baksteen

Gestart door Dirky, 19 januari 2009, 21:26:53 PM

marc goovaerts

Graag gedaan. Op zoek gaan naar gratis materiaal zonder ingewikkelde en dure copyrights is nu eenmaal de beroepsmisvorming van een grafisch ontwerper/drukwerkbegeleider. Zelfs al zit die al een paar jaar zonder werk, de reflex blijft...

Marc

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Dirky
Ergens heb ik op de website van 1 van jullie een kassei-roller gezien. Daar haalde ik de inspiratie!
Tof! Die baksteenroller wil ik zien - foto als hij klaar is? [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

schrik dat het toch nog beter kan Gerolf [B)]
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

adrievans

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door Dirky
Ergens heb ik op de website van 1 van jullie een kassei-roller gezien. Daar haalde ik de inspiratie!
Tof! Die baksteenroller wil ik zien - foto als hij klaar is? [:p]


Misschien iets voor de mannen met een freesmachine onder ons.
In een metalen plaat de steentjes uitfrezen zodat je een soort stempelkussen krijgt.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door janjozef

schrik dat het toch nog beter kan Gerolf [B)]

Geen schrik, maar hoop dat hij een betere oplossing heeft. Kunnen we allemaal iets van leren [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky



hier is het dan...

Gerolf

[:0] Mooi gedaan! Hoe heb je dat wiel gemaakt?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

Het wieletje bestaat uit 17 stalen shims van 8x20x0,25
Shims zijn gecalibreerde dikteplaatjes die in de mekaniek gebruikt worden om iets bvb. juist uit te lijnen.
Eerst zijn er 4 sets van 3 shims gemaakt - dus 0,75 dik. Ze worden d.m.v. soldeer aan de buitenrand (gebruik zeker soldeervet) "gesoldeerd".
Met de Dremel en een slijpschijfje zijn de inkepingen eruitgehaald. Hier kan je per twee tewerk gaan, 2 schijfjes voor de lange steenvorm (ca. 2,8mm in dit geval), 2 schijfjes voor de kopse kant van de stenen. Let op: Dit gaat alleen met een vaste hand en veeeeeeel geduld!
Vervolgens gaan de schijfjes op een bout: volle shim, rolletje lange steen, volle shim, rolleke kopse steen,...
Als die gepositioneerd zijn tegenover mekaar zodat ze het Vlaams verband weergeven worden ze rondom toegesoldeerd. Hier heb je wel een zware bout nodig vanwege de grote massa metaal.
Vervolgens op de staande boormachine (gaat beter op draaibank maar die staat momenteel in verhuis) met een vijl rondgeslepen tot overal het metaal van de shims zichtbaar wordt.
In laatste fase verwarm ik plaatselijk het wiel en d.m.v. soldeerzuigpomp wordt het teveel aan soldeer weggehaald.

Heb nu net nog enkele proeven gedaan:

VOORDEEL:
Door het geheel met de hand te maken zijn de stenen werkelijkheidsgetrouw in vergelijk met "oud" metselwerk. De eene steen al wat langer dan de andere. De voegen niet steeds perfect tegenover elkaar.
De voegen zijn tussen de 0,1 en 0,2mm diep bij gewoon aandrukken. Da's gemakkelijk om de voegkleur in te wrijven.
NADEEL:
Door de breedte van het rolletje (4mm) is het niet gemakkelijk om het echt haaks op het werkoppervlak te houden. Hier denk ik al een oplossing voor te hebben... we zien later wel.
De opeenvolgende "ritten" zijn moeilijk aansluitend op de vorige te maken. Het idee uit voorgaande opmerking zou hier ook wel een oplossing bieden.

Hier en daar zijn er te lelijke voegen en die ga ik nu nog bijwerken.

Van zodra iets concreet gebouwd zie je wel weer een fotooke...

Dirk

marc goovaerts

Dirk, da's helemaal [:0][:0][:0]! Maar wat een titanen- en monikkenwerk om er te geraken. Nooit gedacht om dit (eventueel ook met andere metselverbandenen en in andere schalen - N pls !) op de markt te brengen door het te reproduceren in resin of siliconenrubber ?

