MSM 78

Gestart door doomslu, 13 januari 2009, 20:56:12 PM

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door martintje

Klaas, ik heb het even voor je opgezocht bij mijn leverancier
Hier heet het  foamboard ( met PU hardschuimkern).
Google maar eens op KAPALINE, krijg je een zwik sites met beschrijving  en waar te krijgen.
Marty, bedankt.
Bij dat googelen krijg je ook andere namen, zoals maquettekarton.
Maar ik was vooral ge?ntrigeerd door het woord pluimkarton. Bij pluimen denk ik aan veren of desnoods aan graan, maar niet aan een schuimlaag. Dus ik ben benieuwd of iemand kan uitleggen waar dat (Vlaamse) woord pluimkarton vandaan komt.
In hetzelfde nummer kwam ik het woord trouwens nog een keer tegen, in de beschrijving van het minibaantje.

doomslu

Een gokje. Pluimkarton... vederlicht.
Toch slimme mensen die Vlamingen h?. [:D][:D][:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Luc, ik kom vaak in Belgi?, en ik moet toegeven, er zijn veel slimme Vlamingen. Maar ik betwijfel of jouw verklaring van het woord de juiste is.

doomslu

Het is een gokje hoor Klaas. Meer niet.
Maar nu zijn we wel nieuwsgierig h?. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

erwin9

Klaas,
Luc heeft het wel degelijk bij het rechte eind, hoewel hij zelf twijfelt. Het woord 'pluimkarton' slaat wel degelijk op het 'gewicht' van het geheel. Architekten en maquettebouwers gebruiken dit materiaal om hun getekende ontwerpen om te zetten in een driedimensioneel beeld. Het is een stevig en licht materiaal, waardoor de maquette steeds zeer handelbaar (draaibaar en transporteerbaar) blijft.
Hoewel de meeste maquettebouwers hier de naam 'architektenkarton' gebruiken, en het 'pluimkarton' slechts sporadisch opduikt.
Binnen deze categorie 'architektenkarton' bestaat er nog een zeer uitgebreid verschil in de 'vulling' tussen de twee glanspapierlagen.
Voor ons modelbouwers is het meest bruikbare de Canson Classic, die te verkrijgen is in verschillende diktes en groottes.
Voila, alweer een vraag uit de wereld geholpen!
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Stefan Appelmans

In het frans zeggen ze ook "Carton-plume".
Dat heeft te zien met het gewicht: wanneer je een stuk 10mm dik opheft, is dat heel licht aangezien de dikte.
Het is toch zo dat ik het verstaan heb.[:)]

Het beste is dat met polyurethaan er in, dat kunt je kleven met thinner gemengde lijmen, en verven ook.
Dat met "piepschuim" (polystyrene) er in, niet.
stefan.

marc goovaerts

Ik heb eigenlijk het huidige nummer voor de eerste keer 'vers' gekocht ipv tweedehands (een dopper moet op z'n centen letten en dit is dan 'luxe'). Maar nog geen moment spijt van gehad, hoewel ik er zelfs met een vergrootglas geen N in terugvind.

Vooral de kappelletjes zijn om te slurpen en kwijlen. Waarbij ik me net als op dit forum steeds afvraag waarom die supertalenten geen mini-productie opstarten. Evenveel werk, maar veel meer gelukkigen.

Tenslotte: dit forum is steeds up-to-date of beter. Maar wanneer ik naar www.modelspoormagazine.be surf, wordt ik nog steeds verwelkomd met de affiche voor Mechelen en heet het 'huidig nummer' nr. 61 !En, nieuwsgierig naar het volgend nummer ? Da's dan meteen enkel een filmpje 'Cabusart', zonder nummer of om het even wat meer.
Kunnen de administrators van dit forum hun collega's in Schellebelle eens een cursus updaten gaan geven ?[}:)]

janjozef

wel Marc, het updaten van de website is al 78 nummers een probleem, kan me niet herinneren dat de website langer als 1 nr up to date is gebleven,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts
Kunnen de administrators van dit forum hun collega's in Schellebelle eens een cursus updaten gaan geven ?[}:)]
Je moest eens weten hoe vaak dat al geprobeerd werd ... [xx(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Dat is wel een handikap voor de website van MSM, en idd. in Schellebelle zouden ze eens dringend moeten wakker schieten en updaten, want tenslotte is een website het uithangbord voor het blad en ons forum [;)][;)]

Tom

citaat:
Geplaatst door loebaske

...want tenslotte is een website het uithangbord voor het blad en ons forum [;)][;)]

Zeker nu Gerolf reclame gaat maken in de nationale pers. [:I] [;)]
Tom

janjozef

Eric welke roddel over de Gerolf heb ik gemist,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem