Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

baksteen

Gestart door Dirky, 19 januari 2009, 21:26:53 PM

Dirky

Zijn er ergens platen te koop die een baksteenmuur op schaal HO weergeven? Maar dan geen reuze snelbouwstenen maar bakstenen...
steen 22x7cm op schaal is ca.2,5mm x ca.1mm...
Dirk

Rochevalien

Vraag het eens aan J.Le Plat of lees anders MSM eens....(laatste nummers)

Gerrit

janjozef

Slaters, kibri, voller, en noch vele anderen verkopen het. De ene is al juister dan de andere, sommige zijn in plasticard andere van karton maar je vind ze allemaal wel in een of andere modelbouwwinkel. Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen flauw benul waar ergens in de buurt van het dorpje van boer Herman

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

T03

Beste Dirk,

grote keus bij Jocadis in Edingen.

SpGr[;)]
Marc
"I have a train riding in my brain"

WAJ Janse

Dirk,
volgens J.Le Plat (in MSM) komt Auhagen met zijn nieuwste bouwwerken
het dichtst in de buurt van echte stenen qua afmetingen.
Persoonlijk vind ik Slaters ook heel goed passen.
En misschien dat je van de andere merken, die dan een te grote/grove
steen zouden hanteren, wel een N-schaal model te gebruiken is voor
HO. Soms past dat wel beter.
Succes

Wim
 

Peter

Paul Bellon van PBMessingmodelbouw heeft ook verschillende soorten baksteenplaten van Slaters (Vlaams verband enz.)
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

Kan men die slaters ergens op de eene of andere internet-shop kopen aub? Ben te weinig thuis om winkels af te lopen...
thx
Dirk

Peter

bij Paul kan je on-line kopen. Bij Jocadis ook trouwens
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky



Mijn goesting niet direct gevonden en dan maar zelf een muurke metsen. De stenen en de voegen zijn echt op schaal 1/87, getekend met AutoCad, laserjet printer, met acryltape op Depron gekleefd, ge-attackeerd met een Cutter-mes, besmeurd met pastelkrijt... relief ingebracht door te bestrooien met fijne cementkorrelkes en erover te rollen met een rubber rol.

Grootste nadeel: te egaal van kleur. Door de vlakke printout kan je niet op de klassieke technieken terugvallen om enkel de stenen iets te verkleuren.
Volgende poging zal ik al kleurschakeringen in de tekening aanbrengen.

Dirk

arkema

Ik blijf zoeken naar correcte en bruikbare baksteenplaat. Tot nu toe heb ik steeds de zijmuren van het Rembrandthuis (Heljan 466)gebruikt; dit geeft mooie kleine scherpkantige bakstenen met een diepe vrij rechthoekige voeg. Ik heb ook wel eens Slaters geprobeerd (GM&S in NL) maar de kleinste maat heeft toch grotere stenen en erg ondiepe voegen. Laatst weer eens een muurplaatje van Kibri voor N spoor gekocht, maar de bakstenen zijn anderhalf keer zo hoog als die van Heljan. Die van Auhagen heb ik nog niet in handen gehad. Op zich lijken ze mij klein genoeg, maar de bakstenen zijn naar de voegen toe (dus in het oppervlak) vrij afgerond, dat vind ik dan weer een bezwaar. De Kibri baksteenplaten gebruik ik enkel als wegplaten (historische keus, nu zou ik het anders doen). Mits goed vlekkerig paarsrood geschilderd en vervuild valt de grote maat stenen niet op.

Dirky

Dat de voeg niet diep is stoort me niet. Althans niet voor sommige huisjes. Veel oudere gebouwen op de Vlaamse boerenbuiten zijn gevoegd met een voeg die nagenoeg vlak is met de oppervlakte van de gevelsteen. (Het onze hier is ook zo)
Hier en daar zou ik echter wel enkele voegen willen hebben die "uitgesleten" lijken... Dat is moeilijker op "geprint" materiaal.
Een herenhuis echter in het stadscentrum moet dan weer wel "de perfectere steen en voeg" hebben.

Dirk

martintje

Dirk, je zou die stenen die je nu getekend hebt ook kunnen drukken op styreen of beter nog Forex.
Forex heet het voordeel dat de toplaag wat zachter is, en heef al een licht re??f in de oppervlakte
Gewoon de geprinte pagina met de inktkant op het material leggen, en dan op de achterzijde wrijven met een doekje waar wat thinner opzit.
Je afdruk staat dan binnen een paar seconden op je plaat materiaal.
Dan komt het leuek werk, alle lijntjes inkrassen [:)].
Daarna met de luchtkwast erover in de gewenste kleuren en dan vervuilen.
Dit geintje werkt alleen met prints van een laserprinter, helaas niet met een inkjetprinter.
Mvg Marty

Dirky

Momenteel ben ik manueel een Forex kasseiweg aan het krassen (ik gebruik VIKUPOR 1mm - is feitelijk hetzelfde product maar uit de industriele groothandel - 15 euro voor 4 m2)...
Voor de bakstenen ga ik een drukrol maken die de vier opeenvolgende baksteenrijen van het "vlaams verband" in ??n maal indrukt. Ergens heb ik op de website van 1 van jullie een kassei-roller gezien. Daar haalde ik de inspiratie! Op 8/10 van een millimeter lijntjes krassen lijkt mij teveel van 't goeie![:)]

Voor de huisjes die iets verder af staan zal de papier-print-gevel-methode wel meevallen veronderstel ik!

Morgen probeer ik in alle geval de print op Forex methode eens! Bedankt voor de tip!

Dirk

marc goovaerts

Dirk,

In plaats van AutoCad aan gang te zetten, google eens onder 'textures free'. Een bende foto's van de realiteit, ook van bakstenen (m?t kleurverschillen). Sommige bedoeld voor 3D-mannen, andere voor Flash, gamers of andere programma's ... Maar niets belet je ze op maat te brengen in bv. Photoshop en ze dan op schaal uit te printen...

groetjes, Marc

Dirky

Vergeet altijd dat er ergens nog een leven is naast CAD. Beroepsmisvorming[:)]
bedankt
Dirk
Weet weer dat mijn weekend te kort zal zijn!