Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

eerste trein in Belgi

Gestart door boke, 28 april 2005, 09:16:52 AM

jlvjlv

Ook Mechelaar zijnde... de herdenkingsplaat in het Station van Mechelen (en het monument op het Stationsplein zijn toch duidelijk: van Brussel naar Mechelen.

In een oude editie van het Belgisch Staatsblad (die van 6 mei 1835) kan je (in 't Frans naturlijk) lezen dat gisteren - 5 mei dus - om 11u drie treinen vertrokken vanuit Brussel (Chauss?e de Laeken) naar Mechelen... Dat is volgende week donderdag dus 170 jaar geleden.

Waarom Mechelen het knooppunt werd? Wel, toen reeds waren politici gespecialiseerd in compromissen. Reeds in 1831 werd er aangedrongen op een nieuwe verbinding tussen Antwerpen en de Rijn (ja, zo oud is het dossier 'Ijzeren Rijn'). Spoedig kwamen allerlei gegadigden op de proppen: Oostende, Brugge, Gent, Luik... (lees: de havens). Lang werd er getwijfeld tussen een nieuw kanaal of een spoorweg... De spoorweg door het zuidelijke deel van Belgi? aanleggen was toen echter geen evidentie omwille van het heuvelachtige parcours. Nu nog moeten de veel sterkere locs van nu behoorlijk zwoegen tussen Leuven, Luik en Verviers...

Dus... in 1840 was er een compromisspoorwegnet: Mechelen in het centrum en van daaruit antennes naar Oostende (via Dendermonde, Gent en Brugge), naar Antwerpen, naar Brussel en toen reeds doorgetrokken tot Edingen (tiens...) en langsheen de huidige taalgrens Oostwaarts via Leuven tot Luik. Vanuit Gent was er in 1840 al een lijntje naar Kortrijk.

Het zou vandaag niet meer kunnen: 1 centraal punt. We zouden minstens 'een centraal punt' en 'un point central' moeten hebben...

Overigens: vermits Leopold I het 'startschot' gaf voor de nieuwe trein vertrok hij in Brussel. De man kon daarvoor toch niet per koets naar Mechelen reizen... (daarvoor kwam er later een - nu niet meer echt actief gebruikte - halte in de tuin van het Paleis van Laken).

Johan




svvander

Ik heb altijd op school geleerd van Brussel naar Mechelen. Maar 't is ni omdat ze me dit zo geleerd hebben da ze juist zijn he! [:p]

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

loco

Dank u voor de zeer duidelijke en ondubbelzinnige uitleg van jlvjlv. Hiermee is het probleem en het raadsel opgelost.
Loco

_______________________
www.de-pijl.be : met een overzicht van alle aangekondigde Belgische Nieuwigheden 2005

matti


  In die originele tekst die door Boke werd gepost stond dat Stephenson de trein uitvond in 1830 . 26 Jaar eerder reed er in Groot Brittani? een stoomtrein van Ridchard Trevitick . Ook een van die vele misvattingen die er de ronde doen . Wat wel waar is is dat Stevhenson de eerste openbare stoorlijn aanlegde en na de Rainhill-proeven ook de locomotieven mocht leveren .

Dit even ter info .

  [8]

karthuizer

Vanmorgen ging het na het nieuws van 9 uur op studio brussel in het kader van 175 jaar Belgi? over de eerste trein die reed in Belgi? op 5 mei. Maar wat zeiden ze daar, jawel, van Mechelen naar Brussel [B)]

Johnnytrein

Matti, wat is een openbare stoorlijn? [:o)] Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

marctje

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Matti, wat is een openbare stoorlijn? [:o)] Johnny

Ik ga hier geen namen noemen, maar er zijn er bij op het forum.Anderszijds bedoelt hij wel spoorlijn, maar de discusie over schrijffouten laten we hier achterwege.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub