Gelijkstroomwielen op een wisselstroombaan

Gestart door svvander, 28 april 2005, 20:40:56 PM

svvander

... wat geeft dit van effect? Geeft dit kortsluiting of is dit enkel bij wisselstroomwielen op een gelijkstroombaan?

En misschien nog belangrijk: Waarom? (zijn de bananen krom, waarom? :D)

Heb juist iets vastgesteld... ik heb op bijna geen enkele wagon, wisselstroomwieltjes staan :0.


Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Steven86

Geen enkel gevaar voor kortsluiting. Bij wisselstroom hebben de rails dezelfde polariteit.

Het enige nadeel dat je hebt met gelijkstroomwielen op een wisselstroombaan is dat je geen stroomdetectie kan doen via de rails.

Bezoek Musena - http://users.telenet.be/musena

rgp

Dag,

Het antwoord van Steven is juist, maar er is nog meer.  Als je wisselstroom rijdt, ga ik ervan uit dat je op M?rklinrails rijdt.  Nu de NEM hebben op aandringen van M?rklin, voor M?rklin andere waarden van spoorbreedte tussen de flensen, hoogte van de flensen.  Het gevolg is dat rollend materieel met gelijkstroomwielen wel eens durven ontsporen.

Roland

Steven86

Wat Roland zegt, klopt als een bus. Met ??n belangrijke aanvulling. Indien je C rails hebt, is het probleem met de flensen zo goed als onbestaande. Die rails geven een zeer goede compatibiliteit met wagonnen van gelijkstroomfabrikanten.

Zo goed als, want bepaalde wagonnen hebben last met de krappe boogstralen van M?rklin en heel soms op de wissels. Vaak is de oorzaak overigens eerder het gewicht van de wagon (te licht) dan de wielen. Wat dan helpt is de wagon ergens binnenin (of onderaan voor platte wagons) verzwaren met wat lood.

Bezoek Musena - http://users.telenet.be/musena

erik de noorman

De wielflensen 1/2 tot1 mm naar elkaar toe schuiven helpt ook altijd.
Zeker voor de wielen van roco.

Erik

n/a

Bij veel merken kan je trouwens gratis je tweerail assen laten omruilen voor drie railassen en omgekeerd.

Ik heb mijn metailrails baan trouwens getest met wagens die gelijkstroom wielen hebben.


Steven86

Je kan ook de isolatie van de gelijkstroomwielen overbruggen met 'siblerleitlack'. Daarmee kan je het probleem van de stroomdetectie oplossen. Volgens de nieuwe EG richtlijnen verboden, maar ik heb nog van dat spul [:D] Het is goedkoper dan de wielassen uit te wisselen...
Overigens is geleidende lak volgens mij nog te vinden in de betere electronicahandel.

Bezoek Musena - http://users.telenet.be/musena

quf

Die geleidende lak is inderdaad in de electronicahandel te vinden, onder de handelesnaam ZILVERLIJM-SL3. Heb ik onlangs gekocht voor  7.50? per flesje van 3 gram. Het is een zuiver goedje waarmee men printbanen op gedrukte schakelingen herstelt(ziet eruit als een bolletje vloeibare kwik). De Leitlack die je bij Busch kon (kan?) kopen is op de zelfde basis gemakt, maar omdat men niet die hoge kwaliteit nodig heeft als in de electronica heeft men ze overvloedig  aangelengd zodat men de prijs kan drukken. Ze werd (wordt?) geleverd in een set van twee flesjes die men dan moet mengen. Blijkbaar droogde dat zeer snel uit als men het lang bewaart. (volgens enkele handelaren). Het is bijna niet meer te krijgen. Ik heb begin vorigt jaar bij verschllende handelaren naar gevraagd,maar het was nergens in voorraad, een enkele gaf me zelfs de raad om het in een electronicawinkel te kopen omdat hij al meer dan zes maanden op zijn bestelling bij de invoerder wachte.Ik heb dan navraag gedaan bij Busch zelf op hun stand op de modeltreinbeurs in Keulen in november vorig jaar, en deze man beweerde dat zij het product nog steeds in hun gamma voerden, maar hij wist niet wanneer het terug zou uitgeleverd worden. (Door de lage dollarkoers is de prijs van het zilver, en eigenlijk van alle edele metalen, enorm gestegen door speculaties op de beurzen. Vandaar dat Busch vermoedelijk wacht om een nieuw lot aan te maken totdat de prijzen terug dalen)