In Duitsland zit er al iemand die een bedrijfje uit de grond stampte met  zijn 'wellenstrukturstempel', een siliconenstempel om op water natuurlijke golven en verstoringen van b.v. varende schepen in gelerende resin af te drukken.

Ik ben zeker dat er zelfs internationale interesse zou zijn, niet alleen van modelspoorders maar ook van alle andere modelbouwers !

Marc

Dirky

Ben vereerd met het complement! Ik zou idd niets liever doen dan mijn huidige job op de tweede plaats te zetten en modelbouw voorop te plaatsen maar de ervaring heeft me geleerd dingen op de markt brengen op een "officiele" manier maar mogelijk is mits "veel" tijd en "veel" geld en geen van beiden kan ik me nu veroorloven. Het aanbod moet ook meer zijn dan een baksteen-rollerke of -mal!
Zal dus nog efkens hobby blijven...

Zie het wel als een uitdaging on je een N-size rollerke te maken maar voorlopig staan er een paar andere probeersels op mijn verlanglijstje.
- apparaatje om hoekprofielen te maken van 0,25 x 0,25mm, ook voor U-profiel 0,25 x 0,5 x 0,25mm (heb ik nodig om een natuurgetrouw schuifhekken - voorloper vd slagboom - te maken)
- grote broer van de baksteenroller (ca. 50 rijen naast elkaar)
- mallen voor ramen in schaal HO die met openstaande vensters toch nog echt lijken. Niet in messing of gespoten in plastic. Wordt iets anders.

Van zodra de baksteen-resultaten nog iets beter zijn plaats ik wel nog een paar fotookes!

Dirk

Peter

De mooiste bakstenen en op de juiste grote heb ik gisteren gezien op proefstukken voor de stations van Beveren en Diest die door onze kunstenaar David gemaakt zijn op zijn freestoestel. Prachtig gewoon. Het verschil met de in de handel verkrijgbare is opvallend.
Met vriendelijke groeten
Peter

martintje

Ziet er al zeer mooi en bewerkelijk uit.
Ik vind persoonlijk het nadeel van voegen in zachte materialen drukken dat de voegen zo "rond"zijn.
Daar bedoel ik mee dat de randen van de stenen afgerond zijn door het drukproces.
Mijn eigen voorkeur blijft uitgaan naar voegen trekken in harde materialen, dus liever in uitgehard DAS klei dan in zachte klei, je kan aan de voegen zien wanneer de voegen gemaakt zijn.
Een andere oplossing voor een voegenstempel is misschien gewoon een stempelplaatje laten maken van rubber.
Bv bij Posthunus in Amsterdam, de grote stempel maker van Trodat en Ppsta stempels maken stempels op maat.
Als je alleen zo'n plaatje besteld, kost het een paar euro.

Zoals ergens hierboven staat stempel maken met de frees in hardere materialen gaat wel, maar het materiaal komt er na stempelen niet lekker uit.
In foem zal het wel lukken, maar klei bv lukt niet, de stempel is te hard en trekt het klei mee, weet ik uit ervaring.
Ik heb de stenenstempels die ik gemaakt heb in het verleden allemaal al de prullebak ingegooid
Mvg Marty

Dirky

kleine opmerking: het rolleke heeft enkel als doel "oud en versleten" metselwerk weer te geven voor de scenery op m'n baan (toekomstige baan) die Nederbrakel anno 1905 zou moeten weergeven.
Voor "nieuwbouw" baksteen zal ik zeker m'n CNC freestafel gebruiken om idd in hardere materialen mooi hoekige stenen te voorschijn te toveren.
Een 3D model tekenen van oud en versleten metselwerk heb ik meteen opgegeven. Krom en slom en CAD gaan ne eenmaal niet samen.
Dirk

loebaske

Dirk, als je nog tijd over heb mag je voor ons ook zo een rolleke maken [:p][:p][:p]
knap en subliem gedaan [;)][;)]

Dirky

Ga eerst nog een andere manier uitproberen. E?ntje erbij kan dan misschien wel!
Dirk