architectenkarton

Gestart door teessee, 15 januari 2009, 21:33:06 PM

teessee

Ik zou mij voor de eerste maal wagen aan zelfbouw van een goederenloods. Hiermee heb ik hoegenaamd geen ervaring. Al via dit forum veel info verkregen en nu denk ik om een poging te wagen in architectenkarton.
Hier dichtbij heb ik een winkel gevonden waar ze dergelijk materiaal liggen hebben maar in een tweetal verschillende merken.
het eerste: Kapa Line bladen van 70cm op 100cm; 3mm 5mm en 10 mm dik voor respectievelijk 7,95; 10,95 en 12,95 Euro
Het tweede; Canson Kart Studeco bladen van 50 cm op 65 cm; 1mm en 1,5 mm dik respectievelijk 2,65 en 3,15 euro
Enkele vragen:
-Voor en tegenstanders van het werken in architectenkarton
-waarom voor-of tegenstander
-Kent iemand de twee soorten die ik hier gevonden heb?
-welke is uw inziens het beste (waarom)
-specifieke tips voor een beginner bij het werken met dergelijk materiaal (verwerking, ...)
-welke toebehoren dien ik bij de hand te hebben om een goede start te maken (soorten mesjes, liniaal, lijmsoort,...)?
-is de prijs die ik opgeef vergelijkbaar met wat jullie betalen?
Tom

janjozef

Ik zou gewoon niet in karton werken, maar met plasticard, gaat een mooier resultaat geven. Je kunt he ineens ook in relief kopen met diverse soorten steentjes motief, in een redelijke schaal.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Misschien moet je eens wat oudere MSM's nakijken. Emmanuel Nouraillier deed vorig jaar in een aantal artikels een beschrijving van dit materiaal.
Zelf heb ik alleen de Canson van 3mm tot nu toe gebruikt om straatstenen mee te maken. Zeker niet slecht.
Voor de dunnere platen zou ik ook styreen aanbevelen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

teessee

Dus best afstappen van het idee om architectenkarton te kopen en overstappen op styreen. Is Styreen synoniem aan plasticard?
-Is dit te verkrijgen in de gewone bureelwinkel of moet ik naar mijn plaatselijke modelbouwwinkel?
-Welke soort koop ik dan?
-richtprijs?
-Hoe moet ik dit best verwerken, welk gereedschap gebruiken jullie daarvoor?
-specifieke tips voor de goederenloods die ik in gedachten heb? http://s548.photobucket.com/albums/ii348/teessee/goederenloods%20Izegem/?albumview=grid
Tom

T03

Mooie loods. Ik denk ook best plasticard gebruiken en steentjesmotief van Slaters. De vensters en deuren kan jezelf maken uit plasticstrips van bev. Evergreen. Een winkel die dit verkoopt in jouw streek ken ik niet.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

erwin9

Hey Teesee,
Ik zou zeker niet afstappen van het idee om met architectenkarton te werken. Een betere keuze zou zijn om verschillende manieren te combineren. Plasticard (styreen) leent zich perfect om de kleinste details weer te geven. Architectenkarton is dan weer ideaal voor grote gebouwen (met weinig ramen). Maar de keuze van het 'juiste' architectenkarton is hierbij wel zeer belangrijk.
Het architectenkarton van Kapa is hiervoor NIET bruikbaar (kan z??r moeilijk worden afgepeld). U hoeft het daarom niet meteen in de vuilnisbak te kieperen, want het kan perfect diesnt doen ald blinde muur, dak, enzomeer. Het karton van Canson is uitermate geschikt, maar dan moet U wel het type Canson Classic nemen (te verkrijgen bij Schleiper o.a.). Wat experimenteren met beide materialen leert U snel de voor- en nadelen kennen.
Veel sukses!
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

teessee

Ik ben nog steeds op zoek naar een styreen. Ik heb hier een winkel in de buurt waar ze wel aan polystyreen kunnen geraken, is dit hetzelfde als styreen/plasticard.

