Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

I.B. of mobile station

Gestart door n/a, 30 april 2005, 14:34:13 PM

n/a

ik wil graag beginnen met digitaal rijden, maar ik weet niet of ik met het mobile station (marklin) of met de I.B. (uhlenbrock) moet gaan rijden,

mobile station:
voordelen:
- mooie displays
-veel functies
-plug and play
-goedkoop

nadelen:
-geen mogelijkheid voor pc
-geen magneetartikelen
-maar 10 locs

I.B.
voordelen:
-magneet artikelen sturen
-seinen sturen
-pc interface ingebouwd
-veel locs
-2 rijregelaars
nadelen:
- duur
-simpele displays

omdat de I.B. rond de ?400 ligt en het mobile station maar ?50 zit ik erg te twijfelen, wie helpt me uit de brand?

Jurgen

#1
Ooit zou er de central station van M?rklin moeten op de markt komen. Die prijs bedraag ongeveer 475 ? en je kan er meer dan 10 treinen mee besturen. Aansluiting voor de PC zal er waarschijnlijk ook wel komen. De vraag is alleen... wanneer??
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

svvander

#2
Hallo Mathijs, ik bestuur mijn baan momenteel met een IB en dit is echt wel makelijk.

Je vergeet nog enkele belangrijke voordelen te vermelden op je lijstje...: Zowel DCC als Motorola! Dit is belangrijk, wanneer je met verschillende decoders gaat werken. Stel je voor, je ziet een knappe loc te koop staan voor een prijsje, maar deze heeft een locdecoder voor DCC-formaat en niet voor Motorola (en geloof me, met het mobile station, zal deze geen mm rijden). Dan moet je, indien je het mobile station hebt, of te wel een ander loc kopen (maar ik zie deze toch zo graag...[8D]) of te wel die loc dan kopen en een andere decoder kopen, waardoor de prijs dan weer stijgt. Dit is uiteraard maar een voorbeeld he.

Maar, moest ik jou zijn, ik spaarde ff door en ging voor de IB. Ik ben er zeker van dat je 'm tegenwoordig al voor minder dan ?400 vindt. (in het buitenland moet dit wel kunnen of via E-bay. Maar dan kan je natuurlijk wel voorhebben zoals ik, dat door het transport er in de IB een draadje vals contact geeft, niets erg en niets duur, maar het kan erger).

De keuze blijft natuurlijk aan jou he.

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Brunel

#3
Ik begrijp de vraag niet erg goed. Je hebt de mogelijkheden van beide systemen al netjes op een rijtje. Je bent zelf de enige die kan weten wat jij met digitaal wil en dus kan verzinnen welk apparaat het beste bij je past.
Maar misschien dan ??n advies. Aan die 50 euro kan je je nooit een buil vallen. Zelfs als na een jaar blijkt dat je toch meer wil, dan heb je al lang voor 50 euro plezier aan de mobile gehad.
Dat multiprotocol is voor drierail van weinig belang. Je komt nauwelijks drierailloks met een DCC-decoder tegen. Daar staat tegenover dat de IB niets met het nieuwe MFX-protocol van M?rklin kan en de mobile wel.

jlvjlv

#4
Maar... Uhlenbrock levert inmiddels een module waarmee je het M?rklin Mobile Station kan koppelen aan de IB. Je Mobile leest dan wel 10 MFX loks en je kan via mobile zelfs ook magneetartikelen aansturen.

De module in kwestie is in Duitsland leverbaar. Hier zal er eerst nog een grote vraag mopeten zijn voor iemand ze levert, zeker?

Johan

n/a

#5
Die module is echter net zo duur als een mobile station.

Mathijs,

Wat je wilt kiezen is je eigen keuze. Weet je nog weinig af van digitaal rijden dan is een mobile station een prachtige en goedkope mogelijkheid om alleen maar digitaal te rijden. Daarna kan je altijd nog kiezen hoever je wilt gaan.

Dat wil zeggen een complete digitale baan of zoals ik doe alleen digitaal rijden met twee mobile stations en de rest wissels en seinen analoog bedienen. Al ga ik denk ik eind dit jaar het centrale station van Marklin wel kopen denk ik, maar misschien ook niet.

