Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Seinen Plaatsen - Werkelijkheidsgetrouw

Gestart door B-Modelbouw, 18 januari 2009, 11:50:13 AM

B-Modelbouw

En wie heeft deze lectuur ... Op mijn nachtkastje is nog plek, en kan de slaap de laatste dagen toch niet vatten.

Zeer interessant en verhelderend...

SF staat dus voor Sein Ferm? = Gesloten sein (NMBS en tweetalige omschrijvingen [B)]) in dat sein voor de overweg... Soms staan de seinen inderdaad maar enkele honderden meters na elkaar (Scheldelaan - Antwerpse Haven).
-> Deze seinen kan ik in model toepassen in het blokje 39 om de in en uitrit van de terminal te beveiligen (overweg) en vrijgeven met de hoofdseinen voorafgaand hierop.

citaat:
met een bevel mag je dit echter wel overschrijden, maar voor de treinmodelbouw ga ik hier niet verder op in - het zo al moeilijk genoeg, waarschijnlijk
Geen probleem ... Mijn Preiserianen mogen ook nog wat job hebben [:o)].

Hopelijk vanavond nog wat tijd om dit uit te werken in model...

mark7758

Doe eens google op HLT. En dan komt er al een heleboel boven water.
(Minimaal de samenvatting.)
Als je ze allemaal wilt zien. (Kom maar naar Houten.)[:)]
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Anarchy

Re460 heeft dat hier al goed uitgelegd zie ik [;)] En bert, wat betreft die SF, dat staat voor Siffler Fluiten.


En dit bord (http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/Spoor-Spotter/Seinen/Seinen007.jpg) bedoelde ik om voor je OW te zetten. Zie eerdere uitleg in sporenplannen.

B-Modelbouw

Wat is de betekenis van volgende borden die ook wel eens voor een overweg staan:
-'P' (Zwarte letter op witte rechthoek)
-'Y' drie tanden bovenaan, eveneens zwart op witte achtergrond

Aanduidingsborden voor een sein zijn dan weer:
-'/////' 500m voorgaand op het sein
-'//o' 200m voorgaand op het sein
Maar wat is dan het gelijkaardige bord waar de strepen vervangen zijn door 'V' (zie foto met het maansein)

knibbelknabbel

De "P" is het bordje dat bij een contact staat in het spoor. (pedaal) Vanaf daar wordt de overweg aangestuurd, en een zogenaamd "AP BP seintje" opengezet.

De "Y met 3 tanden bovenaan" is een antennesymbool. Soms staat er nog een kanaalnummer bij. Vanaf hier moet men aanmelden op het kanaal (oud systeem)

De naderingsbakens met V of in jargon "kepers" is hetzelfde, maar op lijnen zonder verwittigingsseinen.

Anarchy

Correctie voor die bakens Bert:

-Baken met 5 strepen (/////) staat 250m voor het sein
-Baken met 2 strepen en bol (//0) staat 100m voor het sein
-Voor een verwittigingssein is dat 2 strepen zonder bol
-Bij een gewoon stopsein vind je geen baken met 5 strepen

-Bakens met kepers komen voor op lijn met een max. snelheid van 70km/u. Een lijntje zonder verwittigingseinen dus.