Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

het zoveelste nieuwe lid : voorstelling

Gestart door Gottardo, 08 januari 2009, 23:11:21 PM

Gottardo

Hallo allemaal,

nadat ik al sinds eind november op de achtergrond meegelezen heb op dit forum, ben ik op oudejaar, nog net op de valreep in 2008, lid geworden van dit forum (met dank aan administrator ERVIN dit dit nog net voor middernacht in orde gebracht heeft).

Zoals mijn nickname al doet vermoeden, heb ik een sterke affiniteit met de Zwitserse spoorwegen, met zwaartepunt op de bekende Gotthardlijn met zijn spectaculaire keerlussen en indrukwekkende lokomotieven (vaak in dubbeltractie).  Ik probeer dan ook jaarlijks een paar dagen de atmosfeer ter plekke op te snuiven (gewoonlijk in combinatie met ietwat sportievere hobbies, nl. mountainbiken (in de zomer - vaak naar minder toegankelijke fotostandpunten langs de spoorlijn) of ski?n (in de winter)).

Voor dit forum misschien interessanter : ik heb ook een treinenbaan in spoor N naar het voorbeeld een alpentransitas ? la Gotthard.  Jammer genoeg bevindt zich deze baan nog steeds in de fase "bouwwerf" (maar men zegt vaak dat de baan nooit echt af mag zijn, dus dan zit ik wel goed :)  In ieder geval kunnen mijn treintjes wel al rijden, wat noodzakelijk is om het plezier in de hobby te bewaren.

En zoals je wel vaker ziet bij iemand die de kleinere modeltreinschalen verzamelt, ben ik in het jaar 2000 ook gezwicht voor het andere uiterste, nl. de grotere schaal IIm (LGB, Kiss).  Ditmaal naar het voorbeeld van de Rh?tische Bahn.  Momenteel beperkt zich dit tot het verzamelen van rollend materieel.  Vroeg of laat wil ik echter de tuin in.

Schaal N, schaal IIm, en sinds eind november uiteindelijk ook de traditionelere schaal h0, ditmaal voor het eerst naar Belgisch voorbeeld :).  Het is daardoor dat ik op dit forum opmerkzaam ben geworden.  Ik heb intussen al een paar lokjes (en treinstelletjes) die in eerste instantie in een vitrine komen te staan (alhoewel ik voor hen ook al wat sporen gekocht heb -genoeg voor de welbekende testovaal- evenals het welbekende Kibri-stationnetje).  Wie weet waar dit zal eindigen ;)

Zo, ik ben er zeker van dat ik hier interessante mensen zal leren kennen, vele dingen zal kunnen bijleren, en van tijd tot tijd ook misschien zelf iemand zal kunnen helpen.

Johan




ysbeer

Nog nooit gelukt,dus nu grijp ik mijn kans
Als eerste "hartelijk welkom"
wim

janjozef

Op schaal IIm dat zijn al echte machines,
Maar zeker welkom

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Greg

Idd, hartelijke welkom. In een ander draadje heb je al bewezen dat je hier zeker op je plek bent. Want je weet zzzzzzoooo veeeeeeeel over de SBB[:p]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Gottardo

citaat:
Geplaatst door janjozef

Op schaal IIm dat zijn al echte machines,
Maar zeker welkom

Jan



Klopt, Jan.  Het is telkens weer een aanpassing: de IIm-loks neem je vast met 2 handen, de N-loks met 2 vingers [:D]

Johan

ruben13

hartelijk welkom!

kan je misschien enkele foto's laten zien ??

ruben

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske


teessee

Johan, momenteel zit je goed als je Belgisch materiaal in HO verzamelt, enige probleem dat er zoveel op de markt is dat het moeilijk kiezen wordt.
Welkom
Tom

Gottardo

citaat:
Geplaatst door ruben13

hartelijk welkom!

kan je misschien enkele foto's laten zien ??

ruben



Hallo Ruben,

(sorry voor de late reactie - ik bezoek dit forum niet elke dag)
ik zal inderdaad eens een paar foto's maken en ze hier plaatsen.  Maar stel je er niet teveel van voor, het is puur schrijnwerk met spoortjes.

Gottardo

citaat:
Geplaatst door teessee

Johan, momenteel zit je goed als je Belgisch materiaal in HO verzamelt, enige probleem dat er zoveel op de markt is dat het moeilijk kiezen wordt.
Welkom


Heb ik intussen ook al gemerkt.  Ik dacht dat de Belgische modeltreinwereld vrij bescheiden was (o.a. te oordelen aan het aantal treinenwinkels in dit land).  Maar sinds eind november, toen ik begonnen ben met het verzamelen van Belgisch materiaal, weet ik wel beter [:I] : sleutelwoord beperkte oplages en niet meer leverbare modellen.

