Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Benedenspoor - Keuze tafel layout

Gestart door nmdsdiesel, 19 januari 2009, 23:54:22 PM

nmdsdiesel

Hallo m'n beste modelbouwspoorders,

na lang zwoegen is de hobbykamer eindelijk klaar voor te benutten. Het betreft een mooie en droger kelder met ruime afmetingen van 365cm x 570cm.
IMGhttp://i102.photobucket.com/albums/m118/nmdsdiesel/Kelder%20ontwerp/DSC01466.jpg/IMG
IMGhttp://i102.photobucket.com/albums/m118/nmdsdiesel/Kelder%20ontwerp/DSC01467.jpg/IMG
Ik heb al redelijk wat op papier zitten schetsen en er de verschillende MSM op na geslagen en heb een mogelijke layout voor de tafel getekend. Echter ben ik door de overstap van 3rail naar 2rail niet meer zo vertrouwd met de geometrie van de sporen dat ik er niet in slaag een deftige start van het schaduwstation te tekenen.
De sporen voor het schaduwstation wil ik leggen met de Piko A-sporen. Het zichtbare gedeelte worden Tillig-Elite. Echter van beide heb ik er nog geen aangeschaft waardoor ik ze ook niet eens in de hand kan nemen en zo wat stukjes kan uitpassen.
IMGhttp://i102.photobucket.com/albums/m118/nmdsdiesel/Kelder%20ontwerp/Afmetingenmogelijketreintafel.jpg/IMG

Op het lange been (570cm langs de muur zou een eerste schaduwstation moeten komen. Op de middelste plaat zou het twee schaduwstation komen. En in beide hoeken links en rechts onderin wil ik een klimspiraal leggen om een +- 15cm te stijgen.

Het zichtbare station komt op het lange been te liggen, naar links toe verdwijnen de goederen/personenwagons in een tunnel (dubbelsporig gelijkaardig aan Berchemstation?)
Het been uiterst links zal uitkomen op een kopstationneke/lokale goederen opslag.
Het been naar rechts en de binnentafel moet dienen om een stevige haven/industrie op neer te zetten maar wel niet de moderne terminals maar iets waar een binnenschip kan aanmeren. Ook moet het spoor langzaam achter een huizenrij verdwijnen naar de schaduwstations.

Het sporen verloop moet toelaten om zowel personen als goederen verloop deels te automatiseren. Maar de rangeerbeweging en lokale personentreinen manueel te bedienen (bewaakt via koploper)

Enkel het dubbelsporig hoofdspoor komt onder draad. Zo is er met de nodige fantasie de mogelijkheid om lokaal nog met diesel en stoom te rijden. Waarom hebben we anders die mooie modellen?

Wat denken jullie van de huidige keuze van tafel layout? Volgens mij zit ik zo goed kwestie van zichtbare rijlengte en bereikbaarheid (80cm diepte)
Ik zal eerstdaags nog eens proberen het mogelijke schaduwstation te tekenen, zodat met de nodige opbouwende kritiek er iets moois kan van komen.

Groeten,

Johan
IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V

jacques timmermans

Hallo "nmdsdiesel"

Jouw voorgestelde breedte van 80 cm op de rechte stukken is i.v.m. de bereikbaarheid wel in orde; echter 1,0 m diepte is ook nog handelbaar, maar de 20 cm extra diepte biedt voor de landschapsbouw veel meer mogelijkheden.
Echter keerlussen met radii van minder dan 30 cm, de sporten moeten minimaal 5 cm van de zijkant van de onderbouw verlegd worden, zijn in alle opzichten funest. Door je ontwerp wat aan te passen kun je toch gemakkelijk minimum radii van 65 cm gebruiken, waardoor het ontsporingsgevaar voor het merendeel van de verkrijgbare rijtuigen tot een minimum herleid wordt.

Jacques Timmermans

nmdsdiesel

Dag Jacques,

ik zou toch graag bij de diepte van 80cm willen blijven maar in de hoeken zal het nodig zijn om naar een diepte van 1 meter te gaan. De reden om hoofdzakelijk met 80 cm te blijven werken is om ook de gangen 80cm breed te houden. Zou  blijft er voor het havengebied een tafel van 140 bij 315 cm over.