Beter is het gewoon te wachten tot er een IB komt die wel mfx verstaat en die komt er echt wel hoor, maar of die goedkoper zal zijn dan het centrale station van Marklin, ik betwijfel dat toch echt.






Pol De Bard

#6
Plug and PRAY niet?[;)]
G??n wissels en zo met mobile station?
KIS manneken, KIS! Zie Modelspoormagazine, Nr 35 e.v.

Pol De Bard

poldebard@yahoo.com (wat eenvoudiger, h??)

svvander

#7
citaat:
Geplaatst door Brunel


Dat multiprotocol is voor drierail van weinig belang. Je komt nauwelijks drierailloks met een DCC-decoder tegen. Daar staat tegenover dat de IB niets met het nieuwe MFX-protocol van M?rklin kan en de mobile wel.



Misschien van weinig belang, dat wel, maar het is er wel... en trouwens er zijn loc's die voorzien zijn van een DCC-decoder. (Jawel zelf 3-rail!!!). Mijn beste decoders (Viessman), zijn lastgeregeld en zowel DCC als Motorola compatibel. Heel makelijk neem het van mij aan. En goed bij prijs. 6 van mijn 13 loc's zijn zo uitgerust.
Stel dat je dan toch nog moest beslissen om over te schakelen naar gelijkstroom... dan hoef je je besturingseenheid al zeker niet te veranderen.

Nu zoals we allemaal al zeiden; je moet voor jezelf zien wat belangrijk is, wat je er effectief wil mee doen... de prijs is relevant, maar toch niet zo doorslaggevend. Eigenlijk zou je de Central station met de IB moeten vergelijken. Dan vergelijk je bijna appelen met appelen en dus niet appelen met peren! [;)].
Maar het blijft jouw keuze. Veel succes ermee!

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Brunel

#8
Dat is waar, drierailloks van andere merken dan M?rklin hebben vaak een multiprotocoldecoder aan boord. In Roco drierailloks zit meestal een LokPilot. Maar die doen het ook prima met een mobile h

n/a

#9
citaat:
Geplaatst door Davy

Die module is echter net zo duur als een mobile station.

Mathijs,

Beter is het gewoon te wachten tot er een IB komt die wel mfx verstaat en die komt er echt wel hoor, maar of die goedkoper zal zijn dan het centrale station van Marklin, ik betwijfel dat toch echt.




Davy, een nieuwe IB met een MFX voor het MFX protocol zal er niet komen, hoogstwaarschijnlijk komt er gewoon een software update, die het MFX protocol mogelijk maakt, net zoals de laatste software update voor LocoNet. En Updates voor een IB zijn gratis.


n/a

#10
Mits de IB hardware matig er geschikt voor is.

wisselstromer

#11
ik twijfel ook nog steeds. Ik heb nu een MS maar ik ben er niet echt tevreden over (niet genoeg power) en, nu denk ik mij een IB2 aan te schaffen en een adapter voor de MS te kopen,
maar als je mfx loks wilt besturen. Gaat dit dan  alleen met de MS of ook met de IB en hoe zit het dan met de functies?
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Brunel

#12
Je kunt met een IB wel een nieuwe mfx-decoder aansturen, omdat die dingen ook op het oude Motorola-protocol reageren. Maar dan gelden alle beperkingen van het Motorola-protocol, zoals 14 rijstappen, 255 adressen en 4 functies per adres.
De IB kan al helemaal niet de informatie ontvangen die een mxf-decoder terug stuurt. Ook niet als je een mobile als handregelaar bij de IB gebruikt. De mobile is dan echt alleen handregelaar en geen centrale.

wisselstromer

#13
hoeveel bv geluidsfuncties kan men dan met een IB aansturen per decoder
4-8-16????
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

laurens66

#14
citaat:
Geplaatst door Jurgen

Ooit zou er de central station van M?rklin moeten op de markt komen. Die prijs bedraag ongeveer 475 ? en je kan er meer dan 10 treinen mee besturen. Aansluiting voor de PC zal er waarschijnlijk ook wel komen. De vraag is alleen... wanneer??



Die aansluiting voor de pc zit al in de central station.
Als je zo'n mooi ms koopt net zoals ik, koop dan wel de 60 VA.
en koop er dan ook meteen een 2 de bij voor slave, dat rijdt wat gemakkelijker