!
Peter

n/a

#35
Ik moet zeggen dat de 76200 die ik in een BR81 heb gebouwd hele goede resultaten levert zonder de HAMO magneet. Ik heb een tijd met de CV waarden gespeeld (bijvoorbeeld maximale snelheid) om het te krijgen zoals ik het goed vind. Ik ben zeer tevreden over het resultaat, zeker de rangeerfunctie werkt bijzonder goed. De rest van mijn locs rijden allemaal met HAMO of 6090x mageneet en een Lenz (DCC) decoder. Voor mij hoeft de HAMO magneet niet meer... zeker niet in de kleine locs, deze rijden met de 76200 beter dan met een Lenz decoder met HAMO magneet... Het rijgedrag met een 6090x mageneet is overigens fantastisch in combinatie met een Lenz (DCC) decoder [8D]. Misschien is het rijgedrag voor grote locs zonder HAMO met 76200 minder, dat weet ik niet. Benieuwd naar de ervaringen [^]

Leendert

#36
citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Braek 203,

Aan spoor HO
Ik weet ook dat je normaal gezien de wisselmagneet zowel bij de decoder 75200 als de 76200 niet moet vervangen door een hamomagneet.
Maar met een hamomagneet heb je nog betere rijeigenschappen en is deze bijna geheel geluidloos. Vooral bij het rangeren werkt de 76200
met hamomagneet perfekt. Je kan de lok echt laten kruipen zonder enkele hapering, ook wissels neemt hij perfekt als hij echt kruipt.
Indien je de magneet niet vervangt en de lok laat rangeren  dan werkt de lastencompensatie te sterk en krijg je geen vloeind rijgedrag.
Ook de max. snelheid en optreksnelheid blijft moeilijk te regelen met het originele veldspoel. Het programeren van de 76200 moet je toch in DCC format doen dus waarom dan geen hamomagneet dacht ik. Ik heb verschillende loks met een 75200 en origineel veldspoel en de ene werkt er perfekt mee en andere eerder matig. Deze ga ik ook eens uitrusten met een hamom. om te zien wat dat geeft.

Erik


Erik,
Mag je in dat geval (met een 76200) je een permanent magneet plaats, de 2 witte draden die naar de veldspoel zouden lopen loslaten (uiteraard ge?soleerd) en werkt het dan zonder verder wijziging, of moet je nog CV's aanpassen?

Leendert

erik de noorman

#37
Leendert,

Inderdaad de twee witte draden zijn overbodig. Je kan ze afknippen of laten en isoleren, dit voor eventueel latere hergebruik in een lok met wisselmagneet.

Erik

P.s. het grote voordeel van de 76200 is dat je altijd later een soundmodule of het lizzys. kan aansluiten.  

Erik

n/a

#38
Hallo, luitjes,[:)]

Ik hoor niemand over de mogelijkheid dat de IB over de zeer prettige mogelijkheid beschikt om met max. 4 treinen (x4) in opzending en/of dubbeltractie te rijden. Hierbij word de rij-informatie naar alle loc's gestuurd, en de extra functie-informatie alleen naar de 1e loc.[:p][:p]
Dit genot heeft Marklin helaas nog niet begrepen......[}:)]
De in opzending zijnde loc's kunnen v.w.b. de extra functies op hun eigen adres opgeroepen worden; en softwarematig vast en losgekoppeld worden. (rangeren) Helaas heeft Marklin dit niet,[V] zodat de keuze moeilijk blijft. (of juist makkelijk[;)])

Gr. marcel (voorheen eurotrain[;)])

n/a

#39
Ik heb gehoord dat er op het central station een knop komt voor dubbeltractie te rijden. Maar of dit er nu echt gaat komen is nog altijd koffiedik kijken.
Waarom omdat de er in de mfx geluidwagen die ik heb er gesproken wordt over een combineerheid loc en wagen.

n/a

#40
Ik heb gehoord dat je met een Central Station (New Systems) treinen kunt laten rijden, maar of dat echt zo is, ik weet het niet.

n/a

#41
Ja en ik heb gehoord dat je op een IB met marklin systems kan rijden.[:D]
Bovendien mag je voor de nieuwe update 2.0 als IB bezitter 60 euro betalen.
Versie 2.0 wordt in elk geval niet gratis.[:p]


n/a

#42
citaat:
Geplaatst door Davy

Ja en ik heb gehoord dat je op een IB met marklin systems kan rijden.[:D]
Bovendien mag je voor de nieuwe update 2.0 als IB bezitter 60 euro betalen.
Versie 2.0 wordt in elk geval niet gratis.[:p]



Naar versie 2 is het ook geen update, dat is een UPGRADE. En upgardes kosten geld, zie ook de Upgrade voor de alleerste IB naar de IB met wisselstraatsturing. Dus dat het niet gratis is dat is allang bekend. Geen enkel probleem dus, een ieder is vrij deze upgrade te doen, of juist niet te doen.

Johnnytrein

#43
Ik heb zelfs gehoord, dat mits de nodige aanpassingen je met het centraal station het gras kunt afdoen. [:I] sorry ik kon het niet laten.Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

n/a

#44
Ik heb ook gehoord, dat er een trilfunctie opzit en dat je er buitenom dat je er mee kunt bellen er ook foto's mee kunt maken. Waar dat New Systems al niet toe in staat is h?. Maar ik moet toegegeven het is van horen zeggen, dus of het echt waar is???[;)][:X][:X][:X]

Ooops dat kwam denk ik van de trilfunctie, hoeeii, heet h