Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

open onderbouw of gesloten frameconstructie?

Gestart door teessee, 19 januari 2009, 21:14:44 PM

Gerolf

De bedoeling van L-balken is een grotere stijfheid te bekomen. Zo'n constructie geeft het effect van een dikkere balk, maar het gewicht van de helft ervan.
Het volledige kader maak je uit dergelijke L-balken, voor de tussenschotten hoeft dit niet per s?.
Stroken multiplex is inderdaad beter dan natuurhout.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

teessee

Gisteren en vandaag volop bezig geweest met de bouw van de modules.
http://s548.photobucket.com/albums/ii348/teessee/bouw%20stationsmodules/?albumview=slideshow
Ze zijn zo goed al af.
Beide bakken zijn door middel van een scharnier met uitneembare pen aan elkaar bevestigd, hierdoor kan ik ze telkens op de juiste positie ten opzichte van elkaar bevestigen.
Alle hoekverbindingen hebben een extra hoekversteviging gekregen.
Alle poten werden voorzien van stelschroeven om waterpas te zetten.
Een beetje tegen het advies heb ik toch gewoon natuurhout gebruikt aangzeien ik het al een drietal jaar op de zolder liggen heb. Volgende keer gebruik ik beukenmultiplex, beloofd Jacques.
Wat moet nog gebeuren: Horizontale ligger van de L-balk bovenaan voorzien.
Kruisverstijving voorzien tussen de achterste poten.


Tom

jacques timmermans

Teesee,

Om de stabiliteit van je bakken nog enigszins te verhogen, en zo het werken van het massieve hout te verminderen, zou ik in alle inwendige kruisverbindingen ook nog vier driehoekjes monteren. Dit kost weinig geld en moeite maar verhoogt de stabiliteit enorm.

Jacques Timmermans

P.S. Beukenmultiplex is onnodig; Het is nog duurder dan berkenmultiplex, dat al een 70 tal Euro per plaat (1,22 x 2,44 m) kost.

janjozef

Als ik de constructie zo bekijk geloof ik nooit dat het leven van het het hout veel problemen zal opleveren, en zeker niet als je hout er al 3 jaar ligt

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

teessee

Bedankt voor alle nuttige tips. Graag sluit ik dit specifieke draadje af en zal jullie de verdere evolutie tonen in volgende draadje te vinden bij baanplannen: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=7897
Alvast bedankt voor de hulp, gezien ik er nog wel nodig zal hebben verwacht ik jullie allen op mijn andere draadje
Tom

arkema

Ik wil ook even reageren op dit thema. Niet zozeer op open of gesloten, maar meer ten aanzien van het materiaalgebruik.
Er zijn voor-  en tegenstanders van het gebruik van vurenhout en idem vwb stroken multiplex als 'balken' onder het landschap.
Volgens mij kan elk ervan een goede keus zijn, maar dan moet bij vurenhout op het volgende worden gelet;
- Het vurenhout wat je aanschaft dient in de winkel al zo recht mogelijk te zijn, dus kies de meest rechte planken uit
- Kies vooral planken met een zo recht mogelijke draad en zo weinig mogelijk noesten (of kwasten)
- Indien noesten / kwasten onvermijdelijk zijn, kies dan voor de rechtste planken met (vaak gevolg) de kleinste noesten
- Probeer de ruimte waarin je de zaak opstelt een zo constant mogelijke temperatuur en (lage) luchtvochtigheid te houden.
- hergebruik zo weinig mogelijk, een afgebroken houten schutting hergebruiken geeft voor de korte termijn een behoorlijke besparing, maar heeft veel nadelen. Het hout is altijd al mindere kwaliteit geweest,het vochtgehalte in het hout is te hoog; het langzamerhand indrogen tot de paar % vocht in CV gestookte ruimten levert zeker kromtrekken op en het wolmaniseren, verduurzaming door toepassn van de metallische zouten, is zeer schadelijk tot giftig.

Deze maatregelen bij elkaar zullen ervoor zorgen dat de onderbouw van je baan niet trekt en zeer weinig werkt. Vanwege de kwetsbaarheid zorg ik er sowieso voor dat de modules(verplaatsbaar in mijn geval) nooit langer dan strikt noodzakelijk kouder of warmer worden dan normaal. Vochtiger dan 'normaal' worden ze al helemaal niet.
Vanwege de stabiliteit en voorspelbaarheid van het materiaal heb ik steeds stroken multiplex toegepast en dit met constructielijm ('bruislijm' op PUR basis) verlijmd. Vanwege de kruislingse verlijming van de stroken die multiplex vormen zal het materiaal niet uitzetten of krimpen, anders dan de natuurlijke uitzettingsco?fficient.

ysbeer

Eigenlijk ben ik het met mijn voorganger eens.
Hout blijft voor onze tafels een prima materiaal,het vraagt alleen wat verstand bij gebruik.
Een balk 4 x 4 trekt inderdaad krom in alle richtingen.
Maar een plank 100 x 2 doet dat maar in een richting,maak daar gebruik van.
Zorg er voor dat het buigen van de een wordt voorkomen door het niet kunnen buigen (of alleen met veel meer kracht) van de ander.
Gebruik als boven plank nooit vuren maar altijd multiplex,of zo iets
Gebruik van MDF of zelfs spaanplaat gaat mits goed ondersteund ook goed.
Ondersteun veel,desnoods te veel,en bouw als het vast in huis staat zwaar tot zeer zwaar.Speel geen deskundige als je dat niet bent.
Kijk niet op een euro,18 mm is steviger als 12 mm.
Bij construtie die verplaatst moeten worden is het natuurlijk wat anders.
Schaam je er niet voor dat je te zwaar gebouwd hebt,ik heb al tweemaal geholpen bij het renoveren van treintafels die((omdat de bouwer het absoluut niet te zwaar wilde maken en alles met kracht berekening narekende))stevig krom of door gezakt waren
wim


Frank_N

Volledig met wim (Knut[:D]) eens.
Zie foto's van mijn N-baantje op 1x2,1 meter, via onderstaande link:
Groet van Frank