Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Gras ...

Gestart door B-Modelbouw, 21 januari 2009, 17:55:15 PM

B-Modelbouw

Beste medespoorders ...


Zoals de titel het al zegt; Alles over GRAS ...

- Welke soorten zijn er ?
(Gekleurd zagenmeel, grasmatten, grasvlokken, ...)
- Welke Techniek ?
(Houtlijm, Statische gras strooier, ...)
- Hoe aanbrengen ?
(onderlaag, mengeling van kleuren, ...)
- En graag VEEL foto's ...

Dus, wie reeds gras heeft voorzien op zijn baan (ik dus nog niet vandaar de vraag), vertel ons je manier ...  

PeterBrz

dat ziet er niet slecht uit! mooi!

eyeris

aha dit vind ik interessant,
Ik wil daar bij aansluiten met de vraag, Welke technieken zijn er nog om zo recht langer en wild gras te maken zonder de noch grassen met de noch statische elektriciteit toest, of zelfbouw van dit zoals eerder vermeld[?]

Anarchy

citaat:
Geplaatst door eyeris

aha dit vind ik interessant,
Ik wil daar bij aansluiten met de vraag, Welke technieken zijn er nog om zo recht langer en wild gras te maken zonder de noch grassen met de noch statische elektriciteit toest, of zelfbouw van dit zoals eerder vermeld[?]



Gras op matjes van onzichtbaar vlies kopen, van HEKI e.d.

Dirky

Echt mooi...
Als statische strooier heb ik zelfs de vliegendoder (is niet echt een mepper h?) niet gedemonteerd maar tak ik de hoogspanning af met draadjes met krokodil-klemmen van ??n draad en van die ernaast. Die zijn steeds afwisselend gepolariseerd!... en moeder is niet boos dat je haar gerief om zeep help :-)
Wel iets omslachtig zo blijkt, maar op de zones waar gras moet komen - strooigras dan wel - kleef ik op de ondergrond alu-folie die ik dan eerst een spuitlaag "etching-primer" geef om vervolgens een laag groene/bruine verf te verven met de kwast.
Verder maak ik het op veel plaatsen de ondergrond oneffen (door verf met brokken er in) wat ook de indruk wekt dat er zowel korte als lange grassprieten tussenstaan... Voordeel hiervan is dat wanneer je later toch wil bijstrooien op kleine plekje, de tweede krokodille-klem gewoon ergens kan knijpen en niet noodzakelijk op het plaatske alleen.
Foto's zal niet voor direct zijn... cameraake van de Aldi naar de knoppen :-(

Dirk

Gerolf

Op mijn minibaantje heb ik vooral het decovlies gebruikt. Een vliegenmepper moet ik nog vinden om die om te bouwen (slecht seizoen om die nu in de winkel te vinden)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

torenkraanpipo

heb ook een vraagje i.v.m. die verf voor de ondergrond.

Ben in het bezit van een grasmaster van Noch, maar wegens gebrek aan grondverf van Noch had ik naar de Doehetzelf geweest om een spuitbus van Duplicolor, ik nam dit merk omdat die van Noch ook van dat merk zijn in feite.  Na het drogen van de verf begon ik 'gras te zaaien' maar na het uitdrogen kon ik het gras als een vlies er gewoon aftrekken ?!  Nu mijn vraag, welke verf kan men dan het beste gebruiken ?  Ik had een zijdemat spuitbus genomen, en denk daar daar mijn fout ligt, maar ben het nie zeker.
 

doomslu

citaat:
Geplaatst door torenkraanpipo

heb ook een vraagje i.v.m. die verf voor de ondergrond.

Ben in het bezit van een grasmaster van Noch, maar wegens gebrek aan grondverf van Noch had ik naar de Doehetzelf geweest om een spuitbus van Duplicolor, ik nam dit merk omdat die van Noch ook van dat merk zijn in feite.  Na het drogen van de verf begon ik 'gras te zaaien' maar na het uitdrogen kon ik het gras als een vlies er gewoon aftrekken ?!  Nu mijn vraag, welke verf kan men dan het beste gebruiken ?  Ik had een zijdemat spuitbus genomen, en denk daar daar mijn fout ligt, maar ben het nie zeker.

Ik denk dat je de lijm vergeten bent. [:I]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterC

Wim (Torenkraanpipo),
Als je de handleiding van de Noch grasmaster leest, of op een praktische uitleg bent geweest, zal je zien dat je het 'te bezaaien' oppervlak eerst met lijm moet insmeren.  Ik gebruik zelf heel licht verdunde houtlijm (3 delen lijm, ??n deel water) en dan het massacontact in het 'gesmeerde' oppervlak.  Resultaat gegarandeerd!
Groetjes, Peter


torenkraanpipo

euh nee, de lijm was ik niet vergeten, zo ne pipo ben ik nu ook niet [:)]

vraag me gewoon af wat die verf van Noch meer heeft dan een gewone pot verf uit de doe-het-zelf ? Met de verf van Noch had ik geen problemen, maar ik zoek gewoon een alternatief dat ik hier dicht in de buurt kan kopen zonder naar een modelbouwzaak te moeten gaan.
Ofwel moet ik het nog eens proberen met matte verf in plaats van satin? ?
 

doomslu

Het staat wel in jouw naam h?, dat je een pipo bent. [:D][:D]

Is het dan de verf die als een vel loskomt van de ondergrond ? Of is het de lijm die van de verf loskomt ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

torenkraanpipo

citaat:
Geplaatst door doomslu

Het staat wel in jouw naam h?, dat je een pipo bent. [:D][:D]



[:D]

het is de lijm die als een vel loskomt van de verf.  De verf hecht prima aan het hout.
 

tonycabus

Leg er dan een nieuwe laag verf op, en strooi je gras met de Grasmaster in de nog vochtige verf. Ondergrondkleur en hechtlaag in ??n klap...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

loebaske

Peter, ben blij dat je vliegenmepper nog zijn dienst doet [;)][;)]

Dirky

nog efkens terug naar "gras"

Waar kopen jullie Mininatur produkten aub? webwinkels?