Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

MSM 78

Gestart door doomslu, 13 januari 2009, 20:56:12 PM

just4fun

Straks vertrek ik op weekend naar de Ardennen. 't Boekske ligt al lang klaar maar 'k heb zelfs z'n frakske niet uitgedaan, om me tegen te houden.
Maar straks dus bladeren en lezen (en eten, wandelen, genieten van de Ardennen, ... natuurlijk ook).
Paul

doomslu

citaat:
Geplaatst door just4fun

Straks vertrek ik op weekend naar de Ardennen. 't Boekske ligt al lang klaar maar 'k heb zelfs z'n frakske niet uitgedaan, om me tegen te houden.
Maar straks dus bladeren en lezen (en eten, wandelen, genieten van de Ardennen, ... natuurlijk ook).
Paul

Zie maar dat het niet weg waait ! [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Zojuist ook mijn exemplaar gehaald. Nog niet helemaal gelezen, maar er viel me wel iets op. Bij het productnieuws op blz. 10 wordt de Nederlandse loc serie 1100 met botsneus van Roco voorgesteld. Daar staat:

"Opvallend is dat de bufferbalk en de buffers met de draaistellen meebewegen. Waar hebben we dit nog gezien?"

Het antwoord op deze vraag is heel voor de hand liggend: bij het grote voorbeeld. De 1100 van NS is van het z.g. Midi type. Daarbij zijn de draaistellen direct met elkaar gekoppeld, en ook het stoot- en trekwerk zit aan de draaistellen. De lockast ligt los op de draaistellen, en doet dus helemaal niet mee in het trekkrachtenspel.
Het model is dus volgens de werkelijkheid.

doomslu

Zo leren we elke dag nog iets bij, Klaas. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Fretbol

Weet iemand welke bovenleidingsmasten er te zien zijn op de foto bij het artikel over de tankcontainers. (De foto van de 13 met de containerwagens)

Zijn dit Sommerfeldtmasten of zijn deze masten eigen productie? De consoles op die masten zijn namelijk - net als in het echt - voorzien van een dubbele arm om de rijdraden aan op te hangen. Volgens mij hebben de Sommerfeldt masten maar ??n enkele arm?

Fretbol [;)]

doomslu

citaat:
Geplaatst door Fretbol

Weet iemand welke bovenleidingsmasten er te zien zijn op de foto bij het artikel over de tankcontainers. (De foto van de 13 met de containerwagens)

Zijn dit Sommerfeldtmasten of zijn deze masten eigen productie? De consoles op die masten zijn namelijk - net als in het echt - voorzien van een dubbele arm om de rijdraden aan op te hangen. Volgens mij hebben de Sommerfeldt masten maar ??n enkele arm?

Fretbol [;)]

Ik weet het, Fretbol, want ik heb ze zelf gemaakt [:D]
Ik heb als proef enkele van die masten in mekaar geknutseld en nu gebruik ik ze om leuke fotootjes te maken.
De rijdraad is ook zelf gemaakt. Ik heb hem niet dubbel uitgevoerd, want het betreft hier een bovenleiding op een stationsspoor.

Trouwens, die 13 is een 3000 van de CFL. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

In het artikel over Pempoul staat bij de foto op blz. 38/39 dat het gebouw van pluimkarton is gemaakt. Wat is pluimkarton? Is dat een bijzonder materiaal of is het een Vlaams woord voor iets wat in het Nederlands heel anders heet?

doomslu

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

In het artikel over Pempoul staat bij de foto op blz. 38/39 dat het gebouw van pluimkarton is gemaakt. Wat is pluimkarton? Is dat een bijzonder materiaal of is het een Vlaams woord voor iets wat in het Nederlands heel anders heet?

Ik vermoed dat hiet architectenkarton bedoeld wordt.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Via google kwam ik erachter dat het inderdaad architectenkarton is, dus met een tussenlaag van schuim. Wel frappant dat je het bijna uitsluitend op Belgische websites tegenkomt. Dus toch een Vlaams woord.

MARKLINRIJDER

In Nederland Tempexplaat?

Fretbol

citaat:
Geplaatst door doomslu

citaat:
Geplaatst door Fretbol

Weet iemand welke bovenleidingsmasten er te zien zijn op de foto bij het artikel over de tankcontainers. (De foto van de 13 met de containerwagens)

Zijn dit Sommerfeldtmasten of zijn deze masten eigen productie? De consoles op die masten zijn namelijk - net als in het echt - voorzien van een dubbele arm om de rijdraden aan op te hangen. Volgens mij hebben de Sommerfeldt masten maar ??n enkele arm?

Fretbol [;)]

Ik weet het, Fretbol, want ik heb ze zelf gemaakt [:D]
Ik heb als proef enkele van die masten in mekaar geknutseld en nu gebruik ik ze om leuke fotootjes te maken.
De rijdraad is ook zelf gemaakt. Ik heb hem niet dubbel uitgevoerd, want het betreft hier een bovenleiding op een stationsspoor.

Trouwens, die 13 is een 3000 van de CFL. [;)]



Heel mooi werk en volgens mij een stuk realistischer op deze manier! Echt een fraai stukje modelbouw!!! Als het op mijn modelbaan tijd is om een bovenleiding te voorzien zou ik dit toch eens goed moeten bekijken.

Mocht je toevallig wat extra foto's of uitleg hebben over deze masten en rijdraden mag je mij dat altijd doorsturen [:D]

Fretbol [;)]

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER

In Nederland Tempexplaat?
Tempex is hetzelfde als piepschuim, dus zonder kartonnen deklagen.
Volgens mij is architectenkarton de juiste Nederlandse naam.

doomslu

citaat:
Geplaatst door Fretbol
...

Heel mooi werk en volgens mij een stuk realistischer op deze manier! Echt een fraai stukje modelbouw!!! Als het op mijn modelbaan tijd is om een bovenleiding te voorzien zou ik dit toch eens goed moeten bekijken.

Mocht je toevallig wat extra foto's of uitleg hebben over deze masten en rijdraden mag je mij dat altijd doorsturen [:D]

Fretbol [;)]


Beste Antony, als je even geduld hebt wil ik wel graag alle informatie toesturen. Ik zal nog wat fotootjes maken en het ??n en ander neerpennen (afmetingen en zo) en dan krijg je dat. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

martintje

Klaas, ik heb het even voor je opgezocht bij mijn leverancier
Hier heet het  foamboard ( met PU hardschuimkern).
Google maar eens op KAPALINE, krijg je een zwik sites met beschrijving  en waar te krijgen.
Mvg Marty

Fretbol

citaat:
Geplaatst door doomslu

citaat:
Geplaatst door Fretbol
...

Heel mooi werk en volgens mij een stuk realistischer op deze manier! Echt een fraai stukje modelbouw!!! Als het op mijn modelbaan tijd is om een bovenleiding te voorzien zou ik dit toch eens goed moeten bekijken.

Mocht je toevallig wat extra foto's of uitleg hebben over deze masten en rijdraden mag je mij dat altijd doorsturen [:D]

Fretbol [;)]


Beste Antony, als je even geduld hebt wil ik wel graag alle informatie toesturen. Ik zal nog wat fotootjes maken en het ??n en ander neerpennen (afmetingen en zo) en dan krijg je dat. [;)]




Super, alvast heel erg bedankt !!!

Anthony ;)