Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

dimmer voor 12/14V wisselstroom verlichting

Gestart door Rikkie, 07 januari 2009, 20:31:07 PM

Rikkie

Hoi allemaal,
ik ben op zoek naar een dimmer of iets anders, om m'n verlichting (huizen, perron,enz...)aan te passen. Eigenlijk het model zoals een potmeter. Dus een draaiknop boven en de rest onder het bedieningspaneel.
Iemand een idee?
Thanks
Rikkie

Blausee-Mitholz

Gebruik een treintrafo regelbaar van nul tot zestien volt, klaar ben je.

Mvg, Johan

loebaske

Ben te laat, want dacht daar ook aan, simpele oplossing [;)] desnoods koop je een goedkope transfo 2de hands[:)]

DelticPower

Hoi Rikkie, er zijn hier al enkele oplossingen aangegeven. Gebruik in elk geval geen dimmer uit de bouwmarkt zonder nageschakelde trafo. Daarmee voorkom je dat er bij defecten de netspanning op je modelbaan komt.
Groeten van Jan

DelticPower

Hoi Buckfast_beekeeper, andersom is ook niet zo geweldig, hoewel er dimmers zijn die een trafo goed kunnen aansturen (bv voor halogeenverlichting. Wou alleen benadrukken dat een gewone dimmer een gevaarlijke situatie kan doen ontstaan.
Groeten van Jan

Rikkie

Ik had gedacht aan een stappen draaischakelaar of schuifschakelaar. Aan het eerste contact komt de volle spanning, aan de volgende komt er een weerstand tussen, de derde een grotere weerstand (of weerstanden in serie),enz...
Zo vermoed ik dat ik m'n verlichting ook, in stappen van +/- 2 volt, kan verminderen.
Rikkie

Rikkie

citaat:

Het schema dat er staat kan perfect worden aangepast aan een draaischakelaar. Hoeveel stappen had je graag? 4, 6 of 12. Zal ik het schema wat aanpassen.



Een 6-tal stappen zou voldoende moeten zijn.