Dit is het mailtje dat ik op mijn vraag heb gekregen:

"ik heb navraag gedaan bij onze leverancier en wat zij hebben is een polystyreenplaat. Dit hebben zij wel maar enkel in het wit.In volgende afmetingen;
Artikelreferentie:
324457  1mm 70x100cm:   5.49excl/stuk
324484   1mm 105x205cm: 16.93excl/stuk
324464   1.5mm 70x100cm: 8.27excl/stuk "

Naar wat ik al op het net heb gevonden zou polystyreen een soort schuimplaat zijn en dus niet hetgeen ik zoek.

Indien er mensen van mijn streek zijn (Izegem, Roeselare, Tielt)die weten waar ik aan een degelijke prijs Styreen/plasticard kan kopen dan hoor ik dit graag.
Tom

MARKLINRIJDER

Teessee, styreen in alle maten en kleuren misschien te verkrijgen bij een doe het zelf zaak.  Vraag naar produkten van vink.

Referentienr. hier te bekomen.

Groetjes,

David

Dirky

Ik gebruik zoveel mogelijk: (zie station Nederbrakel in een ander draadje)

http://www.vink.be/PRODUCTEN/Signalisatie_-_Reclame/Producten_en_service/Kunststof_Platen/Vikupor_en_K?macel.aspx

verkrijgbaar vanaf 1mm dikte. Supergrote plaat voor ca. 20 euro!
Let op! dit is PVC en verlijmd niet met de plasticlijm voor kits!

Wat ik ook zeer veel gebruik is papier en/of karton dat ingewreven wordt met dun vloeibaar loctite. Kan je na droging echt spiegelglad opschuren. Blijft vrij sterk en wat ook aangenaam is, is dat het wat "doder" is dan plasticard. Niet veerkrachtig en breekt niet als je het scherp plooit...

Dirk


MARKLINRIJDER

Vikupor van Vink is veel te duur, Dirk.  Tracht eens aan platen van Otto Wolff (http://www.thyssenkrupp-ottowolff.be)te geraken, daar noemt het Forex.  Is veel goedkoper en de kwaliteit is idem aan Vink.

Groetjes,

David

Dirky

Voor de mensen in de streek van Mechelen waarschijnlijk wel een beter alternatief... idd.

ik gebruik VIKUPOR omdat het op 't werk kan meegeleverd worden met andere zaken en zo heb ik helemaal geen transportkosten. Qua prijs heb ik exact 14,92 euro + 21% BTW betaald voor een plaat van 2500 x 1220 x 1mm wat amper een 6 euro per vierkante meter is... en daar maak je een pak gebouwen mee!

Ik check in alle geval de Forex link uit en vraag daar ook prijs!

thx

Dirk

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door teessee

Ik ben nog steeds op zoek naar een styreen. Ik heb hier een winkel in de buurt waar ze wel aan polystyreen kunnen geraken, is dit hetzelfde als styreen/plasticard.
Dit is een spraakverwarring die ontstaat door verkeerd woordgebruik. Er wordt vaak styreen gezegd als men polystyreen bedoelt.
Styreen is een kleverige vloeistof, voor de modelbouw heb je daar niks aan. Daarvan maken ze polystyreen, en dat is de plasticsoort die in de modelbouw veel wordt gebruikt. En dat wordt ten ontrechte vaak styreen genoemd.

marc goovaerts

Ook een klein steentje bijdragen...

Forex heeft een heel ander aspect dan polystyreen. Grofweg beschreven is het een geplette, dunne schuimplaat, maar dan zo geperst dat je helemaal geen indruk van schuim meer krijgt. Het heeft daardoor wel het voordeel/nadeel (naargelang het doel) dat het niet spiegelglad is maar heel fijntjes wat ruw. Vermits spiegelgladde muren bv. in de realiteit ook nauwelijks bestaan, is het daarvoor uiterst geschikt.

Als modelbouwers hebben we soms genoeg aan kleine formaten. Het is dan ook interessant om te weten dat Forex een courant gebruikt materiaal is voor publiciteits-, stand- en tentoonstellingspanelen.
Als je iemand in deze branche kent, kan je altijd naar 'afval'stukken vragen...