Alhoewel er veel oppervlakte aan treintafel beschikbaar is denk ik van maar 1 schaduwstation in te plannen. Er komen 10 sporen van elk een 3 meter lengte. Mogelijks ga ik wel enkele sporen delen zodat kleine stammen elkaar kunnen passeren.
Hieronder al een eerste poging met de Piko A-sporen. Het rechter klimspiraal heeft een radius gekregen van 650 mm. Het linker moet ik nog inpassen maar door de locatie van de deur zal dat spiraal een kleinere radius moeten hebben 450 ? 500 mm.



Groeten,

Johan
IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V

Gerolf

citaat:
Geplaatst door nmdsdiesel
Het linker moet ik nog inpassen maar door de locatie van de deur zal dat spiraal een kleinere radius moeten hebben 450 ? 500 mm.
Maak er dan een ovalen spiraal van, zodat je nog genoeg rijlengte hebt voor de klim.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Je grondplan lijkt heel erg veel op dat van mij, alleen is dat van mij "ietsje" groter.[:I]

Waar jij je havengedeelte wil gaan bouwen, daar heb ik mijn kopstation gemaakt, op een hoogte van 12cm, ik heb geen klimspiralen, omdat mijn ruimte dus groter is, maar met jou ruimte "moet" er gewoon iets prachtigs van te maken zijn.

Ik ga dit zeker blijven volgen hoor.[;)]

Michiel

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Maak er dan een ovalen spiraal van, zodat je nog genoeg rijlengte hebt voor de klim.

... en om nog eens 10cm in breedte te winnen kan je opteren voor 2 enkelspoor ovale spiralen naast elkaar.

groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

nmdsdiesel

@ Gerolf en Saraan: ovale spiralen leggen met wintrack hoe doen jullie dat? 'k Heb het nu al moeilijk genoeg om een correct plan te tekenen. Als het plan definitief is wil ik het afdrukken 1:1 om snel en precies de sporen te leggen.

@ Ervin: welk grondplan bedoel je? Gelet op de vele afbraak werken die ik in je draadje terugvind [:D]

Ik heb vandaag mijn idee?n van de zichtbare sporen trachten te vertalen. Denken jullie dat het sporenverloop wat realistisch is? Ik moet wel nog controleren of alle wissels er in zitten. En er geen overdaad is aan wissels in het zichtbare gedeelte. Dus sommige wissels zijn niet zichtbaar maar opgenomen in het klim-ovaal-spiraal.
Alle commentaar is welkom, er zitten specialisten genoeg op dit forum.


Groeten,

Johan
IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V

ERVIN

Ik zit met enkele bedenkingen, die bocht rechts onderaan ( naar het havengedeelte) die kruist daar twee andere bogen, hoe los je dat op??

In welke richting rij je, links of rechts, als je links rijdt dan kan je nooit terug op je linkse spoor als je uit je eindstation komt, dus een hele weg tegenspoor??

Nog steeds met de linkse-rijrichting in mijn gedachten, als je uit de tunnel komt kan je niet naar je havendok, mss een aftakking maken in de bocht net na je hoofdstation.

Het middelste doodlopende spoor in je havendok zou ik weglaten, minder wissels, en meer rij-lengte.
Ik zou het onderste spoor in je havendok verbinden met je buitenste hoofdspoor richting station, dan kunnen de goederentreinen alle kanten uit, nu moeten ze altijd over hetzelfde spoor, of is dat juist de bedoeling??
Als je dat spoor verbindt, dan kan je eveneens vanuit je tunnel naar je havendok, anders lukt het alleen maar als je uit de spiraal komt (onderaan de tekening)

Het zijn maar wat ideeen h? Johan.[:I]

nmdsdiesel

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Ik zit met enkele bedenkingen, die bocht rechts onderaan ( naar het havengedeelte) die kruist daar twee andere bogen, hoe los je dat op??
=> Dat worden 2 zelfbouwkruisingen. Voor de scenery op dat gedeelte van het plan ga ik mijn inspiratie opdoen in de haven zelf. Die kruising vindt je ook terug aan het 2de en 3de havendok.

In welke richting rij je, links of rechts, als je links rijdt dan kan je nooit terug op je linkse spoor als je uit je eindstation komt, dus een hele weg tegenspoor??