Het begon eigenlijk allemaal met het bericht dat Mehano ermee zou stoppen [:(].  Ik had altijd al een oogje gehad op hun 51-er.  De tijdingen dat ze ermee zouden stoppen, waren de catalysator om zo'n 51-er te gaan kopen (liefst een gele) en zo een nieuw verzamelgebied op te starten.  Makkelijker gezegd dan gedaan ! Deze lok is gewoonweg niet meer te vinden (althans niet in gewone DC-uitvoering, behalve misschien nog in de blauwe uitvoering) [V].
Intussen leerde ik ook (o.a. langs dit forum) dat een "gewone" reeks 13 van LSM niet meer te vinden was (eventueel w?l nog een "Athus-Meuse") en velen al lange tijd wachten op nieuwe versies (met extra inscripties zoals "L2", "St-Louis").
In Keulen (en Mechelen) had ik ook al de prachtige 21/27-loks van LSM gezien.  Hiervan bleek ook al snel dat die zo goed als allemaal al vooraf besteld waren en er geen meer van gekocht konden worden [:(!].
VBV ging mooie 60-ers maken - kon nog besteld worden [^].
En hoe zat het met een gewone, gele 62-er van Roco ? En hun 20-er (in het gewone blauw) ? De eerste is intussen ook al jaren geleden voor het laatst uitgeleverd, de laatste is nieuw niet meer te vinden.
De mooie treinstelletjes van Jocadis waren ook hetzij niet meer te krijgen (grijze, actuele uitvoering), hetzij nog slechts in enkele exemplaren te koop (bordeaux) [:0].

Grote paniek dus - het bleek blijkbaar helemaal niet zo eenvoudig om een verzameling aan te leggen met de klassiekers van de NMBS.  De Belgische modeltreinsc?ne is helemaal niet dood - ze is springlevend en erg actief !!!

Bij mijn zoektocht naar de 51-er, vond ik algauw een gele Roco 6218 ?n "normale" LSM 1357 (in ??nzelfde winkel).  Meteen "moeten" kopen ! Dit waren dan mijn allereerste Belgische loks [:)].  Pas achteraf bleek wat een geluk ik met die 1357 heb gehad: ik ben hem nergens meer tegengekomen (intussen zijn nieuwe 13-ers in de handel, maar die hebben extra inscripties).
Omdat Jocadis nog slechts 2 niet gereserveerde DC-exemplaren van de bordeaux-tweetjes had, had ik ook voor dit model geen andere keuze dan er meteen ??ntje van te kopen.
Die prachtige LSM 21 en 27 waren me bijna ontglipt, aangezien ze quasi uitverkocht waren op de dag dat ze in de handel verschenen zijn.  Ik ben er op de valreep nog in geslaagd een 2135 en 2703 in DC-uitvoering te reserveren per e-mail (notabene in 2 verschillende winkels - de ?ne had geen 27-ers meer, de andere had geen 21-ers meer) [:p].
Uiteindelijk heb ik 2 weken geleden ook de lok waarmee alles begonnen is, een gele 5183, op de kop kunnen tikken in Hoeselt - rechtstreeks van Rocky Rail - het allerlaatste DC-exemplaar dat hij in zijn dozen kon terugvinden [^].  Eerlijk gezegd geloofde ik er niet meer in deze lok nog ooit aan mijn verzameling te kunnen toevoegen.

Tussen eind november en eind januari heb ik dus 5 loks en 1 treinstel van de NMBS "moeten" kopen.  Je kan je afvragen of je dan nog echt kan genieten van een nieuwe aankoop, aangezien het bijna plichtsaankopen zijn.  Vaak had ik de ?ne lok nog niet uitgepakt (laat staan de onderdeeltjes gemonteerd), of ik kocht al een volgende [xx(].

En de toekomst ? Ik heb 2 60-ers besteld bij VBV (ik heb intussen gezien dat ik er goed aan gedaan heb, want de groene 6010 van Hasselt kan intussen al niet meer besteld worden).
De Roco 20-er heb ik al tweedehands zien liggen op beurzen.  Kan ik dus nog even mee wachten.
De Vitrains reeks 16 lijkt (voorlopig) nog gewoon te koop te zijn.
De Olaerts/Heljan Break is ook nog leverbaar (hoelang nog ?).
De Mehano 77/78 zal stilaan ook wel uit de winkels verdwijnen !?! In het oog te houden.

Het leven van een treintjesliefhebber in Belgi? kan dus heel stresserend zijn [:D]