Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Rotswand

Gestart door conducteur, 20 januari 2009, 17:09:00 PM

conducteur

Een simpele vraag: Hoe maak ik een mooie rotswand met gips met eenvoudig gereedschap.
(geen airbrush-toestanden, want dat heb ik niet en kost redelijk wat)
Ik heb nog wat gips liggen, maar ik vind daar geen verhoudingen meer op (1/3 gips+2/3?)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

Niet direct een passend antwoord maar airbrush is echt niet duur meer! zie eens op www.buitelaar.nl
Voor de hobbyist zeker de moeite waard!

Gerolf

De landschapscontouren zelf breng je eerst in een ruwe vorm (schuimrubber, hard-shell, ...)
In een dikkere laag gips die je hierop aanbrengt kan je dan rotsen uitkrassen, of een met gips gevulde mal plaatsen, of er met huishoudfolie reli?f indrukken, of ...
Zoveel modelbouwers, zoveel rots-maak-methodes [;)]
Gips voor hardshell is een vrij vloeibaar mengsel, gips om in te modelleren nogal dik. Ik schat voor de dikkere versie iets van 2/3 gips tegenover 1/3 water.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Ik geef de voorkeur aan woodland rotsmallen (2 a3 is al voldoende)
En daarna een frame van hot en karton.
wim
[/img]

janjozef

Je kan ook met de borstel schilderen, maar dan moet je wel meer verschillende verweer technieken gebruiken.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

citaat:
Geplaatst door janjozef

Je kan ook met de borstel schilderen, maar dan moet je wel meer verschillende verweer technieken gebruiken.




Inderdaad,een airbrush is nergens voor nodig bij dit soort verfwerk.
Met de kwast en goed lopende dunne verf gaat veel beter.
Het is met een airbrush net zo als met elk gereedschap,je moet het alleen gebruiken als het beter is en niet om dat je het absoluut voor alles wil gebruiken.
wim

conducteur

@gerolf: Het "vliegengaas" hangt er al, met een heel dunne laag gips(heeft mijn opa gedaan bij het bouwen van mijn berg). Dankzij die berg kan ik nu ook wat scenery doen[;)]

P.S. We hebben allen een vrij verschillende interpretatie van airbrush-toestanden.
Ik bedoelde met eenvoudige goedkope materialen, die waarschijnlijk de meeste mensen in huis hebben.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

hobbyist

ik vermoed als je een plantenspray met goed verdunde verf gebruikt al heel ver kan geraken

dirkkerckhofs

Ik kocht van die gipsverbanden die over het kippegaas gingen en daarna waar dikkere lagen nodig waren een mengsel van gips, water, houtlijm en pigment om direkt in de massa te kleuren. Daarna kraste ik rotsen uit waar nodig en zette alles in een basiskleur: "franse steen" acrylverf van Levis. Gewoon met de borstel aangebracht. Daarna een washing van verdunde "schaduw" acrylverf van Levis waar ook wat afwasmiddel bij was om goe uit te lopen. Aangebracht met een goedkope spons en na een uurtje met een uitgespoelde en uitgewrongen spons het teveel er af gehaald. En als laatste de uitstekende delen gedrybrushed met witte acrylverf uit een tube van een setje uit de Aldi, aangebracht met een penseel met stijve haren. Dus allemaal goedkoop en met 'alledaags' materiaal.



citaat:
Geplaatst door conducteur

@gerolf: Het "vliegengaas" hangt er al, met een heel dunne laag gips(heeft mijn opa gedaan bij het bouwen van mijn berg). Dankzij die berg kan ik nu ook wat scenery doen[;)]

P.S. We hebben allen een vrij verschillende interpretatie van airbrush-toestanden.
Ik bedoelde met eenvoudige goedkope materialen, die waarschijnlijk de meeste mensen in huis hebben.


Gerolf

citaat:
Geplaatst door conducteur

@gerolf: Het "vliegengaas" hangt er al, met een heel dunne laag gips(heeft mijn opa gedaan bij het bouwen van mijn berg). Dankzij die berg kan ik nu ook wat scenery doen[;)]
Waar zei ik vliegengaas ? Hard-shell is wel iets anders. Ik zal dat toch eens "ergens" grondig moeten uitleggen [;)]
citaat:
P.S. We hebben allen een vrij verschillende interpretatie van airbrush-toestanden.
Ik bedoelde met eenvoudige goedkope materialen, die waarschijnlijk de meeste mensen in huis hebben.
Een airbrush is gereedschap, en goed gereedschap is een investering waard.
Je bedoelde met "geen airbrush-toestanden" waarschijnlijk "niet te ingewikkeld" of "zonder speciaal gereedschap".
Wel: landschaps-vormgeving is vooral handenarbeid. Je hebt er nauwelijks speciale gereedschappen voor nodig. Zelfs voor het inkleuren is een grote kwast prima bruikbaar.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door conducteur

@gerolf: Het "vliegengaas" hangt er al, met een heel dunne laag gips(heeft mijn opa gedaan bij het bouwen van mijn berg). Dankzij die berg kan ik nu ook wat scenery doen[;)]
Waar zei ik vliegengaas ? Hard-shell is wel iets anders. Ik zal dat toch eens "ergens" grondig moeten uitleggen [;)]


Nergens, maar dat vliegengaas hangt er nu eenmaal al, en zou dat graag gebruiken als basis, dan moet ik het niet meer lospeuteren.
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
citaat:
P.S. We hebben allen een vrij verschillende interpretatie van airbrush-toestanden.
Inderdaad, dat bedoelde ik.
Ik bedoelde met eenvoudige goedkope materialen, die waarschijnlijk de meeste mensen in huis hebben.
Een airbrush is gereedschap, en goed gereedschap is een investering waard.
Je bedoelde met "geen airbrush-toestanden" waarschijnlijk "niet te ingewikkeld" of "zonder speciaal gereedschap".

Wel: landschaps-vormgeving is vooral handenarbeid. Je hebt er nauwelijks speciale gereedschappen voor nodig. Zelfs voor het inkleuren is een grote kwast prima bruikbaar.


Inderdaad, dat bedoelde ik.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

janjozef

De airbrush is goed als je nog een nevel willeggen of om de rail in rost te schilderen, voor landsschapsbouw heb je dat effectief nergens voor nodig, is volgens mij zelfs contra-productief,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Arbeco

Wij hebben op onze clubbaan gebruik gemaakt van de mallen van Anita Decor, heb er 7 verschillende voor gekocht. Door de afgietsels echter door elkaar te gebruiken, krijg je toch een gevarieerd effect.
De eerste stap was een geraamte maken van hout, en daar de gietsels op te positioneren, zodanig dat er zo weinig mogelijk naden zichtbaar zijn. De naden die er wel waren, zijn naderhand dichtgesmeerd met gips. Toen ze allemaal (450-500!) op hun plaats zaten, hebben we een laagje grondverf aangebracht met een grijze tint, om de witte kleur weg te werken. De volgende stap waren een paar laagjes krijt, en vervolgens werd het groen erop aangebracht. Dit bestaat uit het bekende Heki-materiaal, verkrijgbaar bij de meeste goede modelspoorzaken. In sommige naden heb ik later nog wat kalksporen aangebracht, ter imitatie van plekken waar water omlaag stroomt. Langs de spoorlijn aan de linkerzijde heb ik nog een vangnet gemaakt, omdat dit wel zo'n plek kan zijn waar wel eens stenen afbrokkelen. En schade aan mijn loc's heb ik liever niet he...[;)] Hier nog even een plaatje van de (bijna) gehele baan, waar genoeg rots te zien is:



Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

PeterC

Groetjes, Peter


PeterBrz

Dat zijn eerder stukken, ik denk dat Rian zijn vraag eerder is van hoe maar je een gehele rotswand

Peter