Nog steeds met de linkse-rijrichting in mijn gedachten, als je uit de tunnel komt kan je niet naar je havendok, mss een aftakking maken in de bocht net na je hoofdstation.
=> Hmm, klopt hier ontbreken nog heel wat wissels. Op papier waren die er maar ben ze precies vergeten overzetten.[B)]

Het middelste doodlopende spoor in je havendok zou ik weglaten, minder wissels, en meer rij-lengte.
Ik zou het onderste spoor in je havendok verbinden met je buitenste hoofdspoor richting station, dan kunnen de goederentreinen alle kanten uit, nu moeten ze altijd over hetzelfde spoor, of is dat juist de bedoeling??
Als je dat spoor verbindt, dan kan je eveneens vanuit je tunnel naar je havendok, anders lukt het alleen maar als je uit de spiraal komt (onderaan de tekening)

=> Het is wel de bedoeling dat het goederen verkeer het hoofdstation op het onderste spoor doorrijd. Links zijn er 2 tunnels, de bovenste is voor de rijtuigen en het onderste is voor de goederen. Dat zou de tunnel richting Duitsland moeten voorstellen (de naam ontbreekt me nu)


IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V

janjozef

Je hoofdstation lig mooi schuin gepositioneerd ten opzicht van de voorzijde van de bak, probeeer dat zo veel mogelijk ook te bereiken met je goederenoverslag en je haven, je baan zal veel naar realiteit ogen
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

nmdsdiesel

@ Janjozef: Het hoofdstation ligt nu al mooi schuin maar ik denk (na het lezen van de wintrack handleiding) om de perronsporen gebogen aan te leggen radius +4m ofzo? Ik moet eens kijken wat esthetisch goed oogt.
De goederenoverslag en eindstation ga ik schuin van de muur weg laten lopen. Dan kan daar iets meer groen komen. Dat gedeelte van de baan moet een landelijke omgeving voorstellen (bos/weide/heuveltjes)
Maar denk je dat de haven schuin moet komen? Het haven/industriegebied wordt beschouwd als volledig omgeven door water/dok. Als ik op Google maps het 2de en 3de havendok bekijk ligt alles dat evenwijdig met de dokken. Zelfs de straten liggen recht op recht.


Groeten,

Johan
IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V

janjozef

Je kan de kaaimuren schuin laten lopen en natuurlijk de sporen evenwijdig met de kaaimuur

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

citaat:
Geplaatst door nmdsdiesel
@ Gerolf: ovale spiralen leggen met wintrack hoe doen jullie dat? 'k Heb het nu al moeilijk genoeg om een correct plan te tekenen.
Ik gebruik geen wintrack, maar CorelDraw. Veel handiger, misschien zelfs meer precies. Als je toch kruisingen zelf gaat bouwen, is wisselzelfbouw ook geen probleem. Jij kan dus los van de railgeometrie tekenen.
Een gespecialiseerd programma werkt naar mijn mening zeker niet sneller en handiger dan een "gewoon" CAD-tekenprogramma.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky



3D Cad programma's zijn ook wel goed maar er zijn naar mijn weten geen bibliotheken voorhanden met verschillende rails van verschillende merken. Het 3D schetsen van bergen is eveneens te omslachtig.
Ook veel te duur om als hobbyist aan te kopen tenzij je natuurlijk meer wilt dan enkel je baan te ontwerpen. Bij deze bedank ik mijn baas da'k het programma mag gebruiken... [:)]

nmdsdiesel

Zo, 'k heb dit weekend echt wel niet veel tijd gehad om verder te werken aan het plan maar ik denk dat de hoofdsporen van het doorgaand station ingekort zullen worden. Nu zit ik met + 3 flexen maar dan krijg ik mijn wisselstraat links er niet goed ingepast. Deze moet voldoende mogelijkheden geven om in 2 tunnels uit te komen nl 1 voor goederen (enkel spoor) en 1 tunnel dubbelspoor voor personen en dan nog eens een aftakking naar een lokaal stationnetje/goederenkoer.
Nu zal mijn langste stam max 5 rijtuigen tellen (type 12 met 5 x K1 of een 13 met 5 x I11) en kan ik de sporen minderen tot 2 flexen maar zal dat niet te veel krap overkomen?
@Gerolf en andere Tillig bouwers: hebben jullie al een vaste wissel of kruising ingebouwd in een parallelspoor met een hartafstand van 59mm? Of bestaat die kant-en-klaar? Moest dit kunnen dan win ik toch wel wat plaats.
Ik heb ook al de tractiewerkplaats ingetekend en ook de sporen wat vloeiendere gelegd in dat gedeelte van de industriezone. Hoe ik de kade nog kan positioneren weet ik nog niet. Mijn eerste gedachte van een lange kade muur zit precies diep ingeprent.[:)]

Groeten,

Johan
IB, 3 rail => 2 rail, NMBS TP III, IV & V