Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Benedenspoor - Keuze tafel layout

Gestart door nmdsdiesel, 19 januari 2009, 23:54:22 PM

nmdsdiesel

Hallo,

't was wel een zonnig weekend maar ietsjes te koud om buiten te komen. Dus hebben we ons geconcentreerd op het schaduwstation. De bovenbaan heeft althans op papier zijn layout gekregen dus daarom even terug naar '-0'
Er is toch een 2de schaduwstation bijgetekend om de treinen te kunnen keren. Dit is momenteel enkel voor het personenvervoer. Morgen ga ik het ontwerp eens afdrukken op een A3-formaat want ik wil het volledige treinverloop nog eens aftoetsen. Het zou erg zijn moesten ze in een oneindige lus komen te zitten.
De hellingen gaan van 2,4 tot 2,6% dus OK. De straal is +500 mm voor de klimsporen, op de vlakke plaat is er hier en daar wel een bocht R3 van Piko maar ik denk niet dat dit voor ontsporingen zorgen.

Voor de mensen die de wintrack-file wensen sturen maar een PM. Op de jpg is er niet al te veel detail zichtbaar.



Groeten,

Johan
IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V

nmdsdiesel

Hallo,

Aangezien er niemand enige kritiek had op het laatste sporenplan van het schaduwstation ben ik dat wat gaan verfijnen. Na het bestuderen van de afdruk heb ik nog een paar wissels er bij geplaatst om op het eiland met zowel personen als goederenverkeer te kunnen keren.

Verder is er voor gezorgd dat de vrije railengte van de opstelsporen +- 2,4 meter bedraagt. Ook deze juist voor de klimspiralen.

Ook zijn er enkele bochten en gebogen wissels gewijzigd om iets ruimer in straal te gaan.


IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V

nmdsdiesel

Zo. Ik heb mijn hoofdstation wat hertekent want het zag er vrij monotoon en onecht uit. Voor de layout die nu voor ligt heb ik me wat verder verdiept op de re?le spoorplannen die op het net te vinden zijn. De keuze is uiteindelijk op dat van Waremme gevallen. Al heb ik er veel van gewijzigd maar de basis is duidelijk herkenbaar.
In dit station zijn er minimaal rangeerbewegingen aanwezig. Enkel op het kopspoor boven waar De Post/Colli wagens worden afgesteld.
Sporen 1, 2 en 3 hebben een perron van resp. 3 en 2,6 meter.
Spoor 1 & 2 is voor het snelverkeer met een uitwijk mogelijkheid naar spoor 3.
Spoor 3 is voor het lokale verkeer dat van het kleine kopstation komt links. Hier moet ik wel nog wat puzzelen om de wissel er correct tussen te krijgen want nu bediend deze spoor 4 en 5. Hier noet ook spoor 3 bij komen. (Op papier zag het er zou eenvoudig uit.)
Spoor 4 en 5 zijn voor de rangeerbewegingen richting haven/tractiewerkplaats die zich op de middentafel bevind. En de goederen die van het kleine kopstation komen van de linker tafel.
Echter is mijn vraag of dit wel esthetisch mooi zal zijn wanneer het opgebouwd zal zijn. Ik denk dat de knik/boog te scherp is? Nu is die R=1500 mm. Met de 3D-planner krijg ik er niet zo?n goed zicht op. En wens dus graag beroep te doen op de ervaring die hier op dit forum aanwezig is.


Wat denken jullie er van?

Groeten,

Johan

IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V

Gerolf

Zowel ondergronds als bovengronds heb je een hoop rij- en spelmogelijkheden [:0]
Een zichtbare boogstraal van 1500mm is zeker niet slecht.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

nmdsdiesel

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Zowel ondergronds als bovengronds heb je een hoop rij- en spelmogelijkheden [:0]
Een zichtbare boogstraal van 1500mm is zeker niet slecht.



Het zoeken naar de beste rij- en spelmogelijkheden was wel een hele opgave. Gelukkig zit er hier op het forum veel talent. Soms beseffen ze het niet maar als je hun websites en/of bijdragen aan het lijfblad naleest [:p]

Groeten,

Johan
IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V