programmeren atmel attiny 2313

Gestart door linuxstecheltje, 21 januari 2009, 18:31:52 PM

linuxstecheltje

zijn er hier mensen die ervaring hebben met het programmeren van een atmel attiny 2313?

ik heb 2 schakelingen gemaakt om een hex file in deze chip te laden, de ene via serial poort, de ander via parallel.
ik gebruik windows xp en ponyprog.

de serial adapter: imghttp://www.opendcc.de/elektronik/opendcc/avr_ponyprog_adapter_sch.jpg/img

de parallel adapter:
imghttp://lynx-dev.de/ebay/prog/progbssch.jpg/img
in de bios van mijn pc staan deze bijde poorten enabled, maar ik slaag er niet in de hex file over te laden, als er mensen zijn die mij hierbij kunnen helpen, alle hulp en tips zijn welkom!
TUUT zei de trein, en de statie vertrok...

Gerolf

Ik probeer ook wat AVR's (ATmega16) te programmeren, en gebruik een iets andere opzet. Buckfast weet er ongetwijfeld meer over dan ik.

PS: leuk onderschrift: "Het zijn de dwarsliggers die het spoor doen rechtlopen." [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

linuxstecheltje

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

Ik heb de schakeling van de parallel programmer eens vergeleken met wat in http://members.home.nl/robert.evers/ZIP/how_to_flash_atmel.PDF staat. Dan kom ik tot de vaststelling dat Robert (Evers) een 74244 gebruikt in plaats van een HCT type. In het schema van Robert bevat ook een aansluiting naar 5V op pen 2 van de programmeer header. Vraag is dan ook of je schakeling is aangesloten op 5V?

Lees ook eens de brochure van Robert. Er staat perfect in beschreven hoe je dient te werk te gaan met ponyprog en met Bascom.



ik heb even het printje bekeken (Heb dit op ebay gekocht omdat ik voor die prijs de losse onderdelen niet kon vinden) op het printje zelf zit een 74HC244D dus geen HCT maar HC.

de schakeling leverde idd geen 5v daarom had ik de chip op mijn decoder geplaatst alweer deze wel 5v krijgt (ben seindecoders aan het bouwen op basis van open dcc)en enkel de miso, mosi, en sck aangesloten. ik zie dat ik blijkbaar een verkeerde afbeelding van de serial adapter heb gezet, zal dit morgen nog eens nakijken.
anderzijds, zou dit werken deze serial schakeling voor een 2313?

ben al enkele uren in de weer geweest met avr burn-o-matic, ziet er leuk uit, veel programmers ondersteund blijkbaar. zal ik zeker gebruiken. helaas nog nieks geprogrameerd gekregen, ik ga nu slapen. [:(]
TUUT zei de trein, en de statie vertrok...

n/a

Met die directe adapters (serieel of parallel), heb ik in het verleden ook de nodige problemen gehad. Dit gaat niet altijd even probleemloos.

Voordat ik mijn MultiProg bordje en USB adaptertje (http://www.myavr.de) had, maakte ik gebruik van deze programmer: http://www.klaus-leidinger.de/mp/Mikrocontroller/AVR-Prog/AVR-Programmer.html

Die werkte ook probleemloos...

Groetjes,
Dave

linuxstecheltje

bedankt voor de info,
na veel uitproberen heb ik tenslotte de usb programmer van tux graphics gekocht. deze is momenteel onderweg uit canada [:o)]

ik hou jullie op de hoogte bij nieuwe ontwikkelingen [:p]
TUUT zei de trein, en de statie vertrok...

ERVIN

Pff amaai, hier snap ik de ballen van, ik denk dat chinees makkelijker te verstaan is dan dit.[:I]

Wat kan je hier mee doen?? Waar halen jullie toch allemaal die wijsheid, om nog maar te zwijgen over die nummers 74HC244D????????

Sorry h? mannen, ik ben al blij dat ik een keerlus-module kan aansluiten.[:I]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ERVIN
Wat kan je hier mee doen??
Automatiseren, h?. Ik ben ook "stiekem" bezig, met een ATmega16 [;)]
Zo'n microcontroller maakt het leven van een elektronica-hobbyist een stuk gemakkelijker [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

just4fun

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Pff amaai, hier snap ik de ballen van, ik denk dat chinees makkelijker te verstaan is dan dit.[:I]

Wat kan je hier mee doen?? Waar halen jullie toch allemaal die wijsheid, om nog maar te zwijgen over die nummers 74HC244D????????

Sorry h? mannen, ik ben al blij dat ik een keerlus-module kan aansluiten.[:I]


Als jij als chemicus met uw formules zou beginnen zwaaien, dan kunnen de electronici niet volgen. Ieder z'n vakgebied, he, Erwin.
Paul

conducteur

Als we nu eens met een snelcursus Chinees beginnen
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

linuxstecheltje

vandaag de programmer ontvangen,
vanavond in elkaar gesoldeerd en geprogrammeerd onder linux
(had een bouwpaket versie gekozen [8D])

en een kwartiertje geleden ben ik er ingeslaagd om de attiny te programmeren op mijn decoder. heel leuk ding die programmer, zolang de groene led niet brand is er nog een draadje niet juist aangesloten. [:p]

bedankt voor de hulp
TUUT zei de trein, en de statie vertrok...

linuxstecheltje


citaat:


Fantastisch dat het nu wel gelukt is. De stekker op de programmer is ook handiger te gebruiken op een breadboard dan de 10-polige variant. Indien je zelf printen tekent en laat maken is het ook nog eens een goedkope connector.

Nu kan je er weer vol tegen aan.

Heb je AVR Burn O Mat gebruikt?



ik heb idd AVR Burn O Mat gebruikt
de printen maak ik ook zelf, afdrukken op speciale press n peel folie, strijken op een printplaat die ik even ontvet heb in een zeepsopje en dan de etstank in. geen belichten, geen ontwikkelen en geen printplaat met fotolak nodig [:D].

dit was mijn eerste zelf geetste print nu en er zullen er nog veel volgen in de toekomst [:)]
TUUT zei de trein, en de statie vertrok...

PeterC

citaat:
Geplaatst door linuxstecheltje
... de printen maak ik ook zelf, afdrukken op speciale press n peel folie, strijken op een printplaat die ik even ontvet heb in een zeepsopje en dan de etstank in. geen belichten, geen ontwikkelen en geen printplaat met fotolak nodig [:D]...



Ik heb wat info opgezocht over die Press-n-Peel en dat lijkt mij wel de oplossing voor mijn probleem.  In het verleden heb printplaten gemaakt via een film en fotolak, maar dat mislukte vaak.  Is die Press-n-Peel ergens te koop (liefst in de omgeving van Gent), of kan ik die ergens online bestellen?  Welke soort gebruik je: blue of wet?
Groetjes, Peter


linuxstecheltje


citaat:


Hallo Christof,

Wel een kosten baten analyse maken. Alles zelf doen is niet steeds de goedkoopste en beste optie. Als je een aantal gelijke printen nodig hebt, is makepcb zeer dikwijls een stuk voordeliger. Reken je print, je etsmiddel en je boortjes. De tijd vergeten we dan nog even. Dubbelzijdig bijna net zo goedkoop als enkelzijdig.

Voor de Tuxgraphics programmer heb ik ook een 5 polige connector gedefini?erd in Eagle met de benamingen er bij. 1-malig en handig in de toekomst.

Waar haal je de peel off? In de toekomst wil ik ook nog wel een aantal kleine oplages maken waar een bestelling bij makepcb te duur zou uitkomen.



op makepcb had ik het al nagerekend maar aangezien ik momenteel nog maar een protoexemplaar gebouwd heb en van plan ben enkele veranderingen te doen ben ik nog lang niet aan een aantal waarbij het goedkoper is om ze ginder te laten produceren.

ik heb me een goede kolomboormachiene aangeschaft om de printjes te boren en een zaagmachientje om de printjes op maat te zagen. zo kan ik grote "copper clad boards" kopen enzo verzagen. alles wat op de decoder steekt die ik gebouwd heb is gekocht via ebay, onderdelen uit polen, engeland, nederland, frankrijk, canada en hong kong. meestal sneller in huis dan bij conrad en goedkoper!

de press n peel film kwam bij mij uit engeland (Zoek op ebay op press peel)komt met verzending erbij op bijna 3 euro per film.
je moet wel een laserprinter gebruiken en zorg best dat deze niet te warm heeft, laat hem voldoende afkoelen als je net wat afgedrukt had of de kans bestaat dat de film vastgeraakt bij het afdrukken. [xx(]

afdrukken op de niet blinkende kant van de film,
de printplaat even in een zeepsopje lichtjes afschuren met een ijzerensponsje en drogen met keukenpapier, film uitknipen zodat je de rest nog kan gebruiken, op het printplaatje leggen. warm strijkijzer opplaatsen (temperatuur weet ik even niet vanbuiten) en na ongeveer anderhalve minuut zal de film vasthangen aan het printje.

aan de lucht laten afkoelen, film verwijderen en de toner die eerst op de film zat zit dan op de print. etsen en nadien de toner verwijderen met acceton
TUUT zei de trein, en de statie vertrok...

linuxstecheltje

citaat:


Atmel controllers komen van bij AAVRS vandaan. Op samenkopen.net zijn ze nog iets goedkoper. Voor de Attiny2313 is dit echter maar 0?23. Voor de Atmega8 0?95. Het is dus vooral uitkijken of je de verzendkosten kan recupereren.



de attiny2313 heb ik gevonden in polen kost ginder 3.30pln (0.73euro)
en op het totaal kwam nog 10.50pln verzending (2.32 euro)
afgeleverd door de postbode als aangetekende zending 3 dagen na versturen in polen [:p]
TUUT zei de trein, en de statie vertrok...