Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Dwarsliggers

Gestart door Peter, 16 januari 2009, 15:13:41 PM

Peter

Wanneer werden in Belgie de eerste betonnen dwarsliggers geplaatst?
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Volgens mij was er in 1993 het eerste grote (toen omstreden) betonnen-dwarsliggers-contract met Betonac. Maar ik kan me vergissen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

nmbs

citaat:
Geplaatst door Peter

Wanneer werden in Belgie de eerste betonnen dwarsliggers geplaatst?


Toen Karel Vinck het eens dacht op te lossen.....

Maar ik dacht ook zoals Saraan zei, in '93.

Mvg Stephane

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Saraan

Volgens mij was er in 1993 het eerste grote (toen omstreden) betonnen-dwarsliggers-contract met Betonac. Maar ik kan me vergissen.



Inderdaad Michiel, U vergist zich, want het verhaal begint v????l vroeger ! [}:)][;)]
Tussen 1946 en 1952 werden er drie types betonnen dwarsliggers getest :
- monobloc ?Duyck? (= volledig beton)
- R.S. bibloc (d.i. met een metalen tussenstuk)
- geleed type ?Franki-Bagon?
Ook het type ?Roeselare dient vermeld, onmiddellijk na W.O. 2 gebruikt, doch enkel voor zijsporen.
Na 1950 werden zowel monobloc als bibloc gebruikt.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rixke rail

Iemand een illustratie nodig ?



Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

nmbs

toch handig zo een forum hee veel intressanter dan de geschiedenis lessen van vroeger [:D]

matti

Het type Roeselare werd trouwen geen echt sucses doordat de houten blokjes die in het beton gegoten werden, om de rails op vast te bouten, na verloop van tijd gingen rotten en de sporen zo los kwamen te zitten. Ook de stalen buizen tussen de 2 betonnen blokken leken niet zo duurzaam als gedacht en roesten al snel kompleet door. Nu kan je deze blokken soms nog aantreffen, ze werden namelijkl herbruikt voor de aanleg van dienstpaden tussen de sporen.

[8]

B-Cargo

inderdaad, tot voor de heraanleg van de dienstweg en parking naast de museumbewaarplaats in Leuven lagen er nog van die betonblokken met hout in, of tenminste wat er nog van dat hout overbleef..[;)]

loebaske

Dat forum is maar intressant door Rixke, wat die allemaal weet....ammai mijne frak[;)][;)]

Dirky

naar het schijnt bestaan domme vragen niet... toch een poging:
De dwarsliggers liggen op een stevige ondergrond en daartussen en daar rond wordt ballast gekipt. Wat is feitelijk het doel van die ballast? Die houdt toch niets tegen want die ligt los? of ben ik echt dom? (Hou je antwoord op dat laatste toch misschien beter voor jezelf [:)])
Welke (korrel-)grootte heeft die ballast in het echt?

Gerolf

Rixke zal ongetwijfeld een meer gedetailleerde uitleg hebben, maar:
Ballast heeft twee functies:
- demping van trillingen, en daardoor de dwarsliggers op hun plaats houden
- waterafvoer
Er worden twee korrelgroottes gebruikt: kleinere stenen onderaan, grotere bovenop en tussen de dwarsliggers.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Mr-tsjoektsjoek

Ballast houdt het spoor wel degelijk op zijn plaats.

Bij het lossen van ballast rekent men voor 100 m spoor 50 ton ballast. Dit is dus een danig gewicht dat rond de dwarsliggers ligt.

Dirky, die stevige ondergrond bestaat ook uit ballast.
Na de aanleg van het spoor wordt er ballast gelost. Met een onderstopmachine wordt het spoor opgetild en gericht. De onderstophamers duwen dan de ballast onder het spoor. Hierdoor blijft het spoor liggen, zowel van hoogte als van richting.

De onderstopmachine waarmee ik werk :



loebaske

wauw...werk je met zo een machine[?][?] kun je ons/mij daar nog meer foto's van bezorgen [:)] alvast bedankt[;)]

ERVIN

Wow 50 Ton ballast voor 100 meter spoor, dat gaat mijne zolder niet houden volgens mij, ik had beter mijn treintjes in de kelder geinstalleerd.[:o)]

@Loebaske, ik kan je hier wel wat foto's van laten zien...





En nu maar wachten tot wanneer ze zoiets in model uitbrengen.[:p]

